Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-07, 19:05   #1
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Min mann er ikke døpt eller konfirmert og ikke medlem av statskirken. Han har aldri vært det. Ikke er foreldrene hans det heller. Han er medlem av Human Etisk Forbund.

Jeg anbefalte han å skrive e-post og høre med kirken om han likevel er medlem, etter oppslag om dette i media.

Her kommer svaret i dag:


-----Original Message-----
Posted To: Medlemsregister
Conversation: Medlem?
Subject: Medlem?


Hei Kirken,

Jeg vil bare sjekke om jeg står som medlem i Statskirken.
Personnummeret mitt er ....

Mvh,

....

Svaret:
Vi viser til epost og bekrefter at du står oppført i
medlemsregisteret for Den norske kirke. Vennligst gi oss beskjed
dersom dette er feil slik at vi kan rette det.

Vennlig hilsen
Kirkerådet
.....
førstekonsulent



UTROLIG????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg synes det er så respektløst at jeg kan ikke få sagt det.
Oppfordring til dere som ikke er innmeldt eller dere som er utmeldt: Sendt en e-post og sjekk for sikkerhetsskyld.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 19:08   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Noen mailadresse å komme med?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 19:08   #3
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Jeg skal ikke være medlem, ut fra hva jeg vet selv, men har aldri sjekket.

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 19:20   #4
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

medlemsregister@kirken.no

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 19:22   #5
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Er det mulig?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 19:24   #6
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Jeg har meldt meg ut opp til flere ganger, og stod allikevel i fjor oppført både i statskirken, den katolske kirke og Human Etisk Forbund.. Skulle være i orden nå, men får fremdeles medlemsblad fra Den katolske kirke i posten..

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 19:25   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Jeg har meldt meg ut selv, og har attest på dette (ble døpt i utgangspunktet), da er det gjerne sikrere enn dersom man aldri ble døpt.

Men jeg skal sjekke for sikkerhets skyld, for jeg vet at det er mange som likevel står der.

Noe av problemet ligger i datasystemet til kirken, og ikke hos kirken som sådan (i form av at de sniker til seg flere medlemmer enn de virkelig har krav på). Kirken jobber visst intenst med saken for å rette opp i feilene, men det tar tid.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 19:26   #8
Stjerne
Stolt trebarnsmor :)
 
Stjerne sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 61
Stjerne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Har hørt om dette via media.
Hadde noe med støtte pr medlem å gjøre.
Fryktelig frekt med tanke på de som IKKE ønsker å være medlemmer.

Stjerne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 19:28   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Alle barn som ikke tilhører et annet trossamfunn (som det opplyses om fra foreldrene), blir automatisk innmeldt i Statskirken enten de døpes eller ikke. Mange som ikke er klar over dette og tror at det bare er å la være å døpe barna!

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 19:29   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Mail er avsendt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:29   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.671
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Det er helt sykt det der - Jeg tror det var for noen år siden at alle som ikke var registrert i noe annet trossamfunn ble registrert som medlemmer i DNK - trur eg. Kanskje det var når alt skulle legge på pc eller noe sånn?

Jeg meldte meg ut i stedet for å konfirmere meg, så jeg tror da at jeg ikke er meldt inn Kanskje jeg må sjekke.....Tross alt snart 20 år siden jeg trampet inn på prestekontoret med dåpsattesten min og krevde utmelding...mamma har ennå ikke kommet over at jeg tente på den etterpå...:rebell: (altså dåpsattesten)

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:33   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Dette må jeg sjekke!

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:45   #13
linka-mor
Aquarist
 
linka-mor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 689
linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Jeg er ikke døpt og ikke komfirmert og jeg antok jeg ikke var medlem Må altså melde meg ut en plass der jeg ikke har meldt meg inn ...
Må sende en mail, ja.

