Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hva trenger kattene?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-11, 08:43   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva trenger kattene?

Vi skal få to kattunger (de er 12 uker da) om en drøy måned og jeg prøver å finne ut av hvilke ting som er lure å ha.

- Kattedo er greit, men det finnes så mange forskjellige der ute. Med tak antar jeg er greit, særlig siden vi har en gal ettåring som sikkert liker å hive utover katteperler. Men ser de kommer med åpning på toppen, på siden osv. Vis meg noe som er ok og ikke altfor dyrt.
- Leker? Kan man lage de selv eller er det beste å kjøpe noen?
- Klorebrett. Noen som er bedre enn andre?
- Bur, hvertfall til bilkjøring. Hvor stort som kan passe til to?
- Matskåler og mat. Hva slags type skåler?

De skal kastreres og chippes og når de blir store nok til å være ute skal vi montere kattedør som leser chippene.

Noe mer?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 08:54   #2
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva trenger kattene?

Vaksine og KOOOOOS!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 08:57   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Vaksine og KOOOOOS!

Vaksiner og kos skal de selvsagt få.

Når gir man vaksiner egentlig? Det husker jeg ikke fra den forrige katten. En gang i året?

minibolle mai 2012
Gammel 17-08-11, 09:21   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kattedo, skåler (vi bruker noen plastskåler), klorebrett og bur. Det finnes fantastisk mye rart man kan kjøpe, og vi har jo hatt endel i hus selv også, men det meste blir altså ikke brukt. Vi har klorebrett som sitter på veggen. Det spiller egentlig ingen rolle hva man har er min erfaring, poenget er bare å være konsekvent på å lære dem å klore der fra dag 1. Kan med fordel smøres inn med catnip for å øke interressen.

Når det gjelder katteskåler kan i grunnen hva som helst brukes. Det trenger ikke være dedikerte katteskåler,og jeg vil egentlig avbefale slike som henger sammen med vann og mat som en dobbeltskål. Det er vanskelig å skifte vann i slike. Skal du ha våtfor trenger du et fat til dette også, jeg har bare brukt noe ikea-plastgreier. Vår pus vil ikke ha våtfor heller, så det har vi sluttet med. De har egentlig best av å få tørrfor, evt litt våtfor som kosemat. Tørrforet er bedre for dem, spesielt for tennene.
Jeg har forresten et serveringsbrett (type billig catering-brett) under katteskålene. Det har vist seg smart å ha noe som samler opp evt vannsøl der. Ikke fordi pus lager så mye søl, men fordi mennesker har det med å skubbe borti skålene innimellom.

Når det gjelder do vil du sikkert ha med lokk etterhvert ja, men små kattunger greier ikke nødvendigvis å komme seg inn der og det kan være litt skummelt. Det kan derfor være greit å begynne med å ha døren åpen på doen til de blir litt store og litt vant til den. Når du så fester på plass døren, må du regne med å følge med litt og sende dem gjennom noen ganger så de lærer døren. Vi har en helt enkel en med åpning i front, jeg tror egentlig det meste er helt greit. Hva slags sand man bruker spiller vesentlig større rolle for lukt og rot.

En ting som er kult med kattunger er forresten slike små lekemus som man strikker og putter catnip inni. (Altså litt catnip og mye vatt). Man får ofte kjøpt dem på dyrebutikker også, men de er forbruksvare og de er en smal sak å strikke. Bare strikk en liten pølse på ca 7-8 cm og ha en lang tråd i den ene enden, gjerne heklet (hale). Det bruker å være veldig populært.

Gammel 17-08-11, 09:22   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vaksiner og kos skal de selvsagt få.

Når gir man vaksiner egentlig? Det husker jeg ikke fra den forrige katten. En gang i året?

Du gir en gang i året, men det er to ganger med få ukers mellomrom helt i starten.

Gammel 17-08-11, 09:25   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Takk for mange gode tips, Katta.

Hvor bør mat og vann stå forresten? Jeg vil helst ikke ha de på kjøkkenet, da snuppa ganske sikkert kommer til å velte de utover parketten. Lurte på yttergangen nede, som i løpet av kort tid skal innlemmes i det som skal bli vaskerommet. Det er her vi skal ha kattedør også, så de kan gå fritt inn og ut her for å spise, drikke og gå på do (men ikke lenger når vi ikke er hjemme). Høres det greit ut?

minibolle mai 2012
Gammel 17-08-11, 09:25   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

De får vaksiner et par ganger det første året syns jeg å huske, og så en gang i året etter det. Vi får innkalling fra dyrlegen, så glemmer vi det ikke. Vår ble kastrert rundt 6 mnd syns jeg å huske (gutt). Ormekur. Spesiellt viktig for utekatter. Vi gir når vi ser at han har mark, ganske ofte i sommerhalvåret og sjelden om vinteren. Det er viktig å rotere de ulike typene ormekur så de ikke utvikler resistens.

Flåttmedisin om sommeren er lurt for utekatter. Du får noen dråper hos dyrlegen som dryppes i nakken, og varer i ca 6 uker. Hjelper mot lopper også.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 09:25   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du gir en gang i året, men det er to ganger med få ukers mellomrom helt i starten.

