Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-11, 10:55   #1
Ivrig
På farten igjen

Ivrig sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ivrig er litt kul
Spørsmål

Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?

Jeg har forstått at vi har rett på kontantstøtte noen måneder før poden begynner i barnehagen.

Siden kontantstøtten er en stønad jeg har ambivalente følelser til, lurer jeg litt på hvilket forhold andre har til kontantstøtten og hvordan dere bruker den. Jeg lurer også på om forholdet dere har til kontantstøtten er betinget av egen bruk, eller også av det store bildet?
Og hva er egentlig det store bildet? Bør kontantstøtten opprettholdes slik den er i dag, bør den økes, bør den reduseres eller bør den avskaffes?

Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 10:57   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?

Jeg er i mot kontantstøtten og så helst at den ble avviklet. Jeg stemmer også på et parti som har dette på sin agenda.

Vi hadde rett på kontantstøtte da eldste var året og ikke fikk barnehageplass. Vi søkte om, og fikk, kontantstøtte for det året hun var hos dagmamma.

Og nei, jeg synes ikke det er dobbeltmoralsk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 10:59   #3
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på linje med Teofelia. Og vi mottok kontantstøtte i to år, da Lillemor ikke hadde barnehageplass.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:03   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener kontantstøtte bør gis i tilfeller der man har søkt om, og ikke fått barnehageplass.

Men når det er sagt, så skal jeg være hjemme med minsten det kommende året, og har søkt om kontantstøtte. Så lenge den er der, så kommer jeg til å benytte meg av den.

Gammel 30-05-11, 11:03   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også på linje med de to over. Jeg synes det er helt fullstendig riv ruskende feil å betale foreldre for å ikke benytte seg av barnehageplass.
Jeg har allikevel benyttet med av kontantstøtte i noen måneder før vi fikk barnehageplass. Da hadde vi dagmamma, hun kostet oss like mye i måneden som vi fikk i kontantstøtte.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:06   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Niobe. Den bør kun være for de som ikke har fått barnehageplass og ikke for de som velger å være hjemme med barna sine.

Vi fikk kontantstøtte da vi ikke fikk barnehageplass til storebror med en gang han fyllte ett og det gikk til å dekke en del av dagmammautgiftene (fikk bare for en måned da han fikk bhgplass måneden etter).

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:08   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

da jeg fikk den brukte jeg den til først å være hjemme med snuppa da jeg ikke fikk barnehageplass. Etterhvert så brukte jeg den til betaling av dagmamma.

Jeg syns det er ok at man brukes kontantstøtten til dagmamma når ikke kommunen kan tilby en barnehageplass når man ønsker det.

Syns forøvring kontantstøtten kan økes litt og kuttes ned til barnet fyller 2 år (i stedet for 3) slik at mor eller far, som måtte ønske det kunne hatt bedre mulighet til å vært hjemme til barnet ble 2 år.

bortsett fra det så har jeg ikke noe spesiell mening om kontantstøtten egentlig, og skjønner ikke hvorfor det vekker så mange sterke meninger fra folk. Man må vel bestemme selv om man ønsker å motta den, hvis det er et tilbud, og man bør få benytte den som man selv ønsker.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:09   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns den bør avskaffes. Også syns jeg pengene kan brukes til å opprette gratis barnehageplasser til de som trenger det. Vi fikk kontantstøtte i ett år til minste, det ble brukt på dagmamma-betaling.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:13   #9
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Brukte den til å være hjemme med barnet. Enig med SpetakkelRandi at den godt kunne økes og kortes ned til 2 år.

Gammel 30-05-11, 11:13   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imot kontantstøtte som ordning, men ville allikevel ikke nølt med å ta den imot hvis vi ikke hadde fått barnehageplass. Vi trenger strengt talt ikke barnebidraget heller, men sier ikke nei takk til pengene.

Gammel 30-05-11, 11:19   #11
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Helt i mot den. Sikkert preget av stadig å møte fire-femåringer som ikke snakker et kløyva ord norsk til tross for å være født og oppvokst her.

