|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Vi (jeg) har tenkt en del på å skaffe oss en hund. Mannen er ikke helt på gli, men han er uansett aldri hjemme, så det blir i tilfelle mitt ansvar. Det blir nok ikke aktuellt før minste begynner på skolen, altså om litt over et år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Jeg ville kontaktet raseklubber, og spurt meg rundt på hundefora. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Jeg kjenner en oppdretter som er seriøs som du kan kontakte for råd.
![]() |
#4 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Oppsøke utstillinger bli kjent med folk som har den rasen du har lyst på, da får man raskt rede på hvem som er seriøse og ikke innen miljøet i tillegg til å bruke raseklubben, hundeforum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Har diplom
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Freya: Takk for tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)
Jepp, men i tillegg kan det være lurt å høre med en veterinær du stoler på også. Det kan hende han eller hun kan anbefale (eller avbefale) oppdrettere.
![]() |
![]() |
#7 |
Har diplom
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Joda, den blir med tur i skogen, den, men det kan hende folk ser litt rart på deg.
![]() |
![]() |
#9 |
...we have cookies
|
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Ta gjerne også kontakt med en lokal hundeklub, evt instruktører i en hundeskole nær deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Fru Jacobsen
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Jeg ville også DEFINITIVT besøkt oppdretteren jeg vurderte. Da vi i starten vurderte å kjøpe puddel fikk jeg anbefalt en oppdretter fra puddelklubben, og dro heldigvis på besøk. Der opplevde jeg for første og eneste gang i mitt liv å bli bitt av hund. (kun fordi jeg gikk gjennom stuen sammen med oppdretteren)Hundene var sure og satt hele tiden nedenfor stolen til Mini og flekket tenner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() |
#12 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Jeg ville ikke valgt hund ekslusivt ut i fra utstillingsmiljøet. Veldig mye usunn oppdrett av hund der (og overalt forøvrig), og jeg ville aldri kjøpt en hund som var avlet fram kun på utseende.
![]() |
#13 |
Gjør så godt som jeg kan.
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)På utstillinger er det jo både bruks og utstillingshunder og miljøer;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Har diplom
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Tusen takk for tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
...we have cookies
|
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Neket, det gjør det ganske sikkert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Retromum
|
![]() Sv: Avsporing - Hund (valg av oppdretter)Prøv å få deg en fot innenfor rasemiljøet og snakk med flere personer, ofte er det egne "klaner" innenfor et rasemiljø som kun vil anbefale den "ene" oppdretteren fremfor andre. Det florerer også av misunnelse i rasemiljøene, såkalte anbefalinger/frarådelser kan være tuftet på mangt et grunnlag. Det beste er å prøve komme i kontakt med personer som har et objektivt syn på rasen/miljøet. Min første hund kjøpte jeg fra en såkalt seriøs oppdretter, vedkommende gjorde det veldig bra på utstillinger samt jeg hadde en god kjemi med vedkommende. I etterkant viste det seg at oppdretter avlet på hunder med dårlig helse, blant annet min hund som måtte avlives i en alder av 3,5 år.
![]() |
|
|