Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nedtrapping i skulen før feriar?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-11, 09:57   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Når det nærmar seg skulefri her, så er det nedtrapping, førebuing og kos i fleire veker før. Personleg synes eg det blir i meste laget, for det er kos og førebuing i vekene før jul, i vekene før påske og i vekene før sommarferie.

Det er juleverkstad og julelønsj, julesangdag, øving til jule/sommaravslutning, speledag, påskelønsj, kyrkjebesøk, fleire dagar med fri leik eller såkalla aktivitetsdagar. Det blir ganske enkelt lite skule og lite lekser i vekene før feriar. No før sommarferien har det knapt vore ein heil dag med skikkelig undervisning dei siste to vekene.

Eg reknar med at skulen har eit pensum dei skal gjennom ila. året og at alle desse aktivitetane er eit resultat av at pensumet er fullført.

Nedtrapping og trivselstiltak og kos er vel og bra, men kan det bli for mykje?

Link:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...dane/1.7674735

Sist redigert av Ru : 16-06-11 kl 10:25. Årsak: Link i første innlegg
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 10:00   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nedtrapping i skulen før feriar?

Hos oss er det i hvert fall ikke mye nedtrapping (4. trinn). De har riktignok noe mindre lekse denne uka enn vanlig (men fortsatt nok til at Herremannen fortviler!), og ikke målprøve på fredag, men ellers er det fullt kjør. En del av kjøret foregår ute ifbm at de har tatt sykkelprøven og at de har orientering - men begge deler er kompetansemål i læreplaner og absolutt del av "pensum" - som passer godt å ta nå. Så det regner jeg ikke som nedtrapping.

Jeg er spent på neste uke; da er det fire skoledager, og jeg håper de slipper lekse da, i hvert fall.

Gammel 16-06-11, 10:02   #3
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

På vår skole hadde de helt ordinær undervisning til og med sist fredag. Tirsdag, onsdag og torsdag (som er siste skoledag før ferien) denne uken, har de hatt ulike typisk rett-før-ferien-aktiviteter. De har ryddet i bøker og papirer, gjort ferdig diverse formingsaktiviteter, sett film, hatt klassefest osv.

Jeg synes dette er helt greit. Det er ikke spesielt mye før jul og påske heller. Før jul har de juleverksted en dag og en dag går med til kirkebesøk og julelunsj (samme dag). Før påske har de påskelunsj som varer en times tid. Ellers er det ikke noe spesielt. formingsaktiviteter legges til kunst og håndverkstimene de normalt sett har.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 10:03   #4
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På vår skole har vi sett lite til noe nedtrapping, siste skoledag tirsdag neste uke. Og det er full lekseplan, det eneste de ikke har hatt denne uken er diktat.

Gammel 16-06-11, 10:03   #5
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mini har fullt kjør t.o.m denne uken. Frøkna har spilt fotball og slåball siste måneden, hun skjønner ikke hvorfor hun ikke bare likegodt kan være hjemme og jeg er enig.

Gammel 16-06-11, 10:04   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har heller ikke vært nedtrapping (3. klasse). Alt som normalt frem til siste dagen, da de skal ha arrangement i gymsalen med hele skolen og kosetime med klassen.

Gammel 16-06-11, 10:13   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Yngstemann går i 3. klasse, og der synes jeg det har vært lite nedtrapping. Eldstemann går i 1. klasse på videregående, og de har hatt masse fridager fordi tredjeklassingene har eksamen. Kunne ikke eksaminantene sitte et annet sted enn på selve skolen? Han sier videre at de ikke har gjort en skjit etter at de selv hadde eksamen for et par uker siden. Bare sett film og sløvet. Så akkurat det synes jeg er litt uheldig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 10:14   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har det bare vært nedtrapping de siste fire dagene og det syns jeg i grunnen er helt greit. Nedtrapping har bestått i en stranddag for hele skolen med natursti og fysiske oppgaver, en kanonballdag der de spiller kamper mot andre klasser hele dagen og en ryddedag hvor de også ser på 7. klasses avgangsforestilling. De har ikke hatt lekser i disse dagene.

Jeg syns heller ikke det gjør noe at undervisningen året gjennom er lagt opp med mange praktiske øvelser, aktivitetsdag, uteskole osv. Klassen til Vesla har mye av den slags og de lærer veldig mye av det. Kanskje jeg ville sett annerledes på det om jeg trodde teoretisk tavleundervisning var det eneste saliggjørende, men det tror jeg absolutt ikke. Lærerne våre er veldig flinke til å bruke både teori og praksis i sin undervisning og det ser jeg at åpner for mer tilrettelagt undervisning for den enkelte elev.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 10:15   #9
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Kan ikkje sei at det er noko nedtrapping hjå guttungen. Eller, jo, dei har kun leselekse denne veka ( kvar dag som vanlig ) ikkje matte og norsk i tillegg. Til og med på tirsdag, som er deira siste skuledag, har dei delvis timar som normalt.

