Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ny beltestol til åtteåringen?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-11, 13:57   #1
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Ny beltestol til åtteåringen?

Vår -02 modell blir ni år i oktober og er drøyt 140 cm. lang, sånn ca. Vet ikke akkurat hvor lang han er, men sånn mellom 140 og 150 ett sted.
Han har nå en sånn beltestol:

Det er en Acta Graco Rallysport, og vi har vært fornøyde med den. Men nå begynner gutten vår å bli for lang for den - han har ikke like god støtte rundt hodet lenger. Vi har "heist opp" stolryggen så langt det går.

Hva gjør vi nå? Jeg har egentlig lyst til å kjøpe en ny beltestol med lenger rygg (hvis de da finnes) og bedre sidestøtte - jeg er ikke klar for at veslegutten skal sitte uten sete og selv klager han heller aldri på setet sitt.

Finnes det gode seter med lang rygg?
Dere andre som har barn på samme alder, hvordan er barna sikret i bilen?

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 14:09   #2
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ny beltestol til åtteåringen?

Jeg har også en gutt på 140 cm. Har ikke funnet noe beltestol som har lang nok rygg til at han sitter komfortabelt, så nå sitter han kun med bilens seler.

Det føltes veldig rart å skulle ha ham sikret som en voksen, men etter å ha lest Trygg Trafikks anbefalinger kjenner jeg nå at det er greit at det er sånn. Han sitter som i midten bak, mellom søsknene som er sikret med beltestol.

Gammel 09-07-11, 14:09   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Mine to, som blir 10 i september, sitter uten sikring nå. Hun er nesten 1.60, han er rundt 1.45 men med korte bein og lang rygg, og begge er over 36 kg. Det var skikkelig ekkelt å ta avgjørelsen, men ingen av dem kunne bruke beltestolene sine mer og beltet ligger helt greit på dem uten sikring.

Gammel 09-07-11, 14:10   #4
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Min gutt er forøvrig 03 modell, uten at det har så mye å si. Her er det jo høyden som gjør utslaget.

Gammel 09-07-11, 14:40   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det ikke er stol å oppdrive, men han fremdeles er under 150 kan jo pute være et alternativ? Sånn at selen ligger rett?

Gammel 09-07-11, 14:45   #6
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lett etter en større beltestol, men har ikke funnet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 14:45   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min er over 140 og sitter sikret kun i bilens belte. Jeg hiver meg på de som sier at det var ubehagelig til å begynne med, men det er visst sånn det skal være.

Gammel 09-07-11, 15:16   #8
Svampe
Superduperaktiv

Svampe sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvis det ikke er stol å oppdrive, men han fremdeles er under 150 kan jo pute være et alternativ? Sånn at selen ligger rett?

Å bruke bilpute er å anbefale. http://sikringavbarnibil.blogspot.co...or-barn-i.html

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 15:48   #9
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Størsta passet sin Britax KidFix fram til hun bikket 150 cm, og bruker nå ikke noe ekstra annet enn vanlig bilbelte. Maxi Cosi Rodi XP'en som hun hadde i nr.2-bilen ble for liten noen måneder tidligere.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 17:58   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også en lang jente. Hun er litt over 140cm nå. vet ikke nøyaktig..
(8 år)
Og hun har et maxi cosi rodi som hun vokste fra nå nettopp. Hun kan sikkert sitte i det, men klager og vrir seg.. tok av ryggen og nå sitter hun kun på pute.. er jo bedre enn ingenting....? Vi har ikke bil så jeg vil ikke invistere i et nytt sete når vi kjører så sjeldent.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 18:01   #11
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Britax kidfix funker bra hos oss. Har fremdeles en del å gå på i høyden.

Gammel 09-07-11, 18:30   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer jo litt an på om man har lengden i beina eller i overkroppen. Men min erfaring er også at ganske store barn passer i kidfix/kid plus. Imidlertid har poden på straks 150 cm og 40 kg vokst ut av den stolen nå, men det er mer i bredden enn i høyden tror jeg, han sitter i hvertfall ikke komfortabelt lenger. Han sitter imidlertid helt fint uten bilstol eller pute.

Gammel 09-07-11, 19:36   #13
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Britax Kid(Fix) og Cybex Solution Kid(fix) er de av beltestolene med lengst rygg. Mener sistnevnte er den lengste, og det var av den grunn vi valgte de setene. Eldstemann er rundt 135 og har fremdeles mye å gå på i lengden.

Gammel 09-07-11, 20:11   #14
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sier som de andre, britax kidplus eller kidfix hvis du har isofix. Har nettopp kjøpt denne til min 7 1/2 åring.

Gammel 10-07-11, 11:43   #15
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Okidoki, da skal jeg sjekke ut Britax kidfix/kidplus.
Vil absolutt ikke sette gutten min på bare pute enda hvis det finnes alternativer.

Tusen, tusen takk for alle svar!

When tomorrow comes
Gammel 10-07-11, 12:26   #16
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Okidoki, da skal jeg sjekke ut Britax kidfix/kidplus.
Vil absolutt ikke sette gutten min på bare pute enda hvis det finnes alternativer.

Tusen, tusen takk for alle svar!

Vi har forresten både Britax Kid og Cybex Solution X. Jeg er mest fornøyd med Britax. Det er litt tyngre og holder seg derfor litt bedre på plass i setet og knirker ikke i isoporen som de Cybex setene. Cybex er litt lengere i ryggen.

Gammel 10-07-11, 12:46   #17
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Takk for svar, MissS - må se litt på Cybex også.
Er så glad for at det faktisk finnes seter med lang rygg!

When tomorrow comes
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.