Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Serverer du kun mat du liker? Eller også mat som er sunn, som du ikke liker så godt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-11, 12:06   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Serverer du kun mat du liker? Eller også mat som er sunn, som du ikke liker så godt?

Det kom jeg til å lure på da jeg leste pannekaketråden!

Jeg husker da jeg var liten og vi fikk servert den fæle kokte poteten, ihjelkokte gulrøttene og biten med torsk med smør på - jeg mislikte det så intenst. Mamma likte det ikke heller. Men to ganger i uka ble det servert like fullt.
Mye av det jeg ser på som "norsk husmannskost" liker jeg rett og slett ikke, men ser jo at folk spiser det allikevel.

Er det slik at dere lager mat dere ikke liker så godt, fordi det er (ansett som) sunt? Eller lager dere alltid mat dere synes er god?
Hvorfor kooooser man seg til helgen med pizza eller taco, og ikke med en fiskemiddag med god saus. Er det spise-med-fingrene-aspektet som er greia?

Lager dere mat dere ikke synes er så kjempegod fordi den er lettvin? (posemat, grandiosa, etc)

Eller lager dere bare mat dere synes er god? Og ser dere da at det "bikker mot én type mat"?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 12:08   #2
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serverer du kun mat du liker? Eller også mat som er sunn, som du ikke liker så go

Jeg kan jo bidra for egen del da, jeg er glad i å lage mat - mener selv jeg er god og oppfinnsom til å lage mat. Jeg gidder ikke å stå og dille med mat jeg ikke synes er noe særlig god selv, fordi det liksom skal være sunt eller "er noe alle må spise". Jeg gidder heller ikke dille med mat som ikke er så god bare fordi den er lettvint (grandiosa f.eks).

Det betyr at det går endel tid til å lage _god_ og sunn mat, og det går endel kanskje litt dyrere ingredienser i det. Men jeg setter altså smak foran lettvinthet. Og mener at mat med god smak for det aller, aller meste kan gjøre sunn også.

Gammel 13-04-11, 12:09   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Serverer du kun mat du liker? Eller også mat som er sunn, som du ikke liker så go

Jeg serverer faktisk aldri noensinne mat jeg ikke liker. Det er ikke alltid jeg serverer favorittmaten min, men det blir for meningsløst for meg å bruke tid og krefter på mat jeg ikke liker.

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 12:10   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager mye mat med laks, selv om jeg ikke liker laks. De tre andre elsker laks. Dog ser jeg at det blir lite kjøttdeig/farsemat, også fordi jeg ikke liker det så godt. Det prioriteres ikke.

Forøvrig har vi ofte fiskemiddager i helgen. F eks. panerer jeg torskebiter, steker, og lager gode dipsauser til. Sammen med salat og båtpoteter er det lørdagsmiddag her, og jeg lager gjerne fiskegrateng til søndags.

Vi har som mål å spise fisk tre ganger i uken, og det går greit. I tillegg foretrekker jeg å lage god mat fra bunn. Utover det varierer menyene ganske mye.

Gammel 13-04-11, 12:11   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Mye av det jeg ser på som "norsk husmannskost" liker jeg rett og slett ikke, men ser jo at folk spiser det allikevel.

Det kan jo være fordi folk liker husmannskost, da. Selv elsker jeg det, og serverer og spiser det gjerne. Etter flere tiår med konstant slanking der jeg har tvunget meg til å spise mat jeg ikke liker, så har jeg nå satt som krav til meg selv at jeg skal like den maten jeg spiser. Det betyr ikke at jeg skal ha favorittmaten min hver dag, men det er ikke noe problem å droppe tomatbaserte fiskeretter (som jeg ikke liker) når jeg tross alt liker nesten alt annet av fiskmat.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 12:13   #6
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager ikke mat jeg ikke spiser.
Det er ikke alltid noe som er øverst på lista over namme-nam, men sånn er nå livet.

Gammel 13-04-11, 12:13   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg serverer både mat jeg ikke liker og mat jeg ikke spiser av andre grunner. Middagsplanen er satt sammen for å sikre et sammensatt og sunt kosthold.

Gammel 13-04-11, 12:16   #8
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det kan jo være fordi folk liker husmannskost, da.

Men det er jo litt det jeg lurer på - liker folk husmannskost da? Eller spiser de det fordi det er tradisjon å spise sånn mat? Eller fordi det er så veldig sunt, lsm? Eller lettvint?

Gammel 13-04-11, 12:17   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jeg lager ikke mat jeg ikke spiser.
Det er ikke alltid noe som er øverst på lista over namme-nam, men sånn er nå livet.

Samme her.

Av og til strekker jeg meg til å lage noe jeg ikke liker like godt, siden jeg vet mannen liker det. Men jeg spiser det da også.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 12:18   #10
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Joa, jeg lager og serverer innimellom mat jeg ikke liker så lenge det er mat resten av gjengen elsker. Det er ikke noe problem for meg, jeg spiser litt av det og tar meg heller et ekstra måltid utover ettermiddagen.
Jeg kan godt stå i både to og tre timer på kjøkkenet å lage mat jeg ikke er begeistret for så lenge jeg får gleden av å se små og store juble når det blir satt på bordet.

Gammel 13-04-11, 12:19   #11
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo litt det jeg lurer på - liker folk husmannskost da? Eller spiser de det fordi det er tradisjon å spise sånn mat? Eller fordi det er så veldig sunt, lsm? Eller lettvint?