Mener de skulle komme vaksinert, så da skal jeg sjekke opp det.

minibolle mai 2012
Gammel 17-08-11, 10:08   #9
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Når det gjelder kattedo vil jeg ihvertfall anbefale et pelletssystem. Vi har en nabo som er katteoppdretter og deres erfaring med å gå over til dette fra mer tradisjonell kattesand er mindre lukt og sandsøl. Jeg tror pellets er billigere også, samt mer miljøvennlig. Greia er at kattedoen er todelt - den øverste bunnen der man legger pelletsene har rist, slik at pellets som blir våt og går i oppløsning faller ned i den underste bunnen. Man løfter av den øverste bunnen og tømmer den nederste regelmessig, samt plukker opp bæsj som blir liggende i øverste bunnen. Mer info her.

Når det gjelder leker er stang m/fjær på tuppen alltid en hit, samt små mus etc. som de kan slenge veggimellom. En sånn leke som på bildet under er ihvertfall superpoppis hos naboen - spesielt den ballen som går i "bane" på leken kan de holde på med lenge.

Et kattestativ med soveplasser/"huler" kan dessuten være fint, så har de et sted de kan klatre, herje og sove. Finnes i mange størrelser og varianter.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 10:24   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Kattestativ kommer ikke i hus. De er så sabla stygge da gitt. Meeen, vi får se.

Men takk for tips om leker!

Vi brukte sånne gjennomsiktige perler til katten vi hadde da jeg vokste opp, ble veldig lite lukt og gris av de. Perlene ble gulhvite når de fikk tiss på seg, så var lett å fjerne de og bæsjen.

minibolle mai 2012
Gammel 17-08-11, 10:38   #11
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

- Katter forsvarer ikke maten sin, og kan fint spise av samme matskål. Katter, kattunger også, skal ikke ha melk, de skal ha vann. Kattunger trenger spesialfor til kattunger, kjøp hos veterinær eller dyrebutikk. Sats på tørrfor som daglig føde, og gi annen mat kun som godbiter. Kjøp matskåler som er beregnet for katter. Mange hundeskåler er alt for høye, katter, kattunger spesielt, liker lave skåler.

- Det går fint an å ha to katter i samme bur når man reiser. Vi har et Atlas10 som to av kattene sitter sammen i, det er ganske romslig til to katter, og er et godt bur som er enkelt å demontere hvis katten ikke har lyst til å forlate det, hos veterinær for eksempel

- ID-chippen kan ikke brukes til å åpne kattedører med. Da trenger kattene eget halsband med chip på.

- Kattunger leker like gjerne med veslas sokk som med dyre leker. Og hverandre. Kloremøbel er et must, ellers klorer de på andre ting. Sofarygger er populært.

Gammel 17-08-11, 10:42   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Flubby: Joo, det finnes.

http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=162

minibolle mai 2012
Gammel 17-08-11, 11:00   #13
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg må abonnere. Vi får to nye små i hus (Laban og Labolina) til helga, fra Dyrebeskyttelsen. Siden vi har to katter fra før har vi det meste i hus, men det var jo nyttige tips likevel. Spesielt klorebrett, selv om den dyre sofaen vel ikke er til å redde uansett. Den kattedøren var genial, kokos. Dyrebeskyttelsen sørger for kastrering og vaksiner, men jeg må også sjekke om vi skal følge opp vaksinen selv etter to uker.

Noen som har tips til hvordan man best kan sikre at de to pusene som er her fra før ikke blir sjalu og slemme? (Hvis det er greit at jeg spør i tråden din, kokos?)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 11:01   #14
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan anbefale poser til bunnen av kattedoen, så slipper man å styre med vasking og skrubbing. Og silikonperlesaker. Helt fantastisk.

Tre stk!
Gammel 17-08-11, 11:04   #15
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Poser? Silikonperlesaker?Lenker?

:mislykket forbruker og katteeier med helt vanlig Everclean:

Gammel 17-08-11, 11:07   #16
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Balanse jeg hater kattedoen, ref min tråd i vinter om katt gis vekk. Med de silikonperlene kan jeg skifte en gang annenhver måned uten at det lukter. Det er bare helt fantastisk.

Tre stk!
Gammel 17-08-11, 11:25   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Silikonperler var det vi hadde. Og det er faktisk 10 år siden, så de har vært på markedet lenge.

Balanse: Bare spør i vei. De kattene var dødskule! Alle de tærne!

minibolle mai 2012
Gammel 17-08-11, 23:05   #18
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Takk, kokos, da spør jeg mer.

Silikon må vi visst ha, gjør de susen for Daisy må de være noe for oss.
Kan noen lenke slik at jeg skjønner? Spesielt det med posene var vanskelig. :tungnem: Jeg regner med at vi ikke snakker plastposer med RIMI-logo? :forvirret:

Gammel 17-08-11, 23:10   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ikke alle katter vil spise ved siden av do. Og endel katter vil heller ikke drikke der de spiser. De kan være litt sære på det. Helst vil de "finne" vann et annet sted. Min katt har både do og mat i en bod i trappa og det fungerer helt fint for henne. Men hun er ikke så sær på akkurat den biten. Dvs vannskål har vi gitt opp, hun drikker alle andre steder enn akkurat der uansett.

Poser til kattedoen må være genialt. Det skal jeg virkelig begynne med. Jeg ser for meg at slike hvite søppelposer kan fungere greit?

Gammel 17-08-11, 23:34   #20
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Katta har så rett om vannet (og det andre). Mine katter vil egentlig bare drikke vann som tappes opp i vasken på badet. Helst akkurat når vi skal bruke vasken.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.