|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Dragedytteren
|
![]() Barn i garderoben - alene?En sak i RB i dag, om hvor lenge det er greit at barn er med foreldre av det motsatte kjønn i garderoben i f.eks. svømmehallen.
![]() |
#2 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?Jeg synes skolealder er en grei grense, primært av hensyn til de man kan møte på i garderoben. Frøkna mi opplevde å møte en gutt i parallellklassen i jentegarderoben på slutten av 1. klasse, og hun syntes det var veldig, veldig ubehagelig - både å skulle se han naken og å skulle skifte selv. Hun nektet å ta av seg klærne før farmoren hadde sjekket at han var ute av både garderobe og dusj. Hun snakker om det ennå.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?Man kan ganske enkelt ikke sende 5-6-åringer gjennom garderoben på store badeanlegg helt uavhengig av hva som føles greit for andre. Toern min begynner i 3. klasse nå, og han greier seg akkurat såvidt alene. Selve skifte-dusje-affæren har ikke vært noe problem på lange tider, men det er store anlegg, mye folk, man skal ta vare på tingene sine og ikke minst seg selv. Det kan man ikke kreve av 5-6-åringer.
![]() |
#4 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?Avsporing: Vi har familiegarderobe og jeg kan skrive under på at det er en fin ting.
![]() |
#5 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?Jeg ser ikke for meg at jeg sender min førsteklassing inn i garderoben alene på enda en stund altså. Han får pent være med meg om far ikke er med enn så lenge.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?Det vil være svært mange som ikke klarer seg selv i garderoben alene ved skolestart. Jeg har skolestarter nå. Hun har foreløpig ikke vært sendt i garderoben alene, men vi øver på at hun skal klare seg uten min innblanding. Hun er nesten et år eldre enn en del andre skolestartere. Jeg kjenner mange som er skrekkelig langt unna. Skal det forhindre dem å gå i svømmehallen?
![]() |
![]() |
#7 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?
Helt enig! Min 6-årige gutt (blir 7 i slutten av året) ville ikke greid å ordne alt selv med ting, dusjing og skifting. Men jeg vet det er mange som mener han er for stor til å være med i jentegarderoben, så far må bli med når han skal i bassenget. Men jeg syns det er litt kjipt at jeg ikke kan være med han alene i svømmehallen.
![]() |
#8 |
50 & somewhat fab
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?Herremannen min har gått alene i herregarderoben i Nordlandsbadet her i Bodø siden før han begynte på skolen, og han er rimelig umoden, har adhd og er ikke noen selvstendig type i utgangspunktet. Hadde det ikke gått måtte vi revurdert, selvsagt, men det har ikke vært noen problemer.
![]() |
#10 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?Det ville ikke ha falt meg inn å sende 6 åringen min alene gjennom herregarderoben, det hadde han ikke fått til. Tom ikke på Island der det er badevakter inne i garderobene, hele tiden.
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?Toern min er flink med personlig hygiene, han har fint greid dusjing og fiksing siden før han begynte på skolen. Han greier også rimelig greit å huske på å få med seg det meste av tingene sine ut. Problemet er at han plutselig får panikk når han er alene og ikke helt vet veien og er godt kjent. Slik er det ennå, men han er nå stor nok til å stole på at jeg venter i andre enden slik at han får ikke den komplett-lost-følelsen av slike situasjoner lenger. Men det fikk han for ett år siden da han var 6. Han blir forresten 8 år i september. Og hvis det var bare meg og han i en ukjent svær svømmehall, ville en 8-årsgrense medført at vi ikke kunne gå i bassenget ennå. Sammen med broren som er ett år eldre hadde det gått fint.
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?På Risenga svømmehall så er det 8-årsgrense i garderoben. Sist vi var der så jeg flere som må ha vært eldre enn det. Snuppa reagerer ikke, men jeg antar at hun ville gjort det om guttene gikk i klassen hennes på skolen.
![]() |
![]() |
#13 |
Ute på tur
|
Hvordan vet du at de var eldre? Junior er 1.27 lang. De fleste tror han er 7/8, men han er bare 6, og fortsatt et ganske lite barn.
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?For eldstemann ville det vært uaktuelt å være med meg i garderoben fra han var ca 8. Nå ser jeg den samme blygheten innta toern også, det blir veldig feil for dem å være nakne sammen med fremmede jenter. Men dette korresponderer ganske bra med den alderen jeg har erfaring med at det går rimelig greit å sende dem gjennom herregarderober på mindre eller kjente svømmehaller uten assistanse.
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg vet jo ikke med sikkerhet, men selv om min snuppe er liten så kjenner jeg jo mange skolestartere. Disse gutta var veldig mye større enn dette.
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?Datteren min gikk på svømming, og der var det en gutt som mamman alltid hadde med i jentegarderoben. Jentene som var fra 7-10 synest ikke noe særlig om å dusje sammen med en gutt på 8. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
maler
|
![]() |
#18 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?Jeg ønsker meg også familiegarderober. Hiawata begynner i andre klasse nå, men er bare et par måneder eldre enn Tjorvens skolestarter. Han er en liten vims, i tillegg til usikker når han er alene. Det går ikke an å sende ham i garderoben alene. Vi går på svømming en gang i uka, og der er det barn av motsatt kjønn opp i åtte års alder omtrent i garderobene, ingen som reagerer på det.
![]() |
#20 |
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn i garderoben - alene?Ja til flere familiegarderober.
![]() |
|
|