|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Fri på egen nasjonaldag?Jeg har en samisk bekjent som er veldig forkjemper for alt som er samisk. I forbindelse med 17. mai ble det lagt ut en melding på facebook om at vi skulle være fornøyd vi hadde fri. H*n hadde nemlig søkt om fri med lønn på den samiske nasjonaldagen, men fått avslag. Det ble heller gitt beskjed om at man hadde full anledning til å avspassere dagen.
![]() |
![]() |
#2 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fri på egen nasjonaldag?Da bør de kanskje jobbe som vanlig på 17. mai tenker jeg... - uten overtidsbetaling selvsagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Fri på egen nasjonaldag?Jeg synes det er litt forskjell på den samiske nasjonaldagen og den nepalesiske nasjonaldagen, siden samene er en urbefolkning med tilhørighet innen staten Norges grenser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Fri på egen nasjonaldag?Nei, det ser jeg ikke noen automatikk i. Det er ikke alle land som har fridag på nasjonaldagen sin i landet selv engang, vel? |
![]() |
![]() |
#5 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Fri på egen nasjonaldag?
Nei, selvfølgelig ikke! Hvorfor i all verden skulle de det?
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fri på egen nasjonaldag?Samene er jo i en særstilling siden de er vår egen urbefolkning. Jeg syns ikke det bør være fri på andre lands nasjonaldager.
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
Det var akkurat derfor jeg presiserte i hovedinnlegget at det var den samiske nasjonaldagen det er snakk om.
![]() |
![]() |
#8 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fri på egen nasjonaldag?Velferdspermisjoner er jo ikke lovregulert, men alle steder jeg har jobbet har hatt en egen kvote for sånt som godkjennes etter søknad.
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Fri på egen nasjonaldag?Er ikke definisjonen på samisk at man selv føler seg samisk? Jeg har hørt fra ett-eller-annet-sted at det er dette som skal til for å skrive seg inn i det samiske manntallet. Kan ikke noen korrigere meg? |
![]() |
![]() |
#10 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Fri på egen nasjonaldag?Jeg kan se logikken i å gi fri på den samiske nasjonaldagen, men ikke på andre. Det bør komme inn under muligheten til å gi velferdspermsjon, med eller uten lønn, og være opp til avtaler på den enkelte arbeidsplass. Jeg synes derimot at arbeidsgivere bør strekke seg langt i å gi folk muligheten til å avspasere, ta feriedager eller på andre måter ta fri på egen bekostning på en slik dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
Arbeidsgiver var åpne på at det var fullt mulig å være borte fra jobb denne dagen, enten ved å bruke avspassering eller fri uten lønn. Det var fri med lønn som ble nektet, og protestert på.
![]() |
![]() |
#12 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det vet jeg ikke, men hvis det er slikt, føler jeg meg veldig samisk. :vil gjerne ha fri 6.februar: |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
Ville de da jobbe på 17. mai eller ville de ha to nasjonaldager? Man er jo norsk selvom man er samisk også. |
![]() |
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
Helt sikkert begge. De feirer jo 17. mai også. De er både norske og samiske; samisk nasjonalitet i norsk stat.
![]() |
![]() |
#16 |
En, av to-tre
Jeg syns det blir litt pose og sekk mentalitet, og det syns jeg at jeg kan si med litt pondus som er same selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
Jeg kan ikke se noen rimelig grunn til at de skal ha dette, for å være helt ærlig. Anledning til å avspasere osv - ja. Fri med lønn - nei. De er urbefolkning i Norge. Men de er også norske statsborgere. Den norske nasjonaldagen er lagt opp til offentlig fridag, den samiske er ikke det. Jeg ser ikke prinsippet her - det er ikke to likestilte ting? |
![]() |
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fri på egen nasjonaldag?Takk for tilbakemeldinger. Jeg ser at dere tenker i de samme baner som meg. FP pleier jo å være uhyre politisk korrekt, så jeg føler det som en grei rettesnor at dere tenker likt som meg i denne saken.
![]() |
![]() |
#19 |
En, av to-tre
Nei, jeg syns ikke det er likestilt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Fri på egen nasjonaldag?Dette må vel bli som for de som har rett til fri på egen helligdag - har du en annen helligdag enn søndag har du rett til fri, men må da jobbe den inn, avspasere el.l. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|