Gammel 16-06-11, 10:21   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Lite nedtrapping her også. Full undervisning, og tilnærmet normal mengde med lekser.

De siste dagene denne uka har de brukt noe tid på å rydde klasserommene sine, og i morgen skal de flytte inn i sine nye rom.

Regner med at dagene til uka blir noe roligere, uten mye undervisning. Guttungen sin klasse skal vel gjøre seg kjent med nytt rom, og bruke tid på kos og moro.

Trinnet til storesøster blir ikke mye på skolen til uka. De flytter også ut av klasserommet i morgen, og har ikke nytt å gå til, da de skal over på ungdomsskolen. Blir vist et par turdager til uka, pluss at de skal opp på ungdomsskolen på mandag for å få hilse på klassene og lærerne. Spennende.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 10:23   #11
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Her var det vanlig uke sist uke. Kos, rydding og lek denne uken. Denne uken er det jo bare 3 skoledager da, og gutten min går 1. klasse. Jeg syns det er passe med kos.

Gammel 16-06-11, 10:24   #12
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Vi har siste skoledag tirsdag. Andreklassingen har leksefri fra mandag til tirsdag, med litt kos tirsdag. Ellers vanlig skole. Sjuendeklassingen har leksefri hele denne uken, overnatting med klassen, film, utedager, fri i morgen og så videre...
Litt kjedelig for andreklassingen som får med seg at storebror har det veldig enkeltpenkelt på skolen mens han har vanlige dager.

I dag krysser jeg faktisk fingrene for at de tar en spontan utedag, siden det er blå himmel for første gang på evigheter her ute.

Gammel 16-06-11, 10:26   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Førsteklassing her, vanlig uke.
De hadde lekser til i dag som normalt. Hva de skal neste uke vet jeg ikke enda, de har siste dag onsdag. Eller noe.

Gammel 16-06-11, 10:28   #14
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Her startet de nedtrapping i forrige uke. I følge ukeplanen var de ferdig med alt de skulle gjennom, de har hatt noen leketimer, skogsturer osv. De hadde litt lekser forrige uke, denne uken har de ingenting bortsett fra lesing. Tirsdag hadde de ryddedag, går hadde de aktivitetsdag, i dag skal de på skogstur (hele skolen), og i morgen er det idrettsdag. På mandag rydder de ut av klasserommet, og på tirsdag er siste skoledag med piknink. Hun går i 3. klasse. Litt mye blir det jo, men de bytter lærer i år så kanskje det er derfor det blir litt ekstra

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 10:29   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge mine har normal ukeplan med lesker denne uken. Eldste har til og med to prøver/tester. Mulig det blir litt kos de tre siste dagene (men ikke alle, går jeg ut fra) men så langt går alt som normalt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 10:32   #16
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Her er det ingen nedtrapping. Det er fire skoledager igjen. De har begynnt å rydde litt og i dag tror jeg de skal gjøre ett eller annet i løpet av dagen. Men det er lekser og ukeplan som vanlig. Heldigvis.

Jeg kjenner noen som tar fri de to siste ukene av skoleåret og drar på ferie. "For de siste ukene er det bare kos og ikke skole alikevel". Det er ikke min erfaring.

Gammel 16-06-11, 10:36   #17
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Hm, eg registrerer at det ikkje er så mykje "kos" andre stader som hjå oss.

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg kjenner noen som tar fri de to siste ukene av skoleåret og drar på ferie. "For de siste ukene er det bare kos og ikke skole alikevel". Det er ikke min erfaring.

Det er holdninga her i området også, og når eg no har sett på vekeplanane i oppkøyringa til feriar, så er det fullt forståeleg.

Gammel 16-06-11, 10:41   #18
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Storesøs går siste året på barneskolen, og har hatt koseskole siden midten av forrige uke, de har siste skoledag tirsdag, har altså da hatt koseskole de siste 14 dagene før skoleslutt. Ingen lekser heller.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 10:46   #19
Mango
Fullverdig medlem

Mango sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mango har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har ikke kjent noe til nedtrapping ennå. Leksene har gått som vanlig denne uka. Mulig det er litt slappere på lavere trinn. Min går i 4, men når jeg tenker meg om så tror jeg det var fullt kjør i fjor også.

Mango er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 10:57   #20
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Her har det ikke vært noen nedtrapping så langt. Fullt kjør med lekser denne uken og, men leksehjelpen sluttet 31.mai. Siste skoledag er onsdag neste uke og jeg tror det er planlagt en utedag på mandag.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.