Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tips til sunn "frokost-to-go"..?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-11, 16:31   #1
Kaja
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2010
Kaja har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tips til sunn "frokost-to-go"..?

Vi er en familie med to voksne som jobber og tre barn i barnehage (dvs. 2 av dem begynner til høsten). Ser det som en utfordring å komme oss av gårde om morgenen, og tenker det er mye tid å spare på å ikke spise frokost hjemme. Barnehagen tilbyr frokost, men tenker det kan være greit å ha noe med i hånda for å stille den verste sulten både hos barn og voksne. Har selv tenkt at grove horn med ost og skinke (innbakt) kan være en mulighet. Trenger tips til andre (sunne & gode) ting jeg kan bake inn i grove horn, og selvfølgelig andre matvarer som er lette å ta med i hånden!

Kaja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 16:39   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til sunn "frokost-to-go"..?

Brødskiver? Lage klar kvelden før og sette i kjøleskapet?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 10:57   #3
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oppskjært frukt og grønnsaker er lettvindt å gjøre i stand dagen i forveien.

Ellers er jo helt klart grovt brød med pålegg veldig enkelt.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 11:53   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Omelett laget kvelden før og varmes i micro rett før dere drar og puttes i en boks med plastbestikk.
Youghurt naturell med bær oppi.
Varme, grove rundstykker (kan jo slå på ovnen når man står opp og tar jo bare 10 min å varme) sendes med småtuber med smøreost, kaviar etc
knekkebrød og brødskiver laget kvelden før, putter i matboks og i kjøleskapet til dagen etter.
Middagsrester
Matmuffins (oppskrift finnes her på FP) laget på forhånd
Kokte egg kappet av på toppen, spises i bilen med plastskje
Hurtiggrøt i små plastbeger

Men, er det så langt til barnehagen at de må ha noe i hånden før de kommer til frokost?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 11:59   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Gode forslag over her, men er du sikker på at de trenger spise i bilen eller på vei til barnehagen? :blander meg borti:

Mine spiser frokost i barnehagen, ikke noe før det. Jeg skjønner at det er forskjell på unger altså, og at dine kanskje virkelig trenger frokost når de står opp, men dersom du er ute etter å spare deg tid og arbeid så kan det kanskje være verdt og prøve uten?

Jeg lager forøvrig nistemat kvelden i forveien, mens ungene spiser kveldsmat, slik at alt det er klart til vi skal dra om morgenen.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 12:00   #6
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Omelett laget kvelden før og varmes i micro rett før dere drar og puttes i en boks med plastbestikk.
Youghurt naturell med bær oppi.
Varme, grove rundstykker (kan jo slå på ovnen når man står opp og tar jo bare 10 min å varme) sendes med småtuber med smøreost, kaviar etc
knekkebrød og brødskiver laget kvelden før, putter i matboks og i kjøleskapet til dagen etter.
Middagsrester
Matmuffins (oppskrift finnes her på FP) laget på forhånd
Kokte egg kappet av på toppen, spises i bilen med plastskje
Hurtiggrøt i små plastbeger

Men, er det så langt til barnehagen at de må ha noe i hånden før de kommer til frokost?

Jeg tenker at dersom barnehagebarn skal spise yoghurt, knekkebrød og kokte egg i bilen på vei til barnehagen så må man være innmari glad i å vaske bil Hvis det ikke er veldig langt til barnehagen, så tror jeg at jeg ville satset på banan eller oppkuttede grønnsaker (kålrot, gulrot o.l)

Gammel 30-06-11, 12:09   #7
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Skrelle noen gulrøtter og ha liggende i vann i kjøleskapet.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 12:13   #8
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ei jente som alltid er sulten når hun står opp, og hun får gjerne en yoghurt, fruktmos eller brødskive mens jeg lager matpakker. Selv spiser jeg når jeg kommer på jobb.

Gammel 30-06-11, 12:28   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To brødskiver i handa funker fint her. Spises i bilen på vei til jobb. Lillesøster blir vekket, vasket og satt rett i bilen - hun rekker ikke å kjenne at hun er sulten før hun sitter foran frokosten i barnehagen.

Ellers syns jeg fullkornsvariantene av polarbrød er greie alternativer - de kan spises uten pålegg. Det samme med minigulrøtter eller andre typer grønnsaker i spiseklare biter. Frukt burde vel også kunne gjøre nytten.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:10   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Jeg tenker at dersom barnehagebarn skal spise yoghurt, knekkebrød og kokte egg i bilen på vei til barnehagen så må man være innmari glad i å vaske bil Hvis det ikke er veldig langt til barnehagen, så tror jeg at jeg ville satset på banan eller oppkuttede grønnsaker (kålrot, gulrot o.l)

Du har et poeng der.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:34   #11
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine skolegutter har frokost i hånda på vei til skolen, og det er gulrot, banan eller havre polarbrød med pålegg.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 21:55   #12
Kaja
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2010
Kaja har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tusen takk for mange fine tips!! Jeg har ikke hatt tid til å sjekke tråden etter at jeg la ut spørsmålet, men ble så glad nå når jeg gikk inn her igjen og så alle de gode svarene Jeg er i grunnen helt enig i at de små ikke nødvendigvis trenger noe på vei til barnehagen. Det er nok kun en vanesak. - Elstemann her får som regel frokost hjemme, og de gangene vi har det ekstra travelt og må droppe mat hjemme blir det krise hvis han ikke får noe i hånda på veien... Men hvis en bare innarbeider vanen er jeg sikker på at de fint kan vente til de er i barnehagen

Ellers synes jeg oppkuttet frukt og grønnsaker og polarbrød (samt "matmuffins" - har ikke hørt om det før, men skal sjekke det ut!) var noe av det som hørtes lurest ut som "med-i-hånda-mat", fordi det ikke kan falle fra hverandre, ikke trenger bestikk, og gir begrenset med griseri på fingre, klær og bil... ;-)

Kaja er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.