Ny katt og kanskje flytting
Jentene har med jevne mellomrom masa litt de siste årene om å få et dyr. Tidligere hadde de ikke samme ønsker. Det gikk på hund eller kanin da. Hund har jeg lite erfaring med (hadde hund to år i tenårene), og kanin har jeg ingen erfaring med.
Det siste året har de i grunnen blitt enig om at de ønsker katt. Jeg har hatt katt i store deler av oppveksten, og vi hadde katt da de to eldste var 2-3 år. Denne katten ble borte etter ca 1 år.
Nå viser det seg at naboens katt har fått kattunger, og de har en som ikke har fått et hjem enda. Denne er jo selvsagt helt uimotståelig søt. Det synes jo jeg også.
"Problemet" er at jeg hadde egentlig tenkt å vente med å skaffe katt til ting på hjemmebanen er litt mer avklart. Jeg vet ikke med sikkerhet om vi får bli boende her. Å få en katt husvarm, og kjent med hjemmet sitt, for så å flytte noen måneder etter høres ikke helt heldig ut.
I tillegg så reiser vi bort 2-3 uker senere i sommer, og det er ikke lurt med nytt medlem i familien.
Hvor problematisk er det egentlig å flytte en katt? Om det blir flytting er det bare snakk om få kilometer. Vil katten stadig prøve å gå "hjem" igjen? Da jeg var 15 år flyttet vi med to katter. Den ene holdt seg på riktig sted (ca 80 km fra det første stedet), den andre ble borte. Men så hører det med til historien at den som ble borte var noe "hjerneskadet" etter å nesten ha blitt klemt i ei bildør. Så det er mulig hun ikke var så representativ for katter flest. 
Er det ok å spørre naboen om vi evt kan halvveis overta katten før ferien vår, men at de kan ha den mens vi er borte (selvsagt om de ikke er bortreist selv)? "Tilbudet" om katten har kommet gjennom sønnen i huset, overfor min 12 åring som er dypt forelsket i katten (ikke gutten tror jeg. ). Så jeg bør absolutt snakke med mor i huset.