|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
<*(((<
|
Verdun? (Sangtekst)Jeg sitter og hører på Folk & Røvere sitt nye album som kom denne uka (Wimp-link for de som har det), og i ene teksten så kommer dette:
Noen som kan si meg hva som menes med Verdun her? Litt søking gir meg at Verdun er en fransk by, blant annet kjent fra frontlinjene fra første verdenskrig. Er det så enkelt som at det bare er en referanse til første verdenskrig?
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Verdun? (Sangtekst)Verdun forbinder jeg utelukkende med skyttergravskrig under 1. verdenskrig, så jeg ville gått ut fra at det var det som mentes.
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Sv: Verdun? (Sangtekst)Det finnes et Jens Bjørneboe-dikt som heter "Chanson om Verdun", det er antagelig der jeg har assosiasjonen fra. Kanskje Folk & Røvere har det også.
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Sv: Verdun? (Sangtekst)Verdun er et av de største (det aller største?) og mest kjente slagene under første verdenskrig og er et symbol på kampene der og skyttergravskriger generelt. Jeg ville antatt at det er dette slaget det siktes til. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: Verdun? (Sangtekst)Som han sa:
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: Verdun? (Sangtekst)
Jeg tror egentlig ikke man trenger å ha assosiasjonen fra noe sted. Verdun er et så innarbeidet begrep at det kan man ha fra hvor som helst. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Det er nok sant. Men jeg leste Bjørneboe-lyrikk før jeg leste noe særlig historie, så min første assosiasjon er til det diktet.
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Ja, det skjønner jeg. Det var en kommentar til det du skrev om at Folk & Røvere kunne ha assosiasjonen sin derfra også. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Akkurat det var faktisk fordi diktet finnes på en plate med Bjørneboe som leser egne dikt til jazz-akkompagnement. (Den som er i Youtube-klippet jeg postet.) Men det sa jeg jo ikke, så det var ikke akkurat så opplagt.
|
|
|
#14 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Verdun? (Sangtekst)Jeg har ikke høyttaler på pc'en her, så jeg håper denne virker: (Kilde: youtube.com) Sånt blir litt verre når sønnene kommer i soldat-alder.
|
|
|
#15 |
|
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Verdun? (Sangtekst) |
|
|