Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Pakkeliste til Kreta, erfaren som har vært der før kan gjerne bidra!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-11, 12:23   #1
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Pakkeliste til Kreta, erfaren som har vært der før kan gjerne bidra!

Da er det vel på tide å tenke på hva man skal ha med seg på tur til syden, med 2 stk barn. De har jeg aldri gjort før, vi har i det store og hele egentlig reist veldig lite rundt, jeg liker meg best hjemme jeg .

Pakkeliste for 14 dager:
Truser for 14 dager(orker ikke vaske truser for hånd )
5-6 par sokker hver?
En varm bukse(til hver av oss)
En varm genser/jakke
5-6 shorts til gutta
8-9 tskjorter da de fort blir møkkete greit å kunne ha skift der
Badetøy til alle
Solbriller til alle,+caps til gutta
to halvlange tights til meg
3 sommerkjoler
2-3 singletter
1-2 capri til meg selv
et par sandaler til hver av oss
et par joggesko/tøysko til hver av oss
toalettsaker, shampoo/balsam/dusjsåpe/tannkrem/. Burde man ha med en bodylotion for å smøre huden da den kanskje kan bli litt tørr etter hver dag med bading soling? 1 parmfyme til mor , sminke da seff også

Barna får ha med ipoden sin, å det skal jeg også, å jeg skal med pc min da man kan få trådløst internett mot et lite tilegg regner ikke med det er store summen. Må man ha sånn adapter eller brukes samme volt der som her?

Plaster evt medisiner til store og små? Eller er det lett å få tak i der nede?

Solkrem til meg den har jeg klar , solkrem til barna 20 eller 30???
Badehåndkle?

Kortspill til sene kvelder/spill for oss, eller er det nok av aktiviteter å gjøre så det ikke blir brukt anyway?

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 12:42   #2
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pakkeliste til Kreta, erfaren som har vært der før kan gjerne bidra!!

5-6 par sokker hver? Bruker aldri sokker på Kreta, har med et par til hjemreise.
En varm bukse(til hver av oss) Nei
En varm genser/jakke Nei
5-6 shorts til gutta
8-9 tskjorter da de fort blir møkkete greit å kunne ha skift der
Badetøy til alle
Solbriller til alle,+caps til gutta
to halvlange tights til meg
3 sommerkjoler
2-3 singletter
1-2 capri til meg selv
et par sandaler til hver av oss
et par joggesko/tøysko til hver av oss Joggesko bruker vi ikke til noen.
toalettsaker, shampoo/balsam/dusjsåpe/tannkrem/. Burde man ha med en bodylotion for å smøre huden da den kanskje kan bli litt tørr etter hver dag med bading soling? 1 parmfyme til mor , sminke da seff også

Barna får ha med ipoden sin, å det skal jeg også, å jeg skal med pc min da man kan få trådløst internett mot et lite tilegg regner ikke med det er store summen. Må man ha sånn adapter eller brukes samme volt der som her? Samme som her

Plaster evt medisiner til store og små? Eller er det lett å få tak i der nede?

Solkrem til meg den har jeg klar , solkrem til barna 20 eller 30???
Badehåndkle? 30 til barn, ha med stift med 50 til nese og utsatte plasser

Kortspill til sene kvelder/spill for oss, eller er det nok av aktiviteter å gjøre så det ikke blir brukt anyway?

Badehåndklær
Eurax fordi det kan være mygg. Kjøp myggolje eller sånn til å sette i stikk-kontakt om dere er mye plaget.
Du får det meste på apoteket om du glemmer noe. Vannfast plaster er greit å ha. Badesko, sanda er VARM.
Ellers vasker jeg litt underveis, har med gallesåpa og små biotex-pakker.
Klær du kan slenge over på stranda om du skal spise lunch et sted.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 12:45   #3
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pakkeliste til Kreta, erfaren som har vært der før kan gjerne bidra!

Du kan ha med noe varmt til hjemreisen, er jo kaldt på flyet. Vi har også med matpakke til minsta, er ofte lenge å vente på mat og kan hende den ikke faller i smak.

