|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
BunadskotymeJeg har en sunnmørsbunad, og jeg har akkurat funnet igjen skautet farmor lagde til den. Av en eller annen grunn er det et pikeskaut. Spørsmålet er:
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BunadskotymeJeg brukte pikeskaut så lenge jeg var samboer, når min kjære fridde sa jeg til mamma at hun måtte brodere koneskaut til meg, jeg tok det i bruk, sammen med sorte strømper, fra første gang jeg brukte bunad etter at jeg ble gift.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: BunadskotymeHadde jeg hatt mulighet til å bruke pikeskautet i mange år hadde det nok vært mer aktuelt å gå over til et annet, eller slutte å bruke det. Men det har vært borte i mange, mange år, jeg har aldri fått brukt det, pg det ble brodert av min avdøde farmor under krigen. Men det er jo litt snodig å fremstå som pike når man er 36, har barn og er samboer på ellevte året.
|
|
|
#4 |
|
etterpåklokest
|
Sv: BunadskotymeJeg tenker som så at har du lyst har du lov. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Sv: BunadskotymeJeg skjønner veldig godt hvorfor du da ønsker å bruke det.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: BunadskotymeJeg synes du kan gå med det hvis du vil, jeg. Så er ikke jeg så forbaska nøye på bunadskotyme heller. Jeg har Sunnmørsbunad og har brukt svarte strømper i hvert fall siden jeg ble samboer for første gang, tror jeg det var. Skaut har jeg ikke, men jeg ser ikke noen grunn til at du ikke kan gå med det, det er jo litt koselig med et skaut som har familiehistorie vel?
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: BunadskotymeDet er nettopp på grunn av familiehistorien jeg har lyst til å bruke det.
|
|
|
#9 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: BunadskotymeJeg mener jeg leste i fjor at dette med hva som spesifikt er for gifte og ugifte kvinner er mer en lekmannsgreie og ikke noe bunadsnemda bryr seg om?
|
|
|
#10 |
|
Sv: BunadskotymeDet "bu adskillelse" i avisene bryr seg aldri om strømpefarger for pike og kone. Men den lokale husfliden hadde i alle fall da jeg fikk min klar oppfatning av at dette er slik det skal være. Det kalles jo ikke pike og koneskaut uten grunn, så det er ikke hipp som happ hva man bruker selv om "bunadsekspertene" sier det.
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Sv: BunadskotymeKjør på. Jfr. BT i dag er det lov å variere med arvestykker.
|
![]() |
|
|