Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Din beste vegetarrett?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-11, 22:57   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Din beste vegetarrett?

Har lest litt i tråden som Appelsin startet og ble litt inspirert. Jeg lager svært sjelden middag som ikke inneholder fisk/kjøtt.Det eneste nesten er grøt og pannekaker. Det er ikke jeg så fryktelig glad i og det inneholder jo ikke så fryktelig mye egentlig. Jeg er glad i å lage mat så jeg synes at her burde jeg vært bedre.

Kan dere som er gode på vegetar dele litt oppskrifter? Gjerne både barnevennlig og litt sterkere "voksenmat".

Takk!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 23:04   #2
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste vegetarrett?

Har du andre kostholdsrestriksjoner da? Spiser du pasta, ris, brød?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 08:15   #3
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Supper i ulike varianter; gulrotsuppe, rødbetsuppe, løksuppe, blomkålsuppe mm. Dessverre er ikke barna så overbegeistret for den type mat, så det begrenser seg hvor ofte vi har det.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 09:20   #4
vixen

vixen sin avatar

vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Har du andre kostholdsrestriksjoner da? Spiser du pasta, ris, brød?

Nei ingenting.

Gammel 30-07-11, 21:04   #5
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hjemmelaget falafel ala Veganmisjonæren har vært en hit her i huset. Bruker litt mindre chilipulver og hvitløk når toåringen skal spise. Serverer med i pitabrød eller lefse med salat og yoghurt.

Du kan også bytte ut krydrene med tacokrydder om barna vil ha en mer kjent smak.

Gammel 31-07-11, 21:40   #6
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne har jeg laget noen ganger, jeg regner den som barnevennlig:

Vegetarisk Shepherd's Pie
2 løk
3 gulrøtter
2 stilker selleri pluss evt brokkolistilker
100 g røde linser

2 ss tomatpuré
1 boks tomater
3-4 dl grønnsaksbuljong/-fond (jeg har brukt kyllingfond også, jeg er ikke vegetarianer)

2 laurbærblad
en dæsj Worcestershiresaus (NB! Ikke vegetarisk ingrediens)
timian
rødvin evt (kan droppes eller erstattes med litt balsamicoeddik)

1 kg poteter
1 bunt vårløk
smør
melk
revet muskat
100 g revet cheddar

Hakk løk og surr i smør/olje. Ha i hakket gulrot og selleri og surr litt til. Ha i tomatpuré, tomater, linser, buljong/fond/kraft og krydder. La koke til linsene er møre (20-30 min.). Smak til med salt og pepper.

Kok potetene. Surr vårløken i litt smør, ha i melken og varm opp. Lag potetmos, spe med vårløkblandingen og smak til med muskat, salt og pepper. Tilsett 2/3 av osten.

Ha sausen i en form, dekk med potetmosen og resten av osten. Stekes på 200 grader i ca. 30 minutter.

Jeg har servert med frisk, grønn salat og brød.

Gammel 31-07-11, 21:46   #7
vixen

vixen sin avatar

Standard

Den skal jeg prøve turban smukk!

Gammel 31-07-11, 21:50   #8
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er veldig glad i Nip sin spinatform - den har potetmos også, som oppskriften til Turban smukk.
Søk på: ninabakke.blogspot.com

Gammel 31-07-11, 23:36   #9
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Vi prøver å ha minst én vegetarrett i uka. Denne er en favoritt, og utrolig kjapp å lage.
Kok tagliatelle, tilsett et lite glass pesto, cherytomater delt i to og vårløk. Høvle litt parmesan rett før servering.

Ellers går det endel i hjemmelaget tomatsuppe, pasta med deilig tomatsaus og wok.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 02:24   #10
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Vi prøver å ha minst én vegetarrett i uka. Denne er en favoritt, og utrolig kjapp å lage.
Kok tagliatelle, tilsett et lite glass pesto, cherytomater delt i to og vårløk. Høvle litt parmesan rett før servering.

Jeg pleier å lage noe lignende. Lager (kremt) pesto selv, det er gjort på fem minutter:

1 potte basilikum
2 ss pinjekjerner
50 g parmesan
3 hvitløkbåter
1 dl olivenolje
salt og pepper

Bland sammen basilikum, presset hvitløk og kjerner i en food-processor, hakker eller i en morter. Tilsett oljen i en tynn stråle under kjøring. Rør inn nyrevet parmesan, og smak til med salt og pepper. Kok fullkornspasta (gjerne fersk tagliatelle) og tilsett cherrytomater i båter, sukkererter (kan anbefales!) og sorte oliven i tillegg til fetaost eller fersk mozzarella i terninger. Ofte har jeg stekt bacon oppi istedet for ost, men da er det ikke akkurat vegetar lenger. Mengden pesto er omtrent nok til to personer/250 g pasta.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:53.