Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hva er verst - høy alder eller antall kjørte km.?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-11, 09:58   #1
Left
Passiv

Standard

Hva er verst - høy alder eller antall kjørte km.?

Vi driver i disse dager og bytter bil, og jeg ser så øyet blir stort og vått, og blir ikke helt klok på hva som er best/verst.

Vi skal ha 7-seter, det er det eneste jeg vet, og maxpris 80000,-

Har sett på Renault Espace, Peugeot 806, Citroen Evasion, VW Sharan/Seat Alhambra - og jeg lurer på om noen har meninger om hvilken av disse som er best/verst?

Diesel eller bensin?
Automat eller manuell?

Vi kjører svært lite - bilen kan stå i garasjen i mange dager om gangen uten å bli brukt.

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:02   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er verst - høy alder eller antall kjørte km.?

Det kommer an på hvor høy alder du snakker om. Du må se litt på de ulike bilmodellene, når det kom store sikkerhetsforbedringer. Og da bør den ikke være eldre enn den siste store sikkerhetsoppdateringen på modellen. Gitt at den har bra sikkerhetsutstyr, er det vel slik at en litt eldre bil som har gått få kilometer er den beste muligheten for få seg en god bil til en rimelig penge.

Og så spiller det jo litt rolle hva slags kilometer vi snakker om. 100000 bykjøring er mye verre enn 100000 landevei.

Gammel 13-04-11, 10:03   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg satte maks alder OG km da jeg kjøpte min (ja, i tillegg til makspris da selvsagt), men det er klart at det snevrer inn utvalget veldig. Alder og km bør hvertfall henge nogenlunde sammen tenker jeg. Jeg ville ikke kjøpt en bil fra 2008 som hadde gått 200.000 liksom. Da tenker jeg at den har blitt kjørt veldig hardt over en veldig kort periode. Fort gjort å ikke følge alle servicer og sånt da.

Jeg har bare 5-seter, men bilen min kommer i 7-seter også. Satte maks 100.000 km og maks 100.000 kroner og fikk en 2004-modell (kjøpte den i 2009). Tenker at 20.000 km i året må man regne med.

Også har det vel noe å si om man velger bensin eller diesel mtp hvor langt de har kjørt? (Mener pappaen min har sagt noe om det )

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:03   #4
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare, dessverre, si at du må aldri finne på og kjøpe Renault Espace som har gått langt, eller ikke så kort eller for den sakens skyld. Dyrkjøpt erfaring her i huset og den har kommet dårligst ut som bruktbil flere ganger. Mye feil og reparasjoner på de fleste.

Jeg ville gått for en med lav km stand i forhold til hvor ny den er. I alle fall om du skal ha en som er utenfor garantitiden som nybil, dvs. 5 år på de fleste merker nå.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:07   #5
Left
Passiv

Standard

Damn altså - vi har sett på Renault Espace, og har hatt den som favoritt. Men det er jo mest pga. hvordan den fremstår. Hvordan den har kommet ut i tester osv. har vi jo ikke sett på...

Denne har jeg lyst på, men om du avbefaler RE såh... :http://www.finn.no/finn/car/used/vie...nkode=27452164

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:19   #6
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Bilkyndig er eg ikkje, men to vennepar har hatt Renault Espace. Begge para har skifta ut bilane, etter å ha hatt utallige, dyre reperasjonar på alle mogelege typar feil.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:23   #7
Left
Passiv

Standard

Ok - da hjelper det ikke hvor fin den er. Det tar meg ikke dit jeg vil

Da var det store spørsmålet: Citroen Evasion eller Peugeot 806?

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:26   #8
Left
Passiv

Standard

Hva med denne?
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=20415868

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:33   #9
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville prioritert lav KM over alder. Vi kjøpte en 2003-modell for et år siden som hadde gått 40.000. Nesten som å kjøpe ny bil.

Helt anekdotisk, men jeg ville vært veldig, veldig forsiktig med og kjøpe Citröen. Vår forrige bil (riktignok ikke en syvseter) var en Citröen og vi brukte 100.000 kr på reparasjoner det siste halvannet året. Citröen har et rufsete rykte for driftssikkerhet og min erfaring er i hvert fall at det er fortjent.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:39   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Franske biler? *skeptisk* Jeg synes alltid det er en Citröen som står der når det er bil med motorhavari. Peugot har jeg hakket bedre følelser for. Ellers fungerer sharan veldig greit.

Gammel 13-04-11, 10:40   #11
Left
Passiv

Standard

Ok - veldig greit å få synspunkter. Er ikke så gira på å tilbringe uker på verksted, og med slunken pengepung. Da er jo de fleste vi har sett på verstinger. Eller - Peugeot 806 er det ingen som har sagt noe om enda?

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:41   #12
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Jeg ville prioritert lav KM over alder. Vi kjøpte en 2003-modell for et år siden som hadde gått 40.000. Nesten som å kjøpe ny bil.