Gammel 15-07-11, 12:54   #4
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Solfaktor 30 til barna.
Badehåndklær tar stor plass i kofferten, men koster ofte en del på turiststedene - dere får nesten velge selv.

Deodorant og dusjsåpe og sånt er også utrolig høyt priset i turiststrøkene, forresten, så det er veldig irriterende å glemme barberhøvler el. lignende.

Jeg ville ha tatt med en feriepakke plaster og sånt fra apoteket, samt tupfere og pyrisept til å vaske sår.

Ikke nødvendigvis varme klær som genser og bukse, men en lett cardigan som dekker armene, f.eks.

Gammel 15-07-11, 12:54   #5
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Ser eignentleg ganske greit ut, men dropp den varme buksa og gensaren. Ei lett bukse og tynn genser til flyreisa begge vegar held lenge.
Joggesko og sokkar.... spørs kvar på Kreta du skal og kva du skal gjere, men viss du ikkje har tenkt deg på fjell, gå raviner el.l. trur eg ikkje du treng det. Ville hatt med ein solhatt til deg også, det er godt å kunne gøyme seg litt under i varmen.
Solkrem: vi var nettopp på Kreta og begynte med 30 på barn og 20 på voksne, vi klarte likevel å bli litt solbrente på skuldrane, så anbefaler høg faktor ja.
Ta med ein kortstokk el.l. Det tek ikkje stor plass, og kan vere greit å ha når minste har lagt seg, viss flyet er forsinka el.l.

Gammel 15-07-11, 13:07   #6
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har akkurat vært på reise til varmere strøk. Skulle jeg ha pakket på nytt, ville jeg ha prioritert flere singleter til meg selv (brukte nesten ikke annet) og to badehåndklær til hver. Det er ekkelt med håndklær som er seige av solkrem, saltvann og svette. Vi skyldte opp en del klær underveis (var borte i 14 dager) og hadde bruk for masse håndvaskemiddel.

God tur!

Gammel 15-07-11, 13:10   #7
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Ja, singleter, t-skjorte bruker vi ikke. Vi vasker håndklærne 1 gang underveis - i badekaret. Med badesko mente jeg flipflops.

Gammel 15-07-11, 13:23   #8
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Teflona sier alt det jeg tenkte på.
Ta med gamle håndklær som du legger igjen.
Vær obs på at flere reiseselskaper nå veier håndbagasjen også. Så totalvekten er inkludert håndbagasje. Dette ble en dyrekjøpt erfaring for oss i fjor. Da hadde vi jo pakket klær i håndbagasjen, dette burde vi jo heller hatt på oss. Pluss at vi hadde masse fuktige håndklær i kofferten.
God tur!

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 13:29   #9
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

De veier håndbagasjen på flyplassen på Kreta.

Gammel 15-07-11, 13:45   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg angrer på at jeg ikke tok med et par pålegg jeg vet han liker.. sånn just in case.. det er veldig greit å ha om de skulle bli litt kresne på turen... leverpostei/makrell osv.. sånne små bokser..

ta med aloe vera og en evt annen kjølende krem.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 13:51   #11
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg angrer på at jeg ikke tok med et par pålegg jeg vet han liker.. sånn just in case.. det er veldig greit å ha om de skulle bli litt kresne på turen... leverpostei/makrell osv.. sånne små bokser..

ta med aloe vera og en evt annen kjølende krem.

Ja, det har vi med: leverpostei og makrell. Aloe vera også, men det har de overalt om man trenger.

