Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-11, 11:32   #1
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Litt inspirert av Tallulahs oppfordring, og sånn i disse godhetstider.

Veldig mange barneverntjenester har enorm mangel på støttekontakter og besøkshjem for unger. I hvert fall her i osloområdet, sikkert i resten av landet også. Jeg har sett i flere tråder her at folk har tenkt i retning "kanskje bli fosterhjem når egne barn er store."

Besøkshjem og støttekontakter på oppdrag fra barneverntjenesten er på en måte light-utgaven, og noe man fint kan være selv om man har egne barn.

Støttekontakter møter vanligvis barnet en ettermiddag i uken og finner på noe hyggelig sammen. Besøkshjem har et barn på besøk en til to helger i måneden og tar med dette barnet på familiens vanlige aktiviteter.

Kravene til å bli oppdragstaker er at man har overskudd og lyst, at man har plettfri vandel og godkjennes av barnevernet i et intervju/hjemmebesøk. Dersom man skal være besøkshjem må man også ha egnet soveplass for barnet (behøver vanligvis ikke være eget rom).

Har du tenkt litt på at dette kunne være noe for deg? Ble du inspirert nå? Da synes jeg du skal diskutere det med familien og ta en telefon til nærmeste barneverntjeneste og høre om de har behov (eller du kan ta kontakt med en annen barneverntjeneste i nærheten, i Oslo bruker man gjerne støttepersoner bosatt i andre bydeler).

Jeg har både vært besøkshjem, skal bli det igjen og har ansatt en del tiltakspersoner - kan spørres om alt man måtte lure på.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 11:45   #2
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Vi har gjort det allerede men det er dessverre ingen barn som er i den aldersgruppen vi har ønsket. Vi står på liste da, så om de får inn noen så ringer de.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 12:00   #3
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Vi står på lista når barna blir bittelitt større. Jobber blant annet med ettervernet og ser hvor mye bedre det går med de som har hatt en slik ekstrafamilie enn de som ikke har hatt det.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 12:04   #4
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Jeg skulle så gjerne ha gjort. Vi har stor hjelp i at vi selv har støttekontakt og avlastning til eldstemann. Med to barn som krever en del ekstra så strekker ikke tid og krefter til å ta på seg ekstra omsorgsbyrde. Når mine egne har blitt større så skal jeg gjøre det. Som bruker av systemet så ser jeg hvor mye det betyr.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 12:13   #5
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Jeg skulle ønske vi kunne være besøkshjem, men vi har ikke plass akkurat nå.

Var besøkshjem for to jenter for mange år siden. Jeg var alenemor med de to eldste jentene mine, og vi hadde to soverom. Ble godkjent alikevel, selv om barna måtte dele rom.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 12:27   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Takk for påminnelse. Dette er noe vi har tenkt litt på. Hva menes med at vi må ha soveplass? Vi har jo plass til overnattingsgjester til ungene, men de sover på feltseng på barnas rom. Holder dette eller må de ha eget rom/ordentlig seng?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 12:56   #7
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

De må ikke ha eget rom, og jeg vil tror ingen blander seg i hva slags seng det er, så lenge den er god.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 13:13   #8
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Dette er noe vi vurderer. Tilsynsføreren til fosterbarnet vårt har oppfordret oss sterkt til å bli besøkshjem da behovet visstnok er stort i vår kommune. Hvilken alder kan passe hos oss? Ungene er 18, 15, 11, 9 og 3 (fosterbarnet er yngst). Gutta på 11 & 9 deler rom allerede men har ingenting i mot å ha en til der inne en helg eller to i måneden, sier de. Eller bør vi velge en på veslas alder? Eller bør barnevernet bestemme?

Må forresten kommunen fosterbarnet vårt kommer fra godkjenne at vi blir besøkshjem?

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 13:58   #9
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Takk for påminnelse. Dette er noe vi har tenkt litt på. Hva menes med at vi må ha soveplass? Vi har jo plass til overnattingsgjester til ungene, men de sover på feltseng på barnas rom. Holder dette eller må de ha eget rom/ordentlig seng?

