|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fortynnet
|
![]() Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Kjøpte meg ismaskin i går, som ligger klar i fryseboksen. Det følger med et hefte med noen grunnoppskrifter, men det kommer ikke helt tydelig fram hva man skal gjøre med ingrediensene før man har dem i maskinen. Skal jeg vispe eggeplommene til eggedosis, og fløten til krem? Eller skal alt bare blandes? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Det kommer an på hva man lager. Hvis du visper eggeplommene til eggedosis og fløten til krem som du så blander så får du isparfait. Jeg har prøvd å lage den varianten hvor man skal dampe inn fløten til den henger igjen på skjeen (eggekrem - altså lag eggedosis, tilsett varm fløte litt etter litt mens du pisker, så varmes blandingen opp mens du rører til eggekremen tykner). Jeg tror den siste varianten er det som blir iskrem?
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Jeg mente jeg lagde eggekrem? Eggedosis varmet opp og så ble det tilsatt varm melk/fløte til det tyknet og så blandet med vispet krem til slutt? Eller hvordan var det?
![]() |
#5 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Hvilken har du kjøpt? Jeg fikk også min nye ismaskin i går - en Philips. Ut fra det jeg kunne se sto det nøyaktig fremgangsmåte i oppskriftsheftet. Jeg mener å huske at ting skulle piskes men ikke varmes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Jeg lagde is etter denne oppskrifta (med noen modifikasjoner på tilsetninger, men ikke på framgangsmåte). Det ble i hvert fall helt fantastisk godt!
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Ismaskinen fryser bare ned isen under røring slik at det ikke dannes iskrystaller. Pirsking av krem og slikt må man fikse selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Etylbarbital
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Man kan lage alle typer "is" i ismaskinen - det kommer an på hva man foretrekker.
![]() |
#11 |
Etylbarbital
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Lakris.
![]() |
#12 |
Etylbarbital
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Og nå kom jeg på hvorfor vi stadig forsøker på fransk iskrem-varianten (den med eggekrem). Vi lager sorbet med pisket eggehvite og sitter da igjen med eggeplommer, hvah gjør man da? Jo, man må selvfølgelig lage iskrem med eggeplommer.
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Å, Veronal, vil du gifte deg med meg? Eventuelt bli kokke her?
![]() |
#15 |
Etylbarbital
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Jeg har brukt både kremet (vanlig og sjokoladeversjonen) og vanlig balsamico. Alt er godt.
![]() |
#16 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Oppskriftene jeg bruker er med kokt/ varmet ismasse som deretter kjøles før de går i ismaskinen. De er gjerne basert på mrlk, fløte og eggeplommer. Som røres sammen og varmes opp. Dvs. Ingen pisking av krem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Jeg har testet første runde med 3 eggeplommer som jeg vispet først med melis, 3 dl kremfløte og jordbærmos. Det ble godt, men litt mektig og "fløtete". Tror kanskje sorbeter blir bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Min favoritt grunnoppskrift på vaniljeis: |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Leser
|
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?
Egentlig høres det ut som om iskremlaging og jeg er som skapt for hverandre når jeg leser dette.
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ismaskin - lager man eggedosis og visper kremen først?Vi kan ha henne hver vår uke.
![]() |
|
|