Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barn i garderoben - alene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-11, 21:18   #1
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Barn i garderoben - alene?

En sak i RB i dag, om hvor lenge det er greit at barn er med foreldre av det motsatte kjønn i garderoben i f.eks. svømmehallen.
Artikkel fra Romerikes Blad.

Jeg heller vel litt mot at skolestart er en grei grense, selv om det varierer hvor modne barna er da. På et tidspunkt begynner det jo å bli ugreit for andre som er der.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 21:23   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn i garderoben - alene?

Jeg synes skolealder er en grei grense, primært av hensyn til de man kan møte på i garderoben. Frøkna mi opplevde å møte en gutt i parallellklassen i jentegarderoben på slutten av 1. klasse, og hun syntes det var veldig, veldig ubehagelig - både å skulle se han naken og å skulle skifte selv. Hun nektet å ta av seg klærne før farmoren hadde sjekket at han var ute av både garderobe og dusj. Hun snakker om det ennå.

Gammel 16-08-11, 21:30   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan ganske enkelt ikke sende 5-6-åringer gjennom garderoben på store badeanlegg helt uavhengig av hva som føles greit for andre. Toern min begynner i 3. klasse nå, og han greier seg akkurat såvidt alene. Selve skifte-dusje-affæren har ikke vært noe problem på lange tider, men det er store anlegg, mye folk, man skal ta vare på tingene sine og ikke minst seg selv. Det kan man ikke kreve av 5-6-åringer.

Jeg er på ferie i Danmark nå, og her er det "familiegarderober" med små skifterom med dusj der familien kan skifte og dusje sammen. Jeg ønsker meg sånne i Norge også på de store anleggene.

Gammel 16-08-11, 21:33   #4
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Avsporing: Vi har familiegarderobe og jeg kan skrive under på at det er en fin ting.

Gammel 16-08-11, 21:36   #5
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser ikke for meg at jeg sender min førsteklassing inn i garderoben alene på enda en stund altså. Han får pent være med meg om far ikke er med enn så lenge.

Kan ikke være voldsomt ubehagelig for voksne damer vil jeg tro. Er vel mer de i tidlig pubertet som vil reagere mest tipper jeg. Relativt usikre på både seg selv og andre.

Gammel 16-08-11, 21:37   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vil være svært mange som ikke klarer seg selv i garderoben alene ved skolestart. Jeg har skolestarter nå. Hun har foreløpig ikke vært sendt i garderoben alene, men vi øver på at hun skal klare seg uten min innblanding. Hun er nesten et år eldre enn en del andre skolestartere. Jeg kjenner mange som er skrekkelig langt unna. Skal det forhindre dem å gå i svømmehallen?

Gammel 16-08-11, 21:37   #7
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Man kan ganske enkelt ikke sende 5-6-åringer gjennom garderoben på store badeanlegg helt uavhengig av hva som føles greit for andre. Toern min begynner i 3. klasse nå, og han greier seg akkurat såvidt alene. Selve skifte-dusje-affæren har ikke vært noe problem på lange tider, men det er store anlegg, mye folk, man skal ta vare på tingene sine og ikke minst seg selv. Det kan man ikke kreve av 5-6-åringer.

Jeg er på ferie i Danmark nå, og her er det "familiegarderober" med små skifterom med dusj der familien kan skifte og dusje sammen. Jeg ønsker meg sånne i Norge også på de store anleggene.

Helt enig! Min 6-årige gutt (blir 7 i slutten av året) ville ikke greid å ordne alt selv med ting, dusjing og skifting. Men jeg vet det er mange som mener han er for stor til å være med i jentegarderoben, så far må bli med når han skal i bassenget. Men jeg syns det er litt kjipt at jeg ikke kan være med han alene i svømmehallen.

Gammel 16-08-11, 21:38   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Herremannen min har gått alene i herregarderoben i Nordlandsbadet her i Bodø siden før han begynte på skolen, og han er rimelig umoden, har adhd og er ikke noen selvstendig type i utgangspunktet. Hadde det ikke gått måtte vi revurdert, selvsagt, men det har ikke vært noen problemer.

Gammel 16-08-11, 21:38   #9
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg sender virkelig ikke min 5-åring alene, ser ikke for meg at jeg sender han alene som 6-åring heller.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 21:39   #10
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Det ville ikke ha falt meg inn å sende 6 åringen min alene gjennom herregarderoben, det hadde han ikke fått til. Tom ikke på Island der det er badevakter inne i garderobene, hele tiden.

