|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Aktiv
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
![]() |
![]() Noen personlige tanker om tragedien i OsloTragedien i Oslo har rammet et helt land. Alle føler seg berørt på en eller annen måte. Vi har fått frem styrken i oss og kan vise verden at vi som nasjon ikke bærer nag eller hat. Dette er en sak alle føler så nær, en sak hvor vi skal vise empati, vennskap og kjærlighet for medmennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
awesom
|
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i OsloHat ikke, hatet rammer den som bærer det. Hat skapte den ondskapen som kostet så alt for mange livet. Ikke gi ham hatet ditt, han fortjener det ikke.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i OsloJeg syns at du godt kan unne de en unntakstilstand der du hater og føler sterkt. Og så kan du tenke rasjonelle tanker om hvilket samfunn du ønsker og om du vil leve i et samfunn som har et rettsvesen basert på hevn og alle sånne riktige, ordentlige tanker etter hvert. Så lenge du har et reflektert forhold til hvilken prosess du går i gjennom og at følelsene dine ikke betyr at det er sånn vi faktisk skal ha det (altså, at du ser at du ikke vil bo i et land der vi henger folk vi hater opp etter ballene på torget, selv om du kjenner på at det kunne vært fristende), så syns jeg det er legitime følelser.
![]() |
#4 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i OsloJeg tror helt sikkert du vil komme deg gjennom sorgprosessen og til slutt finne styrke, men det vil gjerne ta litt tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i OsloLenam og Polyanna sa akkurat det jeg mente veldig bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i OsloDu lander, ja. Om han får 10, 20 eller 50 år - det er uansett for lite. Men det bekymrer meg egentlig ikke, for jeg tror det ordner seg på et vis.
![]() |
#7 |
Off the map.
|
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i OsloDet du kjenner på er helt naturlig. Jeg kjenner ingen, men er allikevel sint. Jeg kan vel ikke kalle det hat, men jeg er sint, frustrert, usigelig trist og fortvilet. Jeg kan være sint for at det ikke var en 'jeger' som kunne kjøre inn dit og skyte han i stedet for årets hjort, i stedet for at man måtte vente på politiet. Det finnes egentlig ingen ord som kan beskrive håpløsheten, maktesløsheten jeg kjenner på. Og da når en tenker seg at foreldre som vet at sine barn ble skutt på kjenner på akkurat det samme, da er det umulig for meg å ikke bli eitrende forbanna. Selv om jeg personlig ikke har mistet noen.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i OsloJeg har levd en stund med en tilstand som ligner. Jeg tok hverdagen tilbake bit for bit. Fullt fokus på å føle glede udelt hver dag. Om så bare noen sekunder så skulle den dagen inneholde noe bra. |
![]() |
![]() |
#9 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i OsloTusen takk for fine svar. Nå har jeg fått det litt på avstand og begynner å bearbeide følelsene mine. Hverdagen går videre og man kan ikke gå å hate, jeg trenger bare litt tid. Jeg var rett og slett i en sjokktilstand, men er på vei oppover og har fått pratet med flere venner og familiemedlemmer av venninnen min som døde på Utøya. Det har hjulpet. Livet går utrolig nok videre... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i Oslo
Samme her. Det var temmelig altoppslukende en stund. Leste et sted at man bør finne seg noen å prate med hvis man plages i så stor grad fremdeles.
![]() |
#11 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i OsloJeg opplever også at denne mannen har klart å utfordre meg på egne prinsipper, jeg er prinsipielt imot dødsstraff og fysisk avstraffelse, men på tross av det har jeg lyst til å avlive mannen med ostehøvel!
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i OsloDen hat-følelsen er litt ubegripelig for meg. Det hjelper da ingen å hate eller å drepe han? Hva hjelper det, liksom? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i Oslo
Ja, når jeg får ting på avstand ser jeg jo den, men når man er midt oppi det, så lett å tenke fornuftig. Når man er lei seg og frustrert over en så forferdelig hendelse, så var den første naturlige reaksjonen min hat. Nå når jeg har fått bearbeidet følelsene og er godt på vei i sorgreaksjonen så tenker jeg mer fornuftig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Noen personlige tanker om tragedien i OsloDet forstår jeg godt, Tuva Birgitte! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|