|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Hva trenger kattene?Vi skal få to kattunger (de er 12 uker da) om en drøy måned og jeg prøver å finne ut av hvilke ting som er lure å ha.
![]() |
#2 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva trenger kattene?Vaksine og KOOOOOS!
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hva trenger kattene?
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Hva trenger kattene?Vi har kattedo, skåler (vi bruker noen plastskåler), klorebrett og bur. Det finnes fantastisk mye rart man kan kjøpe, og vi har jo hatt endel i hus selv også, men det meste blir altså ikke brukt. Vi har klorebrett som sitter på veggen. Det spiller egentlig ingen rolle hva man har er min erfaring, poenget er bare å være konsekvent på å lære dem å klore der fra dag 1. Kan med fordel smøres inn med catnip for å øke interressen.
![]() |
#5 |
maler
|
Du gir en gang i året, men det er to ganger med få ukers mellomrom helt i starten.
![]() |
#6 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hva trenger kattene?Takk for mange gode tips, Katta.
![]() |
#7 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hva trenger kattene?De får vaksiner et par ganger det første året syns jeg å huske, og så en gang i året etter det. Vi får innkalling fra dyrlegen, så glemmer vi det ikke. Vår ble kastrert rundt 6 mnd syns jeg å huske (gutt). Ormekur. Spesiellt viktig for utekatter. Vi gir når vi ser at han har mark, ganske ofte i sommerhalvåret og sjelden om vinteren. Det er viktig å rotere de ulike typene ormekur så de ikke utvikler resistens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
Mener de skulle komme vaksinert, så da skal jeg sjekke opp det.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() Sv: Hva trenger kattene?Når det gjelder kattedo vil jeg ihvertfall anbefale et pelletssystem. Vi har en nabo som er katteoppdretter og deres erfaring med å gå over til dette fra mer tradisjonell kattesand er mindre lukt og sandsøl. Jeg tror pellets er billigere også, samt mer miljøvennlig. Greia er at kattedoen er todelt - den øverste bunnen der man legger pelletsene har rist, slik at pellets som blir våt og går i oppløsning faller ned i den underste bunnen. Man løfter av den øverste bunnen og tømmer den nederste regelmessig, samt plukker opp bæsj som blir liggende i øverste bunnen. Mer info her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hva trenger kattene?Kattestativ kommer ikke i hus. De er så sabla stygge da gitt. Meeen, vi får se.
![]() |
#11 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Hva trenger kattene?- Katter forsvarer ikke maten sin, og kan fint spise av samme matskål. Katter, kattunger også, skal ikke ha melk, de skal ha vann. Kattunger trenger spesialfor til kattunger, kjøp hos veterinær eller dyrebutikk. Sats på tørrfor som daglig føde, og gi annen mat kun som godbiter. Kjøp matskåler som er beregnet for katter. Mange hundeskåler er alt for høye, katter, kattunger spesielt, liker lave skåler.
![]() |
![]() |
#12 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hva trenger kattene?Flubby: Joo, det finnes.
![]() |
#13 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hva trenger kattene?Jeg må abonnere. Vi får to nye små i hus (Laban og Labolina) til helga, fra Dyrebeskyttelsen. Siden vi har to katter fra før har vi det meste i hus, men det var jo nyttige tips likevel. Spesielt klorebrett, selv om den dyre sofaen vel ikke er til å redde uansett. Den kattedøren var genial, kokos. Dyrebeskyttelsen sørger for kastrering og vaksiner, men jeg må også sjekke om vi skal følge opp vaksinen selv etter to uker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
![]() Sv: Hva trenger kattene?Jeg kan anbefale poser til bunnen av kattedoen, så slipper man å styre med vasking og skrubbing. Og silikonperlesaker. Helt fantastisk.
![]() |
#16 |
![]() Sv: Hva trenger kattene?Balanse jeg hater kattedoen, ref min tråd i vinter om katt gis vekk. Med de silikonperlene kan jeg skifte en gang annenhver måned uten at det lukter. Det er bare helt fantastisk.
![]() |
#17 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hva trenger kattene?Silikonperler var det vi hadde. Og det er faktisk 10 år siden, så de har vært på markedet lenge.
![]() |
#18 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hva trenger kattene?Takk, kokos, da spør jeg mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
maler
|
![]() Sv: Hva trenger kattene?Ikke alle katter vil spise ved siden av do. Og endel katter vil heller ikke drikke der de spiser. De kