Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Blir sikkert dyrt dette?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-11, 13:39   #1
Left
Passiv

Standard

Blir sikkert dyrt dette?

Vi kom hjem fra Møre i natt, og da vi var på ca. Minnesund, så hører vi et høyt dunk under bilen, og med stor sannsynlighet har vi kjørt på et dyr. Broren min kjørte, og han trodde det var et Pinnsvin

Det smalt som sagt godt, men tenkte ikke så mye mer på det, og satte bilen i garasjen.
I dag da sambo skulle hente bilen, legger han merke til en oljeflekk på gulvet i garasjen, og det er ingen gammel flekk. Den har kommet nå.

Han legger seg under bilen, men kan ikke se noe, men når han stryker fingeren over, så svettes det olje...
Han er usikker på om det er gearolje eller motorolje.

Vi må jo ha bilen på verksted, for å sjekke det, og jeg ser feriepengene mine forsvinne i det blå nå. Hva koster sånt da? HVIS det er sprekk et eller annet sted foran der?

Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 13:40   #2
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: F....! Blir sikkert dyrt dette?

Sprekk i bunnpanna tipper jeg

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 13:43   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stopper man ikke om man hører et såpass høyt dunk?

Gammel 13-06-11, 13:44   #4
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Det kan lett fikses ved hjelp av sveising, tipper for en 1000 lapp eller no sånt.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 13:46   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Det kan lett fikses ved hjelp av sveising, tipper for en 1000 lapp eller no sånt.

Ganger 10, tenker jeg. :erfaren:

Og stoppet dere ikke? Et pinnsvin kan da ikke gjøre så stor skade?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 14:10   #6
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg er også overrasket over det faktum at dere ikke stoppet og sjekket hva som forårsaket dunket. Om der var et dyr burde man vel undersøke om det var dødt eller lå igjen skadet?

Håper uansett det ikke blir for store kostnader ved reperasjon hva det nå enn er som er blitt ødelagt. Slike uforutsette utgifter er langt fra morsomme.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 15:47   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte skifte bunnpanne i fjor etter å ha truffet en stein, det kom på ca. 2500. Men ring rundt, prisforskjellene var store.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 16:10   #8
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Eksen har akkurat gjort det samme. Kan sjekke med han hva det kom på?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:11   #9
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Blir sikkert dyrt dette?

Forbauser meg også at dere ikke stoppet, spesielt etter historien om 13-åringen som ble påkjørt og slept flere kilometer, der sjåføren som slepte henne også trodde at hun hadde kjørt på et dyr.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 23:16   #10
Left
Passiv

Standard

Det var ikke tvil om at det dyret var dødt altså, for det smalt noe så verderstyggelig, og broren min bremset kraftig ned, og så i speilet at det lå et pinnsvin der, og at et til var på tur over veien. Så jeg formulerte meg litt feil.

Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:34   #11
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Først vil jeg bare si at jeg håper eventuelle skader på bilen lar seg reparere uten at det blir så altfor dyrt, slike utgifter rett før ferien er kjempekjipt...Har selv måttet skifte bunnpanne ved en anledning, og det kom på rundt 3000,- (+/-).

Så, ettersom det jo nærmer seg ferie, og mange kommer til å kjøre en del vil jeg tro, vil jeg bare få påpeke følgende dersom man er så uheldig å kjøre på et dyr;

Man skal _alltid_ stanse dersom man kjører på et dyr, om ikke annet så for å forsikre seg om at dyret er dødt!

Vegtrafikklovens § 12, 1. ledd sier følgende (min uthevning);

§ 12. Plikter ved trafikkuhell. Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.

Slik plikt kan også utledes av "Lov om dyrevelferd" § 4, 4. ledd (min uthevning);

§ 4. Hjelpeplikt
Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.
Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid.
Nødvendige utgifter til tiltak etter denne bestemmelsen skal staten betale, men utgifter knyttet til tiltak overfor dyr fra dyrehold kan kreves tilbake fra dyreholderen eller eieren.
Bestemmelsen i første og andre ledd gjelder tilsvarende for den som påfører dyr skade, men vedkommende kan ikke kreve dekning av staten for utgifter til hjelpetiltak.

Du har sikkert rett i at pinnsvinet nok døde momentant - men for sikkerhets skyld, og fordi man har plikt til det, bør man også da stanse for å forsikre seg om at dyret ikke pines.

Faren min, som kjørte _mye_, kjørte alltid rundt med kniv i bilen - han kjørte mye, og ville heller avlive selv enn å la ett dyr pines til døde. Jeg er ikke helt der, jeg ville neppe klart (og heller ikke hatt kunnskap nok til) å avlive ett dyr som var skadet. Imidlertid kan man, ved å kontakte politiet få råd om hvordan man skal forholde seg/hvem man kan ta kontakt med dersom man har kjørt på ett dyr.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.