Mannen min elsker husmannskost og blir faktisk oppriktig irritert når jeg påpeker at det ikke er helsekost. Jeg er kanskje naiv, men jeg trodde ikke noen spiste mat pga tradisjon?

Gammel 13-04-11, 12:21   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hva er husmannskost egentlig?

Vi spiser kjøttkaker i brun saus - er vi kjedelige da?

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 12:21   #13
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Ribbe? Rakfisk? grøt...? påskeegg? lørdagsgodt? (fredagskos)
lutefisk, leverpostei, torskerogn, hvalkjøtt, kokt potet, brun saus osv...

Det ligger nok en god del tradisjoner i bunnen for hvordan vi idag spiser altså.

Gammel 13-04-11, 12:21   #14
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tenkt litt på det, og kommet frem til at jeg er litt sånn "det er jeg som lager maten, så jeg bestemmer!". Hvis noen vil ha noe jeg ikke liker så kan de fikse det selv. Jeg tar selvsagt ønsker, og jeg får veldig lite med klager. Hittil. Vi får vente til ungene er store nok til å trampe i kjøkkengulvet.
Jeg får videreføre mammas "er du stor nok til å klage, så er det stor nok til å gjøre noe med det"-oppdragelse.

Det hjelper heller ikke at jeg elsker å leke kokk, og jeg må alltid eksperimentere bittelittegranne, og da må jeg kunne smake meg frem tross alt. Det funker jo ikke når man ikke liker maten.

Gammel 13-04-11, 12:21   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lettvint er det nå ikke nødvendigvis, da. Jeg personlig ELSKER husmannskost. Jeg var egentlig ikke klar over det før venninnen min påpekte det. At jeg foretrekker kjøttkaker framfor hummus. Jeg liker kjøttkaker, kjøttpudding, fiskegrateng, steik, pølser i brunsaus, kokt torsk, lapskaus, kjøttsuppe, saltfeskbaill osv., osv. Og jeg spiser GJERNE kokte poteter. Jeg har faktisk som mål å bli flinkere til å lage det, for selv om jeg liker det, er jeg ikke noe flink til å lage slik mat. Så nå får jeg mamma til å skrive ned oppskrifter stadig vekk, slik at jeg får øvd meg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 12:24   #16
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Lettvint er det nå ikke nødvendigvis, da.

Hehe, det er ikke helt det jeg er ute etter å si heller. Klarer tydeligvis ikke helt å ordlegge meg idag.
Jeg tenker på hvorfor spiser folk det de spiser? Spesielt hvis de ikke liker det?
Eller liker det mindre enn andre ting.

Og da er, for meg, husmannskost typisk litt sånn "det har alltid vært sånn"/greit å ty til-variant i kostveien som man er flasket opp med og dermed tyr til. Ett eksempel altså. Om det så er fordi det er tradisjon og vane da, eller om det er fordi det er lettvint, eller om det er fordi man synes det er godt, eller om det er fordi man synes det er sunt.
Andre eksempler kan jo være pølse med spaghetti, grandiosa, ferdigmat i boks, etc. Hvorfor spiser man det lsm.

Gammel 13-04-11, 12:24   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Lettvint er det nå ikke nødvendigvis, da. Jeg personlig ELSKER husmannskost. Jeg var egentlig ikke klar over det før venninnen min påpekte det. At jeg foretrekker kjøttkaker framfor hummus. Jeg liker kjøttkaker, kjøttpudding, fiskegrateng, steik, pølser i brunsaus, kokt torsk, lapskaus, kjøttsuppe, saltfeskbaill osv., osv. Og jeg spiser GJERNE kokte poteter. Jeg har faktisk som mål å bli flinkere til å lage det, for selv om jeg liker det, er jeg ikke noe flink til å lage slik mat. Så nå får jeg mamma til å skrive ned oppskrifter stadig vekk, slik at jeg får øvd meg.

Det meste av dette, med unntak av torsken og ballen, er mat jeg synes er helt ok. Dog spiser vi det uhyre sjelden for jeg synes det er mye jobb å lage i forhold til nytelsen.
Det er så mye kjappere å wokke sammen litt svinefilet og grønnsaker.

Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 12:25   #18
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker husmannskost. Men det kommer jo veldig an på hvordan den er laget.
Jeg setter pris på en skikkelig god hjemmelaget kjøttkake, med hjemmelaget says, erterstuing, og passe kokte poteter og gulrøtter.

Men kjøpte kjøttkaker, torosaus, og ihjelkokte grønnsaker er ikke oen favoritt.
Det er stor forskjell.

I det daglige blir det egentlig lite husmannskost. Her går det mye i kylling og fisk for tiden.

Gammel 13-04-11, 12:25   #19
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Jeg lager som regel kun mat jeg selv liker, men ungene og mannen elsker pølser så vist de vil ha det en dag så lager jeg det og noe annet til meg selv for jeg liker ikke pølser.

Husmannskost har vi aldri i huset her.. Vi spiser kanskje mere moderne enn hva man gjorde før.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 12:26   #20
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Ribbe? Rakfisk? grøt...? påskeegg? lørdagsgodt? (fredagskos)
lutefisk, leverpostei, torskerogn, hvalkjøtt, kokt potet, brun saus osv...

Det ligger nok en god del tradisjoner i bunnen for hvordan vi idag spiser altså.

Selvsagt, men da liker man det jo også. Jeg gidder ikke å spise grøt fordi det er tradisjon, da må jeg jo like det også. Det var igrunnen poenget mitt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.