Det med behovsprøving, som i å gi kontantstøtte til de som ikke tilbys barnehageplass, ser jeg noen praktiske urettferdigheter med. Bor du på Stovner, jobber på Skedsmo og får barnehageplass på Røa så er du liksom like langt selv om kommunen tilbyr barnehageplass.

Gammel 30-05-11, 11:19   #12
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi fikk kontantstøtten tl turbo fra mai til september,han startet i bhg sep. Og jeg på skole da, så var hjemme med han.
Ikke hadde jeg noe jobb å gå til og hadde jeg hatt det hadde vi ikke hatt noen til å passe han da det var lik null dagmammaer rundt her.

Samme med snoopy hun fikk fra april til sep. da fortsatte jeg på skolen og hun begynnte i bhg 10 sep. Så var jo hjemme med henne da.

Men å få kontantstøtte for å få "gratis" dagmamma synnes jeg ikke noe om.

Men om man faktisk er hjemme med ungene så er kontantstøtta grei å ha

barnetrygden har gjort til at vi har overlevd da jeg var student ,med at jeg var borte 1 uke hver 6 uke og mann hadde skiftet jobb med lite overtids arbeid,enda en stund går den med i dragsuget da jeg jobber bare 50-60 %

Gammel 30-05-11, 11:21   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratis dagmamma er det vel neppe snakk om. Her har dagmammapris vært makspris i barnehage + kontantstøtte.

Gammel 30-05-11, 11:22   #14
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke den bør avvikles. Synes det er fint om foreldre har mulighet til å være hjemme et par år ekstra. Hadde selv jenta mi hjemme til hun var nesten tre år og jobbet deltid. Jeg personlig er glad jeg slapp å sende henne i barnehagen da hun var ett år gammel. Jeg kan kanskje være enig i at den kunne økes og heller kuttes etter to år. Ikke tenkt over før.

Gammel 30-05-11, 11:22   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Helt i mot den. Sikkert preget av stadig å møte fire-femåringer som ikke snakker et kløyva ord norsk til tross for å være født og oppvokst her.

Det med behovsprøving, som i å gi kontantstøtte til de som ikke tilbys barnehageplass, ser jeg noen praktiske urettferdigheter med. Bor du på Stovner, jobber på Skedsmo og får barnehageplass på Røa så er du liksom like langt selv om kommunen tilbyr barnehageplass.

Da kan man jo sette krav om at plassen man får tilbudt skal være i samme bydel eller noe sånt.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:22   #16
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med SpetakkelRandi at den kunne kortes ned til 2 år og økes. Vi har bevisst valgt å få barn på senvinteren/våren, for å forlenge permisjonene noe og være hjemme med barna til de ble nærmere 1,5 år. Og jeg syns faktisk kontantstøtten er en bra ting for å kunne forlenge permisjonen med noen skarve måneder. Beløpet er dog så lite at det for mange utgjør veldig lite, og derfor syns jeg det er bedre å korte ned på tiden og øke beløpet en god del.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:26   #17
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Gratis dagmamma er det vel neppe snakk om. Her har dagmammapris vært makspris i barnehage + kontantstøtte.

Vet mange ,rundt om i norge som bare har betalt ca kontantstøtte pris.Kanskje noen lapper mere ,noen ganger akurat ,noen ganger mindre

Gammel 30-05-11, 11:28   #18
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Garantert svart, da. Det er vi jo ikke for, uansett.

Gammel 30-05-11, 11:28   #19
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi betalte også barnehagemakspris+kontantstøtte til dagmammaen, det er helt vanlig her vi bor.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:29   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi finansierte dagmammaen med kontantstøtten, og satt igjen med 700 kroner i overskudd hver måned. En gave fra den norske stat, som belønning for å bruke svart dagmamma i stedet for offentlig barnehage. Idiotopplegg!

(Og nei, det var ikke etter eget ønske at vi brukte dagmamma som var svart. Det var ingen andre løsninger å oppdrive på den tiden.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.