Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-11, 14:32   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

[Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?

Utrolig mange jeg kjenner har ikke sagnt noenting overhodet til barna sine om terroren, også noen i nær familie. Vi snakker om barn helt opp i 7 års alder. Det falt meg aldri inn å ikke fortelle Snupsen at noe hadde skjedd, jeg tenkte det var neste uunngåelig at hun fikk med seg at noe hadde skjedd, og da ville jeg helts ha en viss kontroll med informasjonsstrømmen. Hvordan er det med folk her, har dere bevisst skjermet (såpass store) barn for hendlesene, altså latt være å fortelle dem noe som helst?

Gammel 29-07-11, 14:34   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?

Det kunne ikke falle meg inn å ikke si noe. Eldste kan jo lese, og hadde plukket det opp uansett.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 14:35   #3
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Det kunne virkelig ikke fallt meg inn å skjerme han for det. Jeg ønsket at han skulle få høre det fra oss, så vi vet hva han får høre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 14:36   #4
Hulda

Hulda sin avatar

Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har skjermet 8 åringen for de verste bildene, men har fortalt ham og vist ham den videoen på nrk super.

Han leser og får med seg det meste, så det hadde vært veldig dumt å ikke ta det opp her hjemme.

Gammel 29-07-11, 14:38   #5
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har skjermet i den grad at femåringen ikke har sett så mange bilder eller TV om dette. Han har sett alle lysene. blomstrene og de bombede bygningene, men ikke lik på Utøya. Jeg har fortalt ham alt som skjedde.

Treåringen er ikke skjermet, men hun har heller ikke noen oppfattelse av at noe har skjedd. Jeg har ikke fortalt henne noe.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 14:39   #6
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Det kunne ikke falle meg inn å skjerme barna fra noe hele landet snakker om. Fireåringen min er selvsagt også informert.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 14:42   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har fortalt 6åringen det, men ikke 3åringen. Dvs 3åringen var tilstede når jeg og 6åringen snakket om det, men han brydde seg ikke.
Jeg tror at for storebror så er det såpass fjernt(Oslo er langt unna) at etter at han ble beroliget med at mannen som hadde gjort dette satt i fengsel, så har han ikke spurt noe særlig mer.
De har ikke sett noe særlig på tv eller aviser.

Gammel 29-07-11, 14:44   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg skjermet yngste for tv med lik og veldig blodig ansikt. Ellers er de ikke skjermet. De er dog store, men jeg tror jeg ville gjort mye likt om de var yngre.

Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 14:48   #9
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Jeg har skjermet henne fra tv og en god del bilder bilder. Det tok noen dager før jeg viste henne bilde på ABB. Men vi har fra bomben gikk av snakket mye om det.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 14:51   #10
Hulda

Hulda sin avatar

Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

4 åringen var også her da vi snakket om det.

De leker mye sammen, en dag her lekte de at de ble skutt... Det er vanlig at barn "leker ut" følelser. Huff.

Gammel 29-07-11, 14:51   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har fortalt hva som har skjedd. Jeg har dog skjermet dem fra de verste tv-bildene. Og jeg ventet til det var litt mer avklart før jeg fortalte det, greit å kunne presentere en litt fordøyd versjon synes jeg. Det er jo ikke så nært for vår del i og med at vi ikke kjenner noen som var direkte rammet eller bor i Oslo.

Gammel 29-07-11, 14:52   #12
konsulenten
Passiv

Standard

Har fortalt barna om hva som har skjedd, i de doser og den detaljrikdom jeg mener er passende. Men sterke bilder har jeg etter beste evne prøvd å skåne dem for.

Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 14:54   #13
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har snakket veldig mye om det. De har mange spørsmål og tanker og vi svarer etter beste evne. De har fått lest i avisen og sett en del på tv men skjermer de for de verste detaljene. Når vi var på ferie forrige uke stoppet vi for en overnatting i Oslo og da gikk vi for å se på alle blomstene. Alle de tre største gråt sine modige tårer og fikk utløp for sine følelser. Etter dette har de snakket en del mindre om terroren. Tror det gjorde godt både for oss og jentene.