Jeg heller nok til at grensen er før 8 år, men ikke ved 5/6 år.

Gammel 16-08-11, 21:40   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toern min er flink med personlig hygiene, han har fint greid dusjing og fiksing siden før han begynte på skolen. Han greier også rimelig greit å huske på å få med seg det meste av tingene sine ut. Problemet er at han plutselig får panikk når han er alene og ikke helt vet veien og er godt kjent. Slik er det ennå, men han er nå stor nok til å stole på at jeg venter i andre enden slik at han får ikke den komplett-lost-følelsen av slike situasjoner lenger. Men det fikk han for ett år siden da han var 6. Han blir forresten 8 år i september. Og hvis det var bare meg og han i en ukjent svær svømmehall, ville en 8-årsgrense medført at vi ikke kunne gå i bassenget ennå. Sammen med broren som er ett år eldre hadde det gått fint.

Gammel 16-08-11, 21:42   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På Risenga svømmehall så er det 8-årsgrense i garderoben. Sist vi var der så jeg flere som må ha vært eldre enn det. Snuppa reagerer ikke, men jeg antar at hun ville gjort det om guttene gikk i klassen hennes på skolen.

Gammel 16-08-11, 21:44   #13
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

På Risenga svømmehall så er det 8-årsgrense i garderoben. Sist vi var der så jeg flere som må ha vært eldre enn det. Snuppa reagerer ikke, men jeg antar at hun ville gjort det om guttene gikk i klassen hennes på skolen.

Hvordan vet du at de var eldre? Junior er 1.27 lang. De fleste tror han er 7/8, men han er bare 6, og fortsatt et ganske lite barn.

Gammel 16-08-11, 21:45   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

For eldstemann ville det vært uaktuelt å være med meg i garderoben fra han var ca 8. Nå ser jeg den samme blygheten innta toern også, det blir veldig feil for dem å være nakne sammen med fremmede jenter. Men dette korresponderer ganske bra med den alderen jeg har erfaring med at det går rimelig greit å sende dem gjennom herregarderober på mindre eller kjente svømmehaller uten assistanse.

Gammel 16-08-11, 21:46   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Hvordan vet du at de var eldre? Junior er 1.27 lang. De fleste tror han er 7/8, men han er bare 6, og fortsatt et ganske lite barn.

Jeg vet jo ikke med sikkerhet, men selv om min snuppe er liten så kjenner jeg jo mange skolestartere. Disse gutta var veldig mye større enn dette.

Gammel 16-08-11, 21:46   #16
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Datteren min gikk på svømming, og der var det en gutt som mamman alltid hadde med i jentegarderoben. Jentene som var fra 7-10 synest ikke noe særlig om å dusje sammen med en gutt på 8.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 21:48   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Bare de ikke gjør slik som en pappa på svømmekurset til toern - han sendte jenta si i damegarderoben og ble med selv. Han måtte få en liten leksjon i hvordan man løste sånt. Jenta var kanskje 5.

Gammel 16-08-11, 21:50   #18
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Bare de ikke gjør slik som en pappa på svømmekurset til toern - han sendte jenta si i damegarderoben og ble med selv. Han måtte få en liten leksjon i hvordan man løste sånt. Jenta var kanskje 5.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 22:06   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker meg også familiegarderober. Hiawata begynner i andre klasse nå, men er bare et par måneder eldre enn Tjorvens skolestarter. Han er en liten vims, i tillegg til usikker når han er alene. Det går ikke an å sende ham i garderoben alene. Vi går på svømming en gang i uka, og der er det barn av motsatt kjønn opp i åtte års alder omtrent i garderobene, ingen som reagerer på det.

De kommende andreklassingene har forresten vært på badeturer nesten hver dag i høst, og i følge Hiawata er det lite sjenerthet å spore. Ungene skifter til badetøy på stranda uten noe fuzz.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 08:01   #20
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja til flere familiegarderober.
Storebror her på 10 er autist men det kan ikke sees med det blotte øye så tror nok vi kan få noen blikk i damegarderoben ja. Vi pleier derfor å bade pappaen også sånn at de kan gå sammen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.