|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
guru advisor
|
Kronikk av Ivar Giaever; la oss satse på kjernekraft?http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle4156816.ece
Jeg trodde stråleskader kom over tid? Kan man allerede nå slå fast at ingen menneskeliv er gått tapt i Japan på grunn av stråling? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
guru advisor
|
Sv: Kronikk av Ivar Giaever; la oss satse på kjernekraft?
Det vet jeg ikke, men for Norges del er faren for stråling sikkert mye mindre. Jeg tenkte mer på tidsperspektivet. Er det ikke for tidlig å konkludere med at ingen liv er gått tapt på grunn av stråling i Japan? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
guru advisor
|
Sv: Kronikk av Ivar Giaever; la oss satse på kjernekraft?http://www.abcnyheter.no/nyheter/110...med-tsjernobyl
Måtte finne ut. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kronikk av Ivar Giaever; la oss satse på kjernekraft?Kjernekraft kan sies og være ett ganske trygt alternativ uansett, ettersom det er svært få dødsfall i forhold til på oljeplattformer eller i kullgruver. Det er snakk om titusenvis som har mistet livet under utvinning av olje og kull. For å ikke snakke om alle som lider pga klimaendringene som de fleste forskere nå er enige om at er i hvert fall delvis menneskeskapte.
|
|
|
#6 |
|
<*(((<
|
Sv: Kronikk av Ivar Giaever; la oss satse på kjernekraft?Denne er forresten fin for å få en følelse med radioaktivitetsnivåer (sier de, jeg har ikke peiling og stoler på de som kan): http://xkcd.com/radiation/
|
|
|
#7 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Kronikk av Ivar Giaever; la oss satse på kjernekraft?Hele kronikken var merkelig, og relativt dårlig skrevet. Dette utsnittet her, f.eks.:
|
|
|
#8 |
|
Forelska
|
Sv: Kronikk av Ivar Giaever; la oss satse på kjernekraft?Eg har store problem med å ta ein vitskapsmann på alvor som greier koma med fylgjande:
Det er og verd å merka seg at Ivar Giæver er assosiert med The Heartland Institute, ei høgreorientert tankesmie som mellom anna tidligare har kome opp med "forskning" på oppdrag frå tobakksindustrien - forskning som konkluderte med at passiv røyking ikkje var noko å uroa seg for. Same "instituttet" vert i stor grad finansiert av sterke kapitalkrefter innan oljeindustrien.
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kronikk av Ivar Giaever; la oss satse på kjernekraft?Jeg greier ikke å ta han her seriøst, men det betyr ikke at han ikke har rett i forhold til atomkraft og miljø. Jeg kan veldig, veldig lite om det, så jeg aner ikke om han tar feil heller, altså, men han er ikke den eneste som mener dette.
|
|
|
#10 |
|
Forelska
|
Sv: Kronikk av Ivar Giaever; la oss satse på kjernekraft?Giæver får forøvrig svar på forskning.no.
|
|
![]() |
|
|