Helt anekdotisk, men jeg ville vært veldig, veldig forsiktig med og kjøpe Citröen. Vår forrige bil (riktignok ikke en syvseter) var en Citröen og vi brukte 100.000 kr på reparasjoner det siste halvannet året. Citröen har et rufsete rykte for driftssikkerhet og min erfaring er i hvert fall at det er fortjent.

Ikke for det - Svigerfaren min har Citroen, og det er vel hans 3, alle kjøpt brukt. Han har ikke hatt noe problemer med en eneste en av dem - så kanskje du var veldig uheldig?

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:41   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt over 80.000 da, men. http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27913948

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:42   #14
Left
Passiv

Standard

Zafiraen blir litt mindre enn de andre vi har sett på. Har ikke så lyst på mindre bil. Da kan vi beholde den vi har nå egentlig. Det er greit at det er plass til bittelitt hvis alle setene er i bruk.

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 10:49   #15
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Evasion, 806, Lancia Zeta og Fiat Ulysses er samme bil (tilsvarende Sharan/Galaxy/Alhambra), også kjent som Eurovan. Det ble lagt ned lite ressurser i utviklingen av dem, og resultatet ble ikke helt vellykket. Det er mye tekniske feil, og en del elektronikkfeil. Sikkerheten er vel også noe dårligere enn Sharan-familien.

Sharan har også en del kjente feil og svakheter som du kan lese om i en del tråder her inne, men mesteparten av dem behöver ikke å väre dyre feil hvis man bare vet om hvordan det kan löses. Gode, prisgunstig alternativer for dere kan väre Sharan/Alhambra 2,0 bensin (IKKE automat!), det er en ukomplisert og robust motor. Dieselmotorene *kan* få relativt dyre reparasjoner når kmstanden begynner å passere 200-250 000 km, litt avhengig av bruk og flaks/uflaks. Galaxy 2,0 har Ford-motor, som er dårlig. Derimot er 2,3-motoren til Ford kanskje den aller beste i denne bilen - kvikk, relativt lite törst, og uslitelig. F eks denne: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27895963

Sist redigert av Mauser : 13-04-11 kl 10:55.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 13:50   #16
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olvina, her.

Bilkyndig er eg ikkje, men to vennepar har hatt Renault Espace. Begge para har skifta ut bilane, etter å ha hatt utallige, dyre reperasjonar på alle mogelege typar feil.

En kollega fikk fullstendig plutselig motorhavari for 2 uker siden. Det viste seg at motoren hadde skjært seg fullstendig på Grand Espace'n deres.

Det har vært endel trøbbel med deres bil, men forsåvidt ikke mye mer enn hva man kan forvente på en 11 år gammel bruktbil...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 14:34   #17
Left
Passiv

Standard

Det blir ikke Espace - det er det eneste jeg vet pr. nå

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 15:12   #18
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

*venter på mrc*

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 15:31   #19
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

heh.... Når det gjelder driftsikkerhet er vel ikke de bilene nevnt noe man ellers forbinder med "problemfritt og rimelig bilhold".

Når det ellers gjelder alder vs. kilometer er det litt avhengig av bil og litt balanse på en måte... Mye småkjøring kan gi mer slitasje på enkelte ting enn en bil som er brukt mye til langkjøring...

Gammel 13-04-11, 16:54   #20
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg må bare, dessverre, si at du må aldri finne på og kjøpe Renault Espace som har gått langt, eller ikke så kort eller for den sakens skyld. Dyrkjøpt erfaring her i huset og den har kommet dårligst ut som bruktbil flere ganger. Mye feil og reparasjoner på de fleste.

Jeg ville gått for en med lav km stand i forhold til hvor ny den er. I alle fall om du skal ha en som er utenfor garantitiden som nybil, dvs. 5 år på de fleste merker nå.

Renault generellt og kanskje Espace spesielt får masse pepper her i Norge. Veldig mye av årsaken skyldes en nonchalant importør og elendig kundeservice gjennom en årrekke: les: Volvo. Volvo verken maktet eller ønsket å ta vare på Renaultkundene i Norge. Ikke sjelden at Renault kom ut av verkstedet med flere feil enn da den ble levert inn, for en skyhøy faktura.

Situasjonen er annerledes idag. Det er ikke tilfeldig at Renault er merket med klart størst fremgang de siste to år på autoindex, og er i år foran f eks Ford, og rett bak VW. Volvo er ute av Renaultsystemet og utrolig godt er det!

Joda det har vært mye tull med Renault på tidlig 2000-tall. Men mange årganger før det er helt kurante. Det TS etterlyser, til pris kr 80 000, vil si en Espace fra rundt år 99-2000. Den kanskje mest omfattende statistikken: TUV, lyver ikke. I 2010 TUV report over 10-11 år gamle biler kommer Espace på 32. plass av 71 biler, foran biler som Mercedes Eklasse, BMW5 og Volvo V70. http://www.vdtuev.de/presse/pm/tuv-r...f-den-strassen.

Velger du en en Espace med bensin, lav km og full servicehistorikk er sjansene gode for at du får et bra bilhold i mange år. Spesielt nå som det er et helt annet serviceapparat enn under Volvo-tiden.

Sist redigert av vestlandsfanden : 13-04-11 kl 20:32.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.