Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En liten oppfordring etter helgens hendelser

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-11, 23:12   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

En liten oppfordring etter helgens hendelser

Kom over denne oppfordringen, og synes den var verdt å dele:

Sitat:

Vil gjøre som Snorre Solem som skriver: Morderen fra Utøya har uttalt i sitt "manifest" at han heller vil hates enn glemmes. Ja, da glemmer vi ham, dere. Vi avtaler med hverandre at vi ikke skal si navnet hans, ikke skrive det, ikke google det. Kommer vi over navnet hans på trykk, så hopper vi over det. Så husker vi heller dem som fortjener å bli husket.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 23:22   #2
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: En liten oppfordring etter helgens hendelser

Jeg er så hjertens enig. Jeg er med på den.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 23:56   #3
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

Den er hirbai deklirbai!

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 00:04   #4
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Helt enig!

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 00:20   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke helt enig. Jeg skjønner poenget, men for meg blir det feil.
Jeg vil ikke glemme, men ei heller hate. Jeg vil ikke tie, jeg vil ikke knebles, jeg vil ta tilbake friheten og tryggheten min, og jeg tror ikke det at å omtale fyren som gjorde dette som "han dere vet" vil hjelpe i det hele tatt. Det er ingen makt i navnet hans.

Gammel 25-07-11, 00:24   #6
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Den er satt inn i statusen min!

Gammel 25-07-11, 00:28   #7
Odelia

Odelia sin avatar

Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ru: Jeg tenker at Solem med dette ikke mener at vi skal omtale ham som "ham dere vet", men at vi heller skal fokusere på de som ble rammet fremfor å snakke om udyret selv. Slik tolker i alle fall jeg det.

Gammel 25-07-11, 00:29   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke enig. Jeg syns vi skal huske navnet hans. Jeg syns vi skal huske handlingene hans. Jeg syns det er tull å glemme. Det er dumt å glemme. Vi skal lære av dette, barna våre skal lære a dette - ekstremisme er ikke av det gode. Av respekt for de døde skal vi huske navnet til han som gjorde det. Jeg er samfunnsfaglærer, elevene mine kommer til å lære dette navnet. Det skal ikke ties i hjel.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 00:30   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@odelua:
Det er jeg så klart enig i. Jeg får bare Voldemort-vibber og tenker at det er viktigere å stå opp og si ifra enn å glemme og ignorere.
Det er noe med det å ta lærdom, så vi slipper å gjenoppleve dette senere.

Gammel 25-07-11, 00:31   #10
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Enig med Ru og Darth.
Dette skal ikke forties eller glemmes.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 00:34   #11
Katie
:)

Katie sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Katie er litt kul
Standard

Jeg skjønner ikke hvordan det skal være mulig å glemme.

Gammel 25-07-11, 00:39   #12
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg er ikke enig. Jeg syns vi skal huske navnet hans. Jeg syns vi skal huske handlingene hans. Jeg syns det er tull å glemme. Det er dumt å glemme. Vi skal lære av dette, barna våre skal lære a dette - ekstremisme er ikke av det gode. Av respekt for de døde skal vi huske navnet til han som gjorde det. Jeg er samfunnsfaglærer, elevene mine kommer til å lære dette navnet. Det skal ikke ties i hjel.

Veldig enig med dette, kunne ikke sagt det noe bedre selv.

Gammel 25-07-11, 00:41   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også hjertens enig med Ru og Darth.

Gammel 25-07-11, 01:26   #14
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Det er ikke snakk om å fortie eller å glemme det som har skjedd. Det er snakk om å vie oppmerksomheten vår til de som ble skadelidende av dette, og å ikke gjøre denne mannen til noe mer enn han er. Det er helt tydelig at han er ute etter omtale, at han skal bli en man husker og desto mer omtale desto mer kred for ham. Dette er jeg faktisk ikke villig til å gi ham. Men det betyr ikke at jeg har tenkt å tie dette ihjel, bare simpelthen ikke bruke tid og energi på å vinkle dette til ham fra nå av. (Og selvsagt er det viktig å trekke frem at det finnes ekstremister og hva de kan være i stand til, men jeg tror man med fordel kan dempe utbroderingen her i den forstand at man ikke gir ham følelsen av å være spesiell (keitete bruk av ord, men håper det er forståelig hva jeg mener.)

Det er i alle fall slik jeg tolker det.

Gammel 25-07-11, 01:37   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Glemme hva denne mannen står for og hva han representerer? NEI, ikke i Norge eller i noen andre land. Det er mange, veldig mange mennesker som har samme tanker i hode sitt som denne mannen. Les Lars Gules beskrivelser av han fra blandt annet diskusjoner på document.no, jeg husker godt jeg leste disse for par år siden.

Gammel 25-07-11, 01:41   #16
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Men les nå hva som står da.

Gammel 25-07-11, 02:03   #17
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fyren er jo temmelig grandios.

For meg er det helt naturstridig å skulle "glemme". Jeg er dessuten ganske interessert i å få vite mest mulig om hva som kunne få dette til å skje. Det er viktig for vår videre historie. Jeg tenker at sitatet i HI er veldig godt ment, men naivt. Kunnskap er viktig.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 07:35   #18
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Å sette ham på en ondskapens pidestall er kanskje ikke det smarteste vi gjør. Glemme det som har skjedd er ikke det som det oppfordres til, men til å huske det som skjedde, huske ofrene og det hatet som ligger bak.

Ved å hate og gi oppmerksomhet til ham og hans forkvaklede budskap øker vi sjansene for gjentagelse, og DET bør vi ikke bidra til.

Våre krefter bør heller brukes på å forhindre at hat får gro.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 08:13   #19
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Det er helt tydelig at han er ute etter omtale, at han skal bli en man husker og desto mer omtale desto mer kred for ham. Dette er jeg faktisk ikke villig til å gi ham.

Personlig opplever jeg det å snakke om å "gi ham" noe som helt absurd. Dette er en forferdelig tragedie, jeg er glad han er tatt, men jeg har ingen relasjon med mannen i det hele tatt, så det å snakke om at jeg skal "gi ham" noe, eller "hindre ham i å oppnå" noe blir helt feil for meg. Jeg blir å gå i fakkeltog i ettermiddag, men det har ingenting med ham eller de som er døde, for meg er det for de som overlevde og de pårørende både til de som overlevde og døde.

Gammel 25-07-11, 09:28   #20
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Slik jeg tolker dette, så er det snakk om fokus på tragediens ofre, overlevende og pårørende i motsetning til fokus på hans budskap, hans forklaringer og syke manifest, fokus på at hatet må snus og leges, og han må gjøres så liten og ubetydelig som han faktisk er.

Det han har gjort skal ikke glemmes, men ikke fordi han ønsker å stå som et ikon for 22.07, men fordi vi vil hedre de som ofret livet fordi de tror på et demokratisk og mangfoldig og multikulturelt Norge.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.