Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å kaste mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-11, 10:21   #1
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Å kaste mat

Kaster dere mye mat? Jeg har komplett kastevegring og utnytter det meste, men likevel har vi 2-3 poser matavfall i uka. Noe sier meg at de jeg bor sammen med slurver litt.

Hvordan er det hos dere?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 10:25   #2
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å kaste mat

Dette er et område jeg har ekstremt dårlig samvittighet for. Vi er utrolig dårlig på å utnytte rester og veldig dårlig på oppbevaring av frukt og grønt. Her vi bor er dessuten kvaliteten på frukt og grønt elendig.
Vi prøver stadig å forbedre oss og det går bra i perioder.

Gammel 17-04-11, 10:29   #3
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns også vi kaster for mye mat. Ikke middag, for det er sjelden rester igjen, men pålegg. Jeg mener vi ikke trenger 10 typer pålegg til enhver tid, da blir mye kastet.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 10:29   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Her har jeg definitivt forbedringspotensiale. Problemet er at ofte når jeg tar vare på rester, så må jeg bare kaste restene igjen når de har stått i kjøleskapet noen dager ...

Gammel 17-04-11, 10:30   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg syns også vi kaster for mye mat. Ikke middag, for det er sjelden rester igjen, men pålegg. Jeg mener vi ikke trenger 10 typer pålegg til enhver tid, da blir mye kastet.

Jeg har endelig vunnet gjennom i heimen med at det trenger ikke å være like godt utvalg to dager før helgehandel som dagen etter helgehandel. *nøgd*

Gammel 17-04-11, 10:30   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke så ille hos oss, men en gjenganger er halve agurker og myke poteter.

Gammel 17-04-11, 10:30   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Ja, vi kaster nok for mye mat. Selv om middagsrester går til bikkja en del ganger, så kastes det fortsatt altfor mye. Frukt/grønnsaker som ikke blir spist opp, brødskalker og middagsrester som bikkja ikke spiser.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 10:31   #8
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Vi kaster lite mat. Tror vi kaster et par matposer i uke, og de består stort sett av brukte kaffefiltre pluss frukt- og grønnsaksskrell.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 10:33   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Kanskje det ikke er så galt med 2-3 poser hos oss, da Retz. Vi er jo litt flere.

Forøvrig får kanina gulrotskrellet. Spiser de potetskrell også, slike kaniner?

Gammel 17-04-11, 10:35   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altfor mye. Ungene er periodespisere og kreseræver, og ofte kjøper vi for mye mat (ukehandel er ikke alltid lurt, faktisk) så ting i feks. grønnsaksskuffen blir liggende i bunn og råtne, jeg glemmer det ut. Men vi jobber med saken og er blitt flinkere. Vi er blitt flinke til å ha brødrester og sånt i en pose og ta en fuglematingstur i ny og ne.

Gammel 17-04-11, 10:37   #11
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vi er blitt bedre til å tilpasse middagsporsjonene enn vi var før og spiser oftere opp all middagen og når det er rester så spiser jeg den ofte til lunsj neste dag eller mannen tar restene til kveldsmaten. Det jeg sliter med der er fiskerestene, de ender som oftest opp i søpla fordi jeg ikke finner på noe måte og gjenbruke de på. Kanskje noen har noen tips?

Også frukten blir oppspist, men det er nok en eller annen tomat og agurk som rekker og bli dårlig i kjøleskapet og må kastes. Brødmat spises også opp, jeg baker ikke to-tre ganger i uka for at resultatet skal kastes.

Pålegg kastet vi en del av før, men nå har vi bevisst mindre utvalg enn før og glemmer sjelden av hva vi har og det rekker sjelden bli dårlig før det er oppspist.

