Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lyr og ris

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-11, 15:22   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lyr og ris

Eg har ansvar for å lage middag i dag, til to familiar. Dei som kjem og skal ete her har overlevert lyr (filet) og bestilt at den skal steikast på panne, og det skal vere ris til. Resten er opp til meg. Tar gjerne imot tips!

Vurderer å panere med egg og glutenfri corn flakes. Har elles salat, Diverse grønsaker og melkeprodukt. Er litt i tvil kva eg skal røre saman... Er også litt skeptisk til å steike lyr på panne. Sist eg gjorde det smakte det ingenting, og fisken forsvann i munnen.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 15:29   #2
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lyr og ris

Lyr er vel mer en fiskesuppe- eller fiskekakefisk?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 15:31   #3
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Stekt lyr er godt!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 15:45   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stekt lyr er nydelig. Jeg ville stekt den i smør og med salt og pepper på, helt enkelt.

Ris til er helt fint. Jeg ville hatt en tomatsalat, og kanskje en grønn salat og en varm grønnsak, feks dampet sommerkål.

Ellers er gulerotpure det helt store tilbehøret hos oss for tiden. Jeg koker opp gulerotbiter i litt buljong og kjører det i blender sammen med litt smør (heller av buljongen først). Veldig mye smak og jentene elsker det. Det passer fint sammen med ris også.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 15:54   #5
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du skal ha stekt lyr, ville jeg laget ristotto til. Om du ikke har risottoris, kan du bruke vanlig ris. Du surrer løk og hvitløk og ris i smør og olje. Har på vin som koker inn, fiskebuljong og fløte, og eventuelle grønnsaker. Asparges, småomater, brekkbønner etc er sikkert godt til, og kan koke med helt til slutt.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 15:59   #6
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stekt lyr er helt ok, men den tåler (trenger er egentlig ordet) MASSE stæsj! Det er bare å kjøre på med panering i kasser og lass. Jeg ville hatt raspet gulrot (med litt eddik og søtt), en saus med mye smak (noe karri-ish kanskje? Eller paprika/chili-ish?) og mykstekt løk til.

... men jeg er vel enig med Daffy. Lyr er en super suppe- og kakefisk den smaker ikke så mye sånn for seg seg selv, og så er det jo det med at den er litt vrien å steke/trekke uten at den ramler fra hverandre.

Gammel 28-07-11, 00:33   #7
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk alle! det blei Blå sin gulerotpure - heilt nydelig! Hadde også salat til

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 01:08   #8
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Takk alle! det blei Blå sin gulerotpure - heilt nydelig! Hadde også salat til

Hørtes digg ut!

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.