Gammel 29-07-11, 14:54   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han ble skjermet i starten, ikke minst fordi han var på ferie med besteforeldrene og vi gjerne ville ha kontroll med hva som ble sagt. Han fikk vite om eksplosjonen, men ikke mer.

Nå vet han hva som har skjedd, både i Oslo og på Utøya. Vi har skjermet han fra de verste bildene og han får ikke lenger fri tilgang til tv og nett, nettopp fordi det skrives om dette overalt. Han kan lese og leser alt han kommer over - deriblant avisforsider, og det er derfor helt utenkelig å skulle klare å unngå at han får det med seg. Og da vil jeg heller at det kommer fra noen han kjenner og stoler på, og som kan svare om han spør, enn at det skal komme fra noe han overhører på butikken eller noe.

Jeg er overbevist om at det er helt umulig å skjerme de fra 5 og oppover helt. Under det er det nok mulig, og der er det jo også varierende hva de får med seg og forstår (og om de har eldre søsken som jo kommer til å "lekke").
Men at noen ikke informerer skolebarn, det er rett og slett å undervurdere ungen sin. Det er ikke så lenge til skolestart - og dette kommer garantert til å bli et tema.

Gammel 29-07-11, 14:56   #15
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

De jeg snakker om har altså skjermet de totalt, ikke bare fra fæle bilder og slikt, men barna vet altså overhodet ikke at noe har skjedd i oslo, iallefall ikke fra foreldrenes side.

Gammel 29-07-11, 14:57   #16
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Mine to på 11 og 12 vil veldig gjerne vite mest mulig og se mest mulig,så vi sitter sammen og ser på bilder og leser det jeg mener er mest skånsomt. 11-åringen min er spesielt opptatt av den gutten på hennes alder som svømte fra Utøya og hun vil veldig gjerne vite hvem han er. Til det har jeg forklart at vi nok ikke kommer til å få vite hvem det er,men at vi får nøye oss med å vite at han er en stor helt. Det skremmer ihvertfall mine barn å vite at det er barn på deres egen alder som har opplevd disse tingene,så jeg ville aldri kunnet tie det ihjel. Men,nå er tross alt mine så store at de ville fått det med seg på skolen allikevel,da. Men,som sagt,jeg skjermer de for de verste bildene på både tv og nett,og de får ikke gå inn og feks lese manifestet hans og slike ting.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:10   #17
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Minsta er såpass liten at hun ikke har forutsetninger for å forstå hva som har skjedd. Eldste er for stor til å skjermes. Hun har venner som ligger hardt skadd på sykehus, og venner som unnslapp Utøya fysisk uskadd med nød og neppe. Hun har selv unngått aviser og TV, men engasjerer seg i stor grad i diverse venne-grupper på Facebook.

Gammel 29-07-11, 15:15   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, men vi har heller ikke fokusert mye på det ovenfor barna. Vi voksne har pratet mye om det, fulgt med på nyheter etc, og vi har forklart enkelt og svart når de har spurt om noe. Men mine barn lever i nuet og er mer opptatt av lek. Det blir nok en distanse der som de ikke klarer å føle på kroppen, noe jeg synes er greit.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 15:16   #19
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har ikke skjermet våre gutter for annet enn de verste tv-bildene. Det kunne ikke falle meg inn å ikke fortelle dem om det som har skjedd. Det er vår oppgave som foreldre å formidle det som foregår i verden til våre barn på en god måte. Å la være er en dårlig løsning, og de vil uansett møte på historier om dette i barnehage/skole etter ferien.

Gammel 29-07-11, 15:39   #20
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er forskjell på å skjerme og å ikke fortelle noe. Vi har definitivt skjermet barna for mye - de har ikke sett på tv eller hørt radiosendinger, og jeg har prøvd å unngå "voksensamtaler" i deres nærvær. Det betyr ikke at de ikke har fått vite hva som har skjedd, de har fått svar på alle spørsmål de har hatt om hvem, hva og hvorfor - i den grad vi har noen svar å gi. Og vi har fortalt dem at vi er triste og lei oss.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.