Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Planter til kasse i skyggen?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-11, 14:44   #1
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

[Hage] Planter til kasse i skyggen?

Jeg har en blomsterkasse utenfor kjøkkenvinduet der jeg vil ha noen fine planter i år, men problemet er at det aldri er sol der. Aldri.

Så, hvilke fine planter trives godt i en kasse i skyggen?

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 15:48   #2
Tranquil
Erfaren
 
Tranquil sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 912
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Sv: [Hage] Planter til kasse i skyggen?

Må følge med litt her jeg.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 17:16   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Planter til kasse i skyggen?

Astilbe og hortensia trives godt i skyggen.





Flittig Lise, Storknebb, bregner ol. passer fint i skyggebed.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 17:47   #4
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Planter til kasse i skyggen?

Det spørs jo litt hva slags kasse det er snakk om, er det en liten blomsterkasse for sommerblomster, eller en større kasse hvor du tenker deg stauder? Av sommerblomster er bl.a. fuchsia fine i skyggen, og hortensia (som egentlig er staude, men jeg har best erfaring med å plante dem på nytt hvert år..). Av stauder er akeleier og særlig høstanemoner fine og skygge-vennlige. Høstanemoner blomster ganske masse allerede første året de er plantet, er min erfaring. Men bladene ser litt unnselige ut det meste av sommeren fram til august når blomstene begynner å komme. Og de kan få litt høye blomsterstengler, som kanskje kan komme i veien hvis kassa står i høyde med vindusposten?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 18:55   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Planter til kasse i skyggen?

På trappa til inngangsdøra hos oss hvor det bare såvidt kommer litt morgensol stortrives hortensia og fuchsia. Flittiglise liker seg også der, men den krever allikevel så mye vann at jeg sjelden klarer å holde liv i den.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 19:12   #6
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Planter til kasse i skyggen?

Det er en blomsterkasse som henger under vinduet, ja, så jeg ser for meg sommeblomster. Fuchsia må sjekkes ut!

Hortensia skal jeg ha, men jeg har lyst på en oppstammet en, i potte.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no