Kravet er bare "egnet soveplass." Noen veldig få bydeler har valgt å tolke det som eget rom, de fleste jeg vet om tolker det som "et greit sted å sove i ro." Vi hadde to besøksbarn i toromsleilighet.

Embriksmamma: Det finnes vel ingen regel for det tror jeg, men ja, jeg regner med saksbehandleren til Vesla gjerne vil ha et ord med i laget når det gjelder dere.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 14:01   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Kkkkkkkkkuii

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 14:02   #11
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Hvilken alder kan passe hos oss? Ungene er 18, 15, 11, 9 og 3 (fosterbarnet er yngst). Gutta på 11 & 9 deler rom allerede men har ingenting i mot å ha en til der inne en helg eller to i måneden, sier de. Eller bør vi velge en på veslas alder? Eller bør barnevernet bestemme?

Barnevernet bestemmer jo hvem dere "tilbys," men dere har alltid anledning til å si at det barnet ikke passer hos dere og dere vil bli spurt om preferanser i forhold til alder, kjønn etc.

Jeg tenker at det kommer mye an på familiedynamikken hos dere, og det vil bli vurdert på intervju.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 14:03   #12
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Jeg jobber ikke for barnevernet men et avlaster en helg i måneden og to uker om sommeren. Det er kjempe gøy, koselig og fint å ha besøk.
Nå er jeg så heldig at jeg har eget rom til barnet og det gjør det lettere å oppbevare leker og tegnesaker på fast plass.
Har planer om å bli støttekontakt til høsten, en ettermiddag i uka kan jeg godt bruke på en som trenger det.

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 14:07   #13
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Tusen takk for svar, Shute!

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 15:14   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Jeg har vurdert dette tidligere, men ser at det ikke er aktuelt for oss nå. Ikke på mange år.
Men dette er absolutt noe som alle bør tenke over og ta stilling til i hvertfall.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 15:54   #15
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

[quote=Embriksmamma;2903950

Må forresten kommunen fosterbarnet vårt kommer fra godkjenne at vi blir besøkshjem? [/QUOTE]

Ja.
En god venn av meg hadde to barn/ungdom til avlastning en helg hver i mnd. De fikk ikke være samtidig av kommunen så hun hadde de en "om gangen".
Nå fikk hun nytt fosterbarn og måtte si opp avtalen med kommunen fordi barnevernet ønsket ikke at hun skulle ha avlastningsbarn i tillegg.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 16:20   #16
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Ja.
En god venn av meg hadde to barn/ungdom til avlastning en helg hver i mnd. De fikk ikke være samtidig av kommunen så hun hadde de en "om gangen".
Nå fikk hun nytt fosterbarn og måtte si opp avtalen med kommunen fordi barnevernet ønsket ikke at hun skulle ha avlastningsbarn i tillegg.

Jeg synes ikke det sinnafjeset der hører hjemme, kamp. Det er ikke noe urimelig over det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 16:23   #17
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Hm. Vi har et så velfungerende fosterbarn så jeg tviler på at det vil bli et problem her.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 16:51   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Det er jo forskjell på å ha et velfungerende fosterbarn som er etablert i familien og å få et nytt barn, jeg skjønner at ny plassering av fosterbarn dårlig kombineres med å være besøkshjem, mens at å ha et etablert fosterbarn ikke trenger være problem.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 16:51   #19
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Ja, jeg håper flere vil være besøkshjem. Vi har fått tilkjent at guttungen skal på avlastning en gang i mnd, men kommundn har ingen vi kan bruke. Har venta i flere mnd. allerede. Jeg har desverre 2 med ekstra behov så pr i dag har jeg ingen ressurser å avse, men de blir jo større de også, så da er det vår tur å gi noe tilbake.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 17:00   #20
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det er jo forskjell på å ha et velfungerende fosterbarn som er etablert i familien og å få et nytt barn, jeg skjønner at ny plassering av fosterbarn dårlig kombineres med å være besøkshjem, mens at å ha et etablert fosterbarn ikke trenger være problem.

Nettopp.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no