Fløte har jeg hatt i fryseren når det har gått ut på dato og så tint den og brukt i f.eks vafler, men nå har vi nesten aldri fløte lenger. Det var ikke alltid jeg rakk og finne bruksområder for alle rømme, matyoghurt og kesam-rester, til tross for ukesmenyer, men nå har vi nesten ikke disse tingene lenger, siden de yngste ikke skal ha melkeprodukter.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 10:39   #12
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Syns ikke vi (dvs jeg) kaster mye matavfall, dog har det vært litt ille siste uka.
Tror ikke vi fyller en pose i uka engang hvis jeg bare skulle regna matavfallet. Men her går bleier i våtorganisk så da er vi nok oppe i 2 pr uke.

Jeg kjøper bare pålegg jeg vet vi spiser og lager ikke mer middag enn jeg vet vi spiser. Blir det ikke nok så får det bli flere brødskiver til kvelds. Og brødet er ferdig oppskjært i fryseren så tar bare opp det vi trenger.

Gammel 17-04-11, 10:39   #13
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Kanskje det ikke er så galt med 2-3 poser hos oss, da Retz. Vi er jo litt flere.

Forøvrig får kanina gulrotskrellet. Spiser de potetskrell også, slike kaniner?

2-3 poser høres ikke mye ut. De blir jo sjelden fylt helt opp disse posene, da sprekker de, og grønnsaksavfall tar mye plass. En lapskausmiddag og vips så har du en full pose.

Potetskrell ville jeg undersøkt mer om før jeg ga det til kaninen. Har en vag erindring om at kanin eller marsvin ikke skal ha potet. Jeg spiser forresten poteter med skrellet på. De få gangene jeg spiser poteter, da.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 10:41   #14
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Me kaster ikkje så mykje mat, rundt to poser i veka. Men det er ikkje mykje med tanke på kaffifilter, div. skrell frå frukt og grønnsaker osv. Eg spiser som regel rester til lunsj, og har dessuten blitt flinkare til å beregna mengden mat når eg lager. Ofte går rester i frysen, og blir brukt om det kun er 1 eller 2 som skal ha middag ein dag.

Gammel 17-04-11, 10:43   #15
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Altfor mye. Ungene er periodespisere og kreseræver, og ofte kjøper vi for mye mat (ukehandel er ikke alltid lurt, faktisk) så ting i feks. grønnsaksskuffen blir liggende i bunn og råtne, jeg glemmer det ut. Men vi jobber med saken og er blitt flinkere. Vi er blitt flinke til å ha brødrester og sånt i en pose og ta en fuglematingstur i ny og ne.

Samme her. Ukeshandlinga fører til at vi ofte handler inn for mye, og hvis vi i tillegg blir invitert bort til middag en dag uten at det var planlagt, blir ting ofte liggende uten at vi får brukt det. Gjengangere er vassen salat, mugne tomater og gulnet brokkoli. Og vi er elendige på å beregne brød. Jeg har også en tendens til å planlegge at jeg skal spise sunt og karbofritt og kjøper inn masse grønt, men når tirsdagen kommer og ungene skal av gårde på dette og hint, ender jeg opp med spaghetti sammen med barna likevel. Det går som regel bedre når mannen ukeshandler - han er ikke like impulsiv.

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 11:11   #16
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som oftest får vi brukt ting.

Middagsrester fryser jeg ned og bruker når bare en eller to skal ha middag. Brødskalker går til fuglene. Pålegg oppbevarer jeg i en stor plastboks i kjøleskapet og setter hele boksen inn på bordet slik at vi ser hva vi har. Tidligere ble ofte noe pålegg glemt bakerst på hyllen og så lå det der og ble gammelt, det slipper vi nå.

