Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Planter til sånn balkongkassegreier

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-11, 12:00   #1
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Planter til sånn balkongkassegreier

Vi får plutselig balkonger. Fire av dem, til og med. Det er fastmontert sånne blomsterkassesaker på utsiden av alle sammen, og jeg behøver hjelp med å fylle disse opp.

Vi vet absolutt ingenting om planter og er kjent som kaktusmordere. Vi kommer garantert til å glemme å vanne, gjødsle og slikt stadig vekk.

To av balkongene har veldig lite sol. Noe grønt og trivelig som lever der?

Én balkong har greit med sol skal skjermes litt mot innsyn, så noe type små buskvekstsaker som vokser litt i høyden og bredden, men tåler å ha såpass lite jord under seg som det er plass til i en sånn standardkasse?

Og den fjerde har også greit med sol, og skal bare ha noe som er fint.

Hjølp? (Og ja, spesifiser gjerne sånn "dette står det på skiltet der man kjøpe, sånn stelles den og ja, de har den på Plantasjen")

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSC_0586-2.jpg (225,6 KB, 53 visninger)
Gammel 09-07-11, 14:49   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planter til sånn balkongkassegreier

Kan nok ikke helt hjelpe her, jeg har en sånn kasse, den plantet jeg sukkererter i i vår... Ja, det kom spirer, det har kommet blomster, og nå ser vi de første små sukkerertene. Men det regnes nok ikke som "noe fint" og ikke skjermer det mot innsyn heller.

Men det kjøpes som erter i en pose, helt sikkert også på plantasjen, men mine er fra kiwi. (de andre frøposene mine er fra plantasjen, de har nok sukkererter der også, men tipset om sukkererter fikk jeg etter turen til plantasjen, så når jeg fant dem på kiwi så...)

Gammel 09-07-11, 15:20   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis du får tak i store fine eføy er det fint, de henger langt nedover og dekker fint på min sprinkelbalkong.

Gammel 09-07-11, 17:38   #4
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke det er så mye innsyn gjennom de hullgreiene i gitteret, så jeg tenkte egentlig mer noe som vokser litt i høyden (de naboene man skimter bak der ser vi ned på fra den ene balkongen men ganske rett over på fra den andre). Men eføy er fint, og jeg vet til og med hva det er, så kanskje på en av de andre. Er de solkrevende? Lettstelte?

Gammel 09-07-11, 17:43   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg tror ikke det er så mye innsyn gjennom de hullgreiene i gitteret, så jeg tenkte egentlig mer noe som vokser litt i høyden (de naboene man skimter bak der ser vi ned på fra den ene balkongen men ganske rett over på fra den andre). Men eføy er fint, og jeg vet til og med hva det er, så kanskje på en av de andre. Er de solkrevende? Lettstelte?

De får en god del sol på min balkong men ble anbefalt eføy da jeg forklarte at jeg måtte ha noe som var svært lettstelt. De lever i alle fall i beste velgående og er flotte selv om de jo ikke har så mye jord rundt seg, veldig grunne disse balkongkassene.

Jeg har også blomster som står opp, slike hvite som ser ut som prestekrager ( har heller ikke så mye kunnskap om blomster eller planter ). De er også veldig lettstelte. Urteplanter er jo også fint men de vil jo helst ha litt vann hver dag.

Gammel 09-07-11, 19:09   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Fuchsia skal trives godt i skygge, så det går det jo an å plante på den ene siden.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 19:44   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Urteplanter er jo også fint men de vil jo helst ha litt vann hver dag.

Ja, det går aldri bra. Jeg tar til og med livet av urteplanter i sånne urtepotter med vann i bunnen og snører og hva-har-du på under et døgn.

:noterer fuchsia og eføy:

Gammel 09-07-11, 19:46   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Plastikk

Gammel 09-07-11, 19:54   #9
Svampe
Superduperaktiv

Svampe sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Plantasjen har mye fint i plastikk

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 20:53   #10
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Surfinia og selvvanningssystem

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 20:59   #11
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

og selvvanningssystem

Hvem, hva, hvor (og hva koster)?

Plast blir for ille. Såvidt.

Gammel 09-07-11, 21:05   #12
Tuva Birgitte
Aktiv

Tuva Birgitte sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
Tuva Birgitte er litt kul
Standard

Bestemoren min er av den distre typen som glemmer å vanne blomstene men hun klarer å holde liv i blomsterkassene etter vi plantet vintergrønne småplanter. Vet ikke navn, men vi kjøpte på plantasjen og spurte ei som arbeidet der etter blomster som var vanskelige å ta knekken på Hun har hatt dem i flere år nå. Er små grønne planter som ikke trenger noe særlig stell. Vi klipper dem litt en gang i løpet av sommeren så de ikke skal bli for store ellers gjør vi ingenting.

Tuva Birgitte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 21:30   #13
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Selvvanningskasser. Eføy og Geranium i fellesskap er omtrent udødelig og pent i fellesskap, når det kommer til sol. I skygge kan dere plante f.eks. Løytnantshjerte, som bygger i høyden, og masse annet gøy og lett. Sommerskygge er enkelt.

Gammel 09-07-11, 21:33   #14
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Jeg ser også at flere naboer har stappet plastflasker opp ned i balkongkassene sine, regner med de fyller de opp med vann

Gammel 09-07-11, 21:46   #15
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det går fint an å bruke plastflasker med vann som selvvanningssystem

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 21:47   #16
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Ja, altså, de kassene som er der henger fast. Så det må evt være et slags selvvanningssystem man kan putte i dem. Opp-ned-flasker høres litt ...ukledelig ut?

Løytnantshjerter var fine. Ser litt giftige ut, de er ikke det?

Gammel 09-07-11, 21:55   #17
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, altså, de kassene som er der henger fast. Så det må evt være et slags selvvanningssystem man kan putte i dem. Opp-ned-flasker høres litt ...ukledelig ut?

Eh.. ikke pent men praktisk dersom man skal reise bort og ikke har noen som kan vanne for deg

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 22:00   #18
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Hehe, da funker det jo. Vi går for permanente løsninger helst. Skjønt jeg har en kaktus på kontoret som fremdeles lever, selv om jeg har glemt å gi den vann siden januar.

Gammel 09-07-11, 22:35   #19
Tuva Birgitte
Aktiv

Tuva Birgitte sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
Tuva Birgitte er litt kul
Standard

Jeg har noen fine vanningskuler som jeg bruker når vi reiser på ferie. De er mye finere enn flasker synes jeg, men tar ikke like mye vann. De er "dekorative" og skjules ganske godt av blomstene. Er ikke fine, men i mine øyne mye finere enn å ha flasker så for meg er det en grei løsning. Jeg bruker dem i pottene og kassene mine. Husker ikke hvor jeg kjøpte dem og googlet litt på nettet etter dem nå. Fant ikke helt like de jeg har, men fant noe lignende på nytt og nyttig.
http://www.nyttig.no/produkt.cfm?path=17&id=2022

Tuva Birgitte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 22:54   #20
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Plantasjen selger også slike kuler.
Men for ferievanning går jeg for flasker, de rommer mer.
(Jeg skal holde liv i et par tomatplanter, de trenger en god del vann, så da er det greit med 1,5 liters flaske)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:08.