Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Bøker til 6-åring (jente)

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-11, 11:16   #1
Filimo
Fullverdig medlem

Filimo sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: På landet ♥
Filimo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bøker til 6-åring (jente)

Jeg og datteren min kjøpte en bok i "Leseløve"-serien igår. Den serien er egentlig beregnet på at barna skal lese selv så den er veldig lettlest og når jeg leser for henne er den utelest på nullkommaniks (hun leser ikke s bøker selv enda).

Så da føler jeg at den serien kanskje er litt feil for oss nå. Det vi ønsker er bøker vi kan lese sammen (dvs jeg lese for henne) som fenger, som er spennende og med en god historie.

Kardemommeby, Hakkebakkeskogen osv osv har vi lest ørtten ganger.
Jeg har endel Roald Dahl-bøker fra jeg var liten som vi skal ta etterhvert.

Nå tenker jeg på nyere bøker, bøker som har kommet fra jeg var barn til jeg fikk barn
Er det noen her som har tips til oss?

Gammel 04-08-11, 11:34   #2
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker til 6 åring (jente)

Tonje Glimmerdal anbefales veldig!

Også synes jeg Ronja Røverdatter er en fantastisk bok, selv om den ikke er ny da.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:47   #3
Filimo
Fullverdig medlem

Filimo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Tonje Glimmerdal anbefales veldig!

Også synes jeg Ronja Røverdatter er en fantastisk bok, selv om den ikke er ny da.

Tonje Glimmerdal hadde jeg ikke hørt om.
Ser den får veldig positive omtaler, men jeg er jo ikke veldig god på nynorsk da...

Ronja Røverdatter var et godt tips, den er ikke ny, men jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt på den, så den putter jeg på listen min

Takk for tips

Gammel 04-08-11, 11:49   #4
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi leser Anne Cath Vestly bøker for tida.
Guro bøkene er vi snart ferdige med, og skal snart begynne med Aurora.

Koselig for både mor og datter! :-)

Gammel 04-08-11, 12:01   #5
Filimo
Fullverdig medlem

Filimo sin avatar

Standard

Anne Cath. Vestly. But of course.
Takk!

Gammel 04-08-11, 12:14   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser mye Rampete Robin for seksåringen min. Sommerens hit har vært Ruffen av Tor Åge Bringsværd. Andre bøker vi har lest i det siste er bøker av Roald Dahl (SVK, Charlie og Sjokoladefabrikken osv), Prompepulver-bøkene til Jo Nesbø og Ella-bøkene (finsk forfatter, jeg husker ikke navnet nå).

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:36   #7
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Bøkene om Hedvig har slått godt an her.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:50   #8
Filimo
Fullverdig medlem

Filimo sin avatar

Standard

Nå begynner jeg å få en god start på boklisten min.
Både Ella og Hedvig-bøkene virket veldig passende.
Roald Dahl har jeg og de skal jeg nok lese etter hvert. Ruffen har vi også faktisk, men den har jeg ikke tenkt på.

Takker igjen for tips!
Og tar gjerne imot flere!

Gammel 04-08-11, 12:53   #9
Prøvende
Ingen skravlebøtte

Prøvende sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Hos oss er samleboken om Pippi Langstrømpe populær både for 6-åringen og 3,5 åringen:kidoki:

Gammel 04-08-11, 15:24   #10
Filimo
Fullverdig medlem

Filimo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Prøvende, her.

Hos oss er samleboken om Pippi Langstrømpe populær både for 6-åringen og 3,5 åringen:kidoki:

Datteren min er ikke kjempebegeistret for Pippi..., men takk for tips anyway

Gammel 04-08-11, 18:36   #11
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Sv: Bøker til 6-åring (jente)

Noen tips herfra:

- Bøkene om Ville Vilma (av Andrea Bræin Hovig)
- Ole Lund Kirkegaards bøker; Otto er et Nesehorn, Gummitarzan, Hodja fra Pjort, etc.
- Bøkene om Svein og Rotta
- Rampete Robin-bøkene
- Jo Nesbøs bøker om Doktor Proktor
- Bøker av Helna Bross, f.eks. 'Klasse 1B'-serien. De er lettleste så jenta di kan jo lese dem selv etterhvert.
- Bøkene om Josefine og Villa-Ulla
- Anne Holts bok om Mai-Britt, Mars-Britt og campingvogna.

God lesing

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 12:29   #12
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Et tips til, til bøker som kan leses på en kveld (altså ikke kapittelbøker):

Alvin Pang-bøkene av Endre Lund Eriksen. Så langt har det kommet tre bøker. De er veldig fint illustrerte også.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 13:20   #13
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

En god, gammel klassiker: Tante Gummigutta

Gammel 27-08-11, 20:51   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har vært og kjøpt Alvin Pang i dag, bursdagsgave til en 6-åring i familien. Impulskjøp i full fart på bokhandelen, men når øynene mine falt på den og jeg så det var en lokal forfatter så var ikke valget vanskelig. :kjøper helst kortreist, også litteratur:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 20:56   #15
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Her har Bukkene Bruse på Badeland blitt en slager, og vi leser om og om igjen

Ellers så er mellomste veldig glad i Emil i Lønneberget.

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 20:59   #16
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Doktor Proktor må da slå an hos jenter også. Jeg leste de helt for meg selv i en stille stund etter at Mannen hadde lest de høyt for Ungen. Fantastiske bøker.

Gammel 27-08-11, 21:08   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leseløvebøkene egner seg kun til selvlesing, ja. Nå er de endelige så store at man kan lese noe som er litt givende for foreldrene også.

I tillegg til det som er nevnt over (Ruffen og Doktor Proktor er store hits her), så har vi kost oss med Svein og Rotta (det er kule jenter med også, selv om det er gutt i hovedrollen), og også første bok i Harry Potter. Den kan være litt skummel, så du får nesten se barnet ditt an. (Men det var en lykkelig dag for mor da vi kunne begynne på den! )

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 14:54   #18
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg stemmer også for Anne Cath. Vestly.
Mange timers leseglede
Andre bøker vi har eller skal lese: Bakkebygrenda, Pippi og Emil.
Anne Cath. Vestly og Astrid Lindgren, blir ikke bedre
Sorry, ingen nye her....

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 15:06   #19
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Hvit (6) sine favoritter er
- Knerten og lillebror
- Ruffens samlede verker
- Matilda
- Doktor Proktor
- SVK
- Astrid Lindgren sine bøker

Gammel 29-08-11, 15:10   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle bøkene til Ole Lund Kirkegaard har slått an hos Poden vår fra seksårsalder og opp. "Otto er et neshorn" var den første (og den eneste jeg har lest høyt for ham), den er veldig morsom, og det er også "Gummi-Tarzan", "Vesle Virgil" og de andre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:08.