Gammel 15-07-11, 14:36   #12
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

- leverpostei, kaviar og slikt ja. Lurt. Det har vi med også.
- solkrem hjemmefra (dyrt og ofte fra året før i syden...erfart).
- reiseapotek /199,- på apotek1 har jeg, fyller opp med det jeg trenger for hver ferie. Veldig kjekt.
- vinåpner! (men ofte får man låne i res.)
- et par feriebøker til deg selv?
- På Ving får man strandhånklær hver dag, men ikke alle hoteller tilbyr dette

Dropp: varme klær, bukse, joggesko, sminke, parfyme. Men det er meg da. Sminker meg ikke på sydentur. mulig litt mascara på kvelden. Dropp 14 truser! Kjøp litt håndvask-middel på lokale butikken - gøy å skylle opp litt klær på tur! Dessuten ikke sikkert de bruker 14 truser, stort sett går de i badeshorts hele dagen og da kan du heller skylle opp disse om kvelden i vasken. Ta heller med et par stk ekstra badeshorts. Dropp 5-6 shorts til gutta. Holder med 2. Dropp 8-9 tskjorter - holder med 4. Skyll opp i biotex heng på balkong!

Tips: Hettejakke/genser til ungene på flyet pga trekk. Pluss sokker.

Kortspill er sikkert lurt. Vi leser, drikker vin, prater, ser tv, er ute å spiser osv når vi er i syden.

God tur!!

Gammel 15-07-11, 17:55   #13
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Synes t-skjorter er bedre enn singletter i syden jeg, for jeg blir ofte solbrent på skuldrene.

Sokker trenger du ikke utenom på flyet. Jeg trengte minst 1 t-skjorte hver dag.

30-solfaktor til barn ja, og høyere for nese og utsatte plasser.

Gammel 15-07-11, 19:32   #14
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ha med minst mulig og heller ta med biotex.
Vi pleier alltid ta med litt halvslitene klær og håndklær og disse kastes når de er møkkete nok.
Håndkler tar vi alltid med ned, men ingen følger med hjem igjen.
Litt plaster og sliktsamt paracet.
Sandaler holder i massevis.
En langermet genser til hver kan være greit. Det samme med t-skjorter ungene kan bade med hvis de blir litt solbrente.

God tur og kos dere masse.
Hvor på Kreta skal dere?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 20:20   #15
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Bodylotion, after-sun og noe for solbrenthet får jeg bruk for.

Og husk å smøre dere ofte, annehver time og like etter bading. Ikke alle solkremer har den faktoren den utgir seg for, ofte 10 under det den angir. Nivea sin kom best ut i test i år.

Gammel 15-07-11, 20:54   #16
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Helt klart faktor 30. Og after sun.
Guttene mine brukte sokker og joggesko når vi skulle ut og spise. Av en eller annen grunn liker de ikke sandaler. Jeg hadde pakket kun to par sokker til hver og de ble skrekkelig møkkete. :urk:

Ville hatt med badebukseskift til barna og minst 3 bikinier. Jeg liker å skifte til tørr bikini etter lunsj/siesta etc.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 21:18   #17
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eurax! Myggen på Kreta biter som bare det!!! Og bodylotion. Vi pleier å kjøpe håndklær der nede. Sånne jalla som de selger overalt.

Gammel 15-07-11, 21:22   #18
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Kjøp sånne myggdingser til å putte i stikkontakten, de har det på alle supermarkeder, den er effektiv.

Jeg reiser alltid i lange bukser og med en cardigan e.l. over, det kan være kjølig på flyet, på Kreta trenger du det ikke.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 23:00   #19
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Ha med minst mulig og heller ta med biotex.
Vi pleier alltid ta med litt halvslitene klær og håndklær og disse kastes når de er møkkete nok.
Håndkler tar vi alltid med ned, men ingen følger med hjem igjen.
Litt plaster og sliktsamt paracet.
Sandaler holder i massevis.
En langermet genser til hver kan være greit. Det samme med t-skjorter ungene kan bade med hvis de blir litt solbrente.

God tur og kos dere masse.
Hvor på Kreta skal dere?

chaniaøyene eller hva det het igjen, er link til hotellet i tråden min om at vi skal til kreta har dere vært der også?

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 23:41   #20
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Chaniakysten

Anbefaler dere en tur til Elafonisi:

og båtturen til Balos Lagoon:

Sist redigert av Guttemammis : 15-07-11 kl 23:48.
Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:02.