Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-11, 11:53   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?

Jeg kom over en artikkel i VG og en annen diskusjon som omhandler CM, hans omstridte (hæ?) metoder og at programmet hans "Hundeviskeren" bør tas av skjermen.

Jeg ser på dette innimellom, og fra en helt vanlig ikke-eksperts perspektiv, ser det meste veldig logisk og greit ut. Hva er det med hans metoder som vekker furien i folk?

(Vet ikke om dette har vært oppe til debatt før, so bear with me.)

Gammel 26-04-11, 11:55   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er galt med Cesar Millan sine metoder?

Dette lurer jeg også på, jeg har ikke sett, men bare hørt, og vet at showet hans ble avlyst i Danmark pga. store protester. Ryktene jeg har hørt er at han bruker sterke avstraffelser utenfor kamera.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 11:56   #3
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Dette lurer jeg også på.
Leste noe om samme tema her en dag, og visste ikke at han var så omstridt. Nå har jeg ikke hund selv og har bare sett noen få program, så jeg skjønner at jeg må ha gått glipp av noe.

Gammel 26-04-11, 12:11   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan jo ikke hunder, men det jeg har sett av programmene ser jo logisk og fornuftig ut. Mener også at jeg har lest et sted at han er omstridt, men husker ikke hvorfor.
For meg som har hundeskrekk for store, "skumle" hunder har det vært interessant å se på, hvordan man håndterer hunder for å få ønsket atferd.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 12:12   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er utenom programmene-greiene som er det omstridte. :synser vilt:

Gammel 26-04-11, 12:17   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Han bruker blant annet strømhalsbånd utstrakt. Dette er ansett som dyremishandling i Norge og forbudt her. Kritikken går også på at han bruker dette uten å forklare i serien at han bruker denslags. Man ser strømhalsbåndene på tv, men siden det ikke forklares hva det er for noe så skjønner ikke ikke-innvidde at de ser på dyreplaging. Kilde: Intervju med en eller annen snill-mot-dyra-person-som-jeg-tror-var-kjendis-i-Norge-på-radioen.

Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 12:24   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingenting!
CM fikser hunder som ville vært døde for lengst uten han. Det er en del av motstanderene hans ut til å glemme i farten

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 12:32   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ikke forbudt med strømhalsbånd i Norge, er det? Det brukes jo blant annet til sauetrening på jakthunder, trodde jeg?

Det mest omstridte er vel det at han er selvlært, og dermed lett kommer i klinsj med De Som Kan. Tror jeg.

Gammel 26-04-11, 12:33   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har virkelig vært en øyeåpner for meg dette med energi og sinnsstemning. Jeg husker en mannevond Rottweiler en slektning av meg hadde, og til stede var jeg, som hunden kjente, min bror og dama hans som begge var usikre og litt redde, men som ikke klarte å ta blikket fra dette vakre dyret og en kompis som ikke brydde seg det døyt om hunder. Han viftet han bare vekk og var helt uinteressert. Noen hunden også var i han. Men de som var redde og fascinerte, derimot, hunden knurret og flekket tenner mot dem, noe som gjorde dem enda reddere og hunden enda sintere. Jeg tenkte aldri over det da, hva grunnen kunne være til hundens oppførsel, men nå skjønner jeg det.

Gammel 26-04-11, 12:37   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det er da ikke forbudt med strømhalsbånd i Norge, er det? Det brukes jo blant annet til sauetrening på jakthunder, trodde jeg?

.

Ja, men da er det gitt disp.
Vi har inngjerdet hagen med strøm, dvs at hundene får strøm via et halsbånd om de går gjrnnom porten (systemet heter usynlig hundegård) og det selges over disk i Norge, men strengt tatt er det ulovelig å bruke.
Uten at det affiserer meg, hundene mine står ikke lenger i fare for å bli overkjørt og de kan løpe løse i vår store, store hage, heller enn å stå budet. Men i noens øyne gjør det meg til en fæl person.

Hestene har også strømgjerde, men det er visstnok ikke så ille det da....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 12:42   #11
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan bruke strømhalsbånd i avvenningsøyemed for sau og rein, men da kun hvis man er godkjent/har en eller annen autorisasjon eller lisens.

Det man _har_ lov til hvis man vil er å bruke halsbånd som dusjer vondt lukt (ofte noe sitrongreier tror jeg) opp mot hundens nese.

Sist redigert av m^2 : 23-12-12 kl 19:41.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 12:42   #12
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ja, men da er det gitt disp.
Vi har inngjerdet hagen med strøm, dvs at hundene får strøm via et halsbånd om de går gjrnnom porten (systemet heter usynlig hundegård) og det selges over disk i Norge, men strengt tatt er det ulovelig å bruke.
Uten at det affiserer meg, hundene mine står ikke lenger i fare for å bli overkjørt og de kan løpe løse i vår store, store hage, heller enn å stå budet. Men i noens øyne gjør det meg til en fæl person.

Hestene har også strømgjerde, men det er visstnok ikke så ille det da....

Hundene lærer seg jo veldig fort hva som er smart å gjøre. Hvis de krysser den linjen, så får de støt. Ergo gjør de ikke det, og vil heller ikke få støt lenger. Hva er det som er dyremishandling oppe i det da?

Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 12:56   #13
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Ærlig talt, alle skjønner vel at det er bedre å avlive hunder humant med en innsovningssprøyte enn å gi dem et par støt for å stoppe farlig adferd.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 13:10   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Tja. Jeg føler igrunnen for å ta debatten om bruk av strømhalsbånd videre til barneoppdragelsen her kjenner jeg.

Greia med strømhalsbånd er vel at det er såpass mye ubehag for hunden at det ikke er formålstjenlig - dermed må man ha disp. Selvsagt er det bedre for hunden å leve og ha det bra enn å avlives - men moralen er da at de fleste hunder kan læres til å te seg ok uten denslags virkemidler. På samme måte som man har litt grenser for virkemidler overfor unger og senile tanter.

Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 14:26   #15
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Strømhalsbånd trenger ikke å være stilt inn på vondt, men på vibrasjon. I trening av f.eks. døv hund eller hund som jobber langt unna, kan det brukes både fornuftig og smertefritt.

Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 14:26   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er vel slik at man må vite hva man gjør når man gir hunder strøm. Med tanke på at det f.eks er for avvenning av jaging på sau, gjør jo strøm at hunden blir redd og engstelig og skjønner at det er en Dårlig Plan å jage sauer. De blir redd sauer og assosierer det med Noe Fælt.

Problemet er hvis hunden blir redd andre ting enn sauer når den får seg en slik smell. Derfor har jeg litt problemer med å skjønne Floksas gjerde.

Gammel 26-04-11, 14:29   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Men hva er poenget med å ta det av skjermen? Jeg har aldri sett han verken bruke eller snakke varmt om strøm.

Gammel 26-04-11, 14:36   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er virkelig et paradoks at de tar av dette programmet, mens Nanny-showene får holde på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 14:37   #19
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er virkelig et paradoks at de tar av dette programmet, mens Nanny-showene får holde på.

Du sier noe, Tallulah!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 14:39   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jah, ikke sant?

Jeg tenker at noe av problemet med Millan er det samme som med nanny-greiene. Det er et kort program med kort innspillingstid, og skal man se resultater må det brukes kraftige metoder.

Dog har det heldigvis ennå ikke kommet barneoppdragelse foran live publikum, som jo er det showet som ble tatt av i Danmark.

(Cesar Millan kommer til Spektrum 11. mai.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:46.