|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Panel bak vask (kjøkken)Jeg har panel på veggen bak kjøkkenvasken. Tanken var å sette en glassplate utenpå, men jeg har egentlig ikke lyst til å dekke over det fine panelet mitt. Tenkte at gjennomsiktig glass kunne vært et kompromiss, men jeg skjønner at det kommer til å bli veldig upraktisk i forhold til at støv og fluer kan komme seg inn bak glasset (antar det blir vanskelig å få tettet rundt glasset med silikon i og med de dype skjøtene mellom panelbordene). Ergo må man ta ned glasset og vaske bak med jevne mellomrom. Det er snakk om en plate på 300x60 cm (tungt?) og krever demontering av 2 stikkontakter så dette blir jo litt hassle for å si det mildt. |
![]() |
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Panel bak vask (kjøkken)Vi har i alle fall bare panel og ikke noe annet bak komfyren. Det har vi hatt i 10 år nå, og det har gått helt fint. Vi burde malt det oftere enn vi har gjort, mind you. Egentlig burde det nok vært malt annet hver eller tredje hvert år, men vi har ikke malt det siden 2004 eller 2005. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har glorien til vask.
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Panel bak vask (kjøkken)Plexiglass er vel litt lettere enn vanlig glass ihvertfall.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Panel bak vask (kjøkken)
Der har vi fått tettet godt igjen med silikon så det burde gå bra. |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Panel bak vask (kjøkken)Helle, det er sant at pleksiglass er lettere men det får veldig lett riper så det har sine ulemper det og. |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
Jotun Lady panel, glansgrad 15, eller noe slikt. Matt i alle fall, fra den gang denne malingen var rent oljebasert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har glorien til vask.
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det gjør vel kanskje det.
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Panel bak vask (kjøkken)Vår plate er ikke silikontettet, og jeg har ikke oppdaget døde fluer enda, etter 7 år. Glassplaten er laget med hull til stikkene, slik at ingenting må demonteres for å ta den ned. Skrur ut 6 sånne store skruer, ferdig.
![]() |
#9 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Panel bak vask (kjøkken)Vi har ingenting annet enn ferdigmalte panelplater der, og etter 3,5 år er de like fine. Jeg var skeptisk i starten, men det er enkelt å oppdage og å tørke av flekker, og vi har ikke sett at det er nødvendig å male ennå i alle fall.
![]() |
#10 |
I endring
|
![]() Sv: Panel bak vask (kjøkken)Det å male med Jotun lady easy clean kan være løsningen, er iallfall den løsningen vi ser på for gipsen over vår vask da vi bare har 15cm mellom vask og vindu.
![]() |
#11 |
heimføing
|
![]() Sv: Panel bak vask (kjøkken)Er det ikke flere som har panel inntil de finner en annen løsning (a la glassplater som du tenker på), og det viser seg å gå bra i år etter år? Jeg mener å kjenne et par sånne ihvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
Noterer meg dette bak øret. Men din glassplate sitter kanskje forholdsvis tett inntil veggen uansett (hvis du har glatt vegg under)? Pga mitt liggende panel så blir det jo forholdsvis svære tunneler innunder glassplata som fluene kan spasere inn i. Det blir jo plass til veps og edderkopper også |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
Tror jeg og satser på å bli en sånn |
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Panel bak vask (kjøkken)Vår er plassert sånn at det er et par millimeter i bakkant. Vi putter barnetegning nedi der.
![]() |
#15 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Panel bak vask (kjøkken)Vi har hatt panel bak kjøkkenvasken og over benkene siden 1999. Ikke noe problem, vi har malt en, kanskje to ganger?
![]() |
|
|