Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva lager jeg av lakse- og seifilet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-11, 12:56   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hva lager jeg av lakse- og seifilet?

Vi skal ha middagsgjester, men ettersom det ble avtalt først i dag, har vi ikke planene klare. I kjøleskapet er det seifilet og laksefilet - noen forslag til tilberedning? Vi har mulighet for å kjøpe det meste av basisvarer, inkl. urter og de fleste slag grønnsaker.

Jeg tenkte opprinnelig å grille fisken i folie, men med det rådende været frister det lite. Fiskesuppe kunne også vært en mulighet. Er det noen som har oppskrifter på fiskesuppe, gode marinader eller annet?

Gammel 22-05-11, 13:08   #2
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva lager jeg av lakse- og seifilet?

Russisk fiskesuppe

400 g laksefilet
1 l fiskebuljong (utblandet)
1 purre
2 ss smør
2 ss tomatpuré
1/2 ts salt
1 gulrot
25 g sellerirot
1 hvitløkbåt
2 dl matyoghurt
1 dl frisk dill
grovt brød

Framgangsmåte:
Vask og skrell gulrot og sellerirot.
Skjær disse i tynne strimler.
Skyll purren og skjær den i tynne strimler.
Finhakk dill.
Skjær laksefileten i terninger.
Fres alle grønnsakene i smør i en kjele.
Spe med kraft/fiskebuljong, ha i tomatpuré og krydder.
La suppen koke på svak varme i noen minutter.
Tilsett lakseterninger og la de trekke på svak varme i noen minutter.
Smak til med salt.
Server suppen med en klatt matyoghurt, finhakket dill og godt brød.
Tips: Topp gjerne suppen med litt skivet oliven.

Gammel 22-05-11, 13:22   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 50
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg pleier lage en variant av denne fiskesuppen. Den pleier å slå an.

Gammel 22-05-11, 13:28   #4
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Fiskesuppe
2 thick'n chunky glass (salsasaus)
Fyll opp 2,5 av glassene med vann
1terning buljong
ca 500 g fisk (gjerne blanding av sei og laks)
La trekke i ca 12 min

1 rød paprika i terninger
1 purre
1 boks mais
has i mot slutten av koketiden

3dl kremfløte til slutt.

God suppe og veldig enkel (hvis man ikke er motstander av ferdig salsa på glass ). En enkel oppskrift holder til ca 4 personer.

Gammel 22-05-11, 17:25   #5
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Søk opp Iset fiskegryte. Den er super med laks og sei. Jeg serverer med steitke båtpoteter, enkelt til mange.

Gammel 22-05-11, 17:48   #6
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Foliepakker i stekeovnen. :enkel:

Gammel 22-05-11, 19:14   #7
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Nå har du vel sikkert middagen i boks for idag, men her er tips til en annen gang.

Ovnsbakt seifilet/torskefilet med pesto, følg gjerne denne oppskriften:

http://www.godfisk.no/Oppskrifter/No...orsk-med-pesto

Den er kjempegod og superenkel å lage. Vi brukte rød pesto sist gang, det var en hit Formen med fargerike grønnsaker, med sitron oppi for god smak, det er en flott rett å servere når man får gjester. Også kan man variere grønnsakene litt etter eget ønske, smak eller det man har tilgjengelig.

www.godfisk.no er det mange fine oppskrifter, veldig delikat presentert.

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 19:59   #8
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for inspirasjon! Jeg hadde nesten glemt at vi pleide å servere ovnsbakt torsk med pesto - takk for oppfrisking! Det ble fiskesuppe i dag, godt fornøyd.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.