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:46   #14
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Jeg fikk, som Cilen, beskjed i vår om at jeg sto som medlem i Statskirken, den katolske kirke og HEF. Barna sto også som medlem i både den norske og den katolske kirke. Jeg håper endelig at det er i orden nå, hadde en ekstra runde med katolske kirka i høst fordi jeg oppdaget at gutta fortsatt sto oppført som medlem, til tross for at jeg ga grundig beskjed om at dette var en feil etter å ha fått det brevet på våren.

For meg var det nesten mest provoserende at den katolske kirken hadde ført meg opp som medlem fordi jeg var samboer med en katolikk! Snakket med en dame på telefonen som fortalte at "... noen hadde nok vært litt vel ivrig i registreringen av medlemmer" og at de hadde fått mange tilsvarende henvendelser fra forbausede mennesker som var blitt medlem på samme måte. Makan.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 21:56   #15
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Tross alt snart 20 år siden jeg trampet inn på prestekontoret med dåpsattesten min og krevde utmelding...mamma har ennå ikke kommet over at jeg tente på den etterpå...:rebell: (altså dåpsattesten)


Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 22:09   #16
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.211
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Tross alt snart 20 år siden jeg trampet inn på prestekontoret med dåpsattesten min og krevde utmelding...mamma har ennå ikke kommet over at jeg tente på den etterpå...:rebell: (altså dåpsattesten)



Da har jeg sendt mail og spurt om meg, mannen og Snuppa. Både jeg og mannen er utmeldt og Snuppa er ikke døpt, så jeg er spent på hva de svarer.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 22:14   #17
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.



Da har jeg sendt mail og spurt om meg, mannen og Snuppa. Både jeg og mannen er utmeldt og Snuppa er ikke døpt, så jeg er spent på hva de svarer.


Husk å fortell her. Jeg må si jeg er litt nyskjerrig.
Stakkars mannen min er helt i sjokke etter dagens oppdagelse.
Har hele livet trodd at han ikke har vært innmeldt. Han vurderte å melde seg inn når han var 12 -13, leste biblen og satt seg inn i alt, helt til han skulle begynne på konfirmasjonsleiren og møtte en komf.leder som bare snakket om synd og foraktet andre mennesker pga legning og tro. Da skiftet han mening igjen og har holdt seg der.

LIllemor er ikke døpt, men jeg regner med hun er medlem likevel da? Vi får sjekke.

Jeg er døpt og innmeldt, men ikke konfirmert.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 22:40   #18
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Det er så utrolig drøyt. Første gang jeg hørte om dette var midt på 1990-tallet, tror jeg. Jeg tok kontakt med mitt lokale menighetskontor, og det viste seg at jeg hadde stått i statskirken hele livet. Dette til tross for at jeg ikke er døpt, og det er heller ingen av mine foreldre. Jeg fikk en beklagelse, og de sa det var skjedd en feil. Det pussige er at den samme "feilen" hadde skjedd da min bror ble født fire år etter meg. Og jaggu: Da min attpåklattbror ble født 18 år senere, ble også han innmeldt i statskirken. "Feiltakelse" det også.

Dette var omtrent på samme tid som det saken om medlemsjuks i AUF og andre politiske ungdomsorganisasjoner skapte krigstyper i avisene. Statskirkens medlemsjuks får virkelig dette til å blekne.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 10:11   #19
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Jeg mener alle barn er meldt inn der, uansett om de ikke er døpt.
Stemmer det?

Jeg meldt meg ut da jeg ble myndig. Kanskje jeg skal sjekke det for sikkerhetsskyld?

Trodde forresten ikke foreldre kunne melde ut barna sine. Trodde de måtte gjøre det selv jeg...
Mine barn er ikke døpt. De skal få velge selv når de blir store nok.
Vil de døpes og komfirmeres da, så greit for meg.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 10:12   #20
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Der fikk jeg svar:

Sitat:

Vi viser til e-post og bekrefter at du ikke står oppført i medlemsregisteret for Den norske kirke.

Vennlig hilsen
Kirkerådet

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no