Det jeg ikke gjør er å ta vare på ting jeg ikke tror vi kommer til å spise. Jeg har vokst opp med at alt ble tatt vare på, og så måtte man stadig vekk kaste rester som hadde stått i kjøleskapet til de ble dårlige. Jeg vurderer om noe kommer til å bli spist og hvis jeg ikke tror det, så kaster jeg det heller med en gang. Men vi kaster ikke mye mat altså.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 11:24   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, vi kaster nok for mye.
Ikke så mye frukt, grønt og slike ting. Men middagsrester. Som jeg tar vare på 2 dager i kjøleskapet, før det går i søpla.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 11:31   #18
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi kaster lite middagsrester, pålegg og grønnsaker. Dessverre kaster vi utrolig mye brød- sikkert to hele brød i løpet av en uke. Nå har vi begynt å fryse ned halve brød og håper at det skal hjelpe.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 11:34   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Vi kaster lite middagsrester, pålegg og grønnsaker. Dessverre kaster vi utrolig mye brød- sikkert to hele brød i løpet av en uke. Nå har vi begynt å fryse ned halve brød og håper at det skal hjelpe.

Vi kjøper brød (og skjærer de opp i butikken), legger de i fryseren og så tas antall skiver opp kvelden før. Nå er det kun mannen som spiser det stort sett da (derfor jeg ikke orker bake). For barna spiser i bhg og jeg spiser knekkebrød.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 11:47   #20
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Vi kaster veldig lite mat. For meg er det etisk helt feil å kaste fullt spiselig mat. Det er jo absolutt ikke vanskelig verken å beregne matforbruket for en uke eller å lære seg til å ta vare på maten slik at den ikke blir ødelagt og må kastes. Vi handler en gang pr uke, skriver menyer og vet nokså nøyaktig hva som går med av mat i løpet av en uke. Vi trenger f.eks. åtte brød i uka. Disse kjøpes, skjæres opp i butikken, legges tilbake i brødposen (altså i papirposen, brød skal IKKE i plast!) og legges i fryseren. Vi tar opp 1-2 brød hver kveld og har da ferdig tint ferskt brød til neste morgen. Brødet oppbevares i dertil egnet brødboks og holder seg fint i minst to dager (men spises opp første dagen her).

Tomater oppbevares på kjøkkenbenken, ikke i kjøleskap. Bananer likeså. Agurk og en del salattyper er heller ikke glad i kjøleskapstemperatur. Jeg kjøper tomater max hver andre uke og har ingen problemer med å få tomater til å holde seg friske og fine et par uker.

Rester fra middagen avkjøles, pakkes i tette plastbokser og settes i kjøleskap. Enten brukes de til neste dags middag (lurt å tenke på dette når menyen settes opp), eller vi tar en "restefest" (eller koldtbord som ungene kaller det) en gang i uka. En del rester går også rett i fryseren. Jeg har f.eks en plastboks i fryseren der jeg putter kjøttkaker og karbonader. Jeg lager alt slikt selv pga allergiske barn og ofte blir det noe til overs. Dette fryses ned og spises når vi har nok til et måltid til hele familien. Ellers brukes en del middagsrester også som lunsj eller kveldsmat. Nordmenn spiser generelt for mye brødmat og det er bare sunt å bytte ut et brødmåltid eller to med middagsrester. En del middagsrester er forøvrig også supert som pålegg, spesielt fiskerester. Stekt laks er kjempegodt på både knekkebrød og brød.

Jeg synes forøvrig ikke at det at maten brukes til dyrefòr (fuglemat) er noe godt alternativ. Mat er laget som menneskeføde og bør brukes til nettopp det. Kjøper man så mye brød at man mater fuglene med det, har man planlagt feil. Vi gir også gulrotrester o.l. til kaninene våre, men da snakker vi om skrell og annet avfall vi uansett ikke hadde spist. Kaniner skal forøvrig ikke ha poteter.

Det viktigste er å planlegge godt og oppbevare maten riktig. Det er ikke nødvendig å kaste 2-3 poser mat i uka. Vi komposterer matavfall i egen hage og kaster ca en halv 10-liters bøtte i uka. Dette er da hovedsaklig grønnsaksskrell og matrester fra ungenes tallerkner (for der har vi nemlig en jobb å gjøre, de er ikke flinke nok til å forsyne seg mer riktig mengde enda).

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:43.