|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Hvor ille er banan?Altså hvor mye banan kan et barn spise i løpet av en dag uten at det blir for mye? Og hvorfor blir det for mye?
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Hvor ille er banan?Vi snakker om en plutt som gjerne spiser 5 bananer om han får lov. Noe han ikke får. Men jeg må ha litt mer peiling på hvor mye som går an så jeg har ryggrad til å stå imot. For det krever litt for å si det sånn, noen har vilje så det holder her.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Hvor ille er banan?
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Hvor ille er banan?Næringsinnhold:
![]() |
#7 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor ille er banan?I min tabell over karbohydrat, så er banan og druer likestilt, og er dei fruktene med mest karboydrat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Hvor ille er banan?Er det alt plutten spiser, så er det vel bare å hive innpå? Ellers hadde jeg nok satt grensa ved en passelig klase i uka. 1-2 bananer daglig.
![]() |
#9 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hvor ille er banan?Sånn uavhengig av hva som er for mye, så ville jeg satt en grense på en, noen ganger to bananer daglig. Det må jo ikke stjele plassen til andre frukter og grønnsaker. (Men det hender jeg gir etter for to for dagen innimellom, og har kanskje vært oppe i tre også, men det er ikke noe som får foregå vedvarende over tid liksom. )
![]() |
#10 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Hvor ille er banan?Eldste her spiste enorme mengder med bananer i halvannetårsalderen, tror jeg det var. Hun hadde ikke noe mageproblemer og sukkermengden i banan har jeg visst aldri reflektert over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: Hvor ille er banan?Han vil gjerne ha en banan når han står opp om morgenen. Og så vil han gjerne ha en når han hentes i barnehagen. Det er vel de to tidspunktene i løpet av dagen han er mest innhul og må vente litt på mat. Ellers prøver vi å begrense det, men hvis han selv får velge, hiver han innpå mange. Han spiser godt ellers også altså, han har bare en veldig bananperiode. Men jeg ser at det kan fortrenge annen mat hvis han får banan før middag for eksempel.
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Hvor ille er banan?Han blir rasende ja. Men ikke mindre rasende om han ikke ser bananene, det at vi ikke har og ikke har tenkt å kjøpe heller er det som er aller verst i hele verden.
![]() |
#14 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvor ille er banan?Hvis det er sånn at han spiser bra ellers så hadde jeg ike hatt problemer med ålage en en-banan-om-dagen-regel. Hva med å tilby cherrytomater eller gulrot og vann før middag?
![]() |
#15 |
maler
|
En delt banan er en ødelagt banan.
![]() |
#16 |
maler
|
Han er veldig glad i gulrøtter også. Men akkurat når han er innhul etter barnehagen (jeg fatter ikke at de har lunsj i 11-tiden og så kun et lite fruktmåltid etter det slik at vi får hjem skrubbsultne unger), er det bare banan som duger i hans verden. Dvs han godtar brødskiver også, det har jeg av og til med hvis jeg husker det. Ellers er det innom seven eleven etter nødbananshopping, skal man sitte på sykkelen en halvtime hjem er det jo et mareritt å være skrubbsulten.
![]() |
#17 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvor ille er banan?Vi har med matpakke som spises til fruktmåltidet. Er det et alternativ?
![]() |
#19 |
maler
|
Det kan være. De bruker å få tilbud om knekkebrød, yoghurt med kornblanding og av og til grøt i tillegg. Men ikke brødskiver. Det kan være de hadde godtatt å administrere matpakker da, i utgangspunktet er dette noe de ikke driver med. Matpakkespising altså.
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor ille er banan?Jeg ville kanskje laget en regel om at man skal spise noe annet før man spiser banan, eller jo noe annet, men ellers ville jeg ikke laget noe bråk rundt at en unge i en periode har banandilla. Det går vel over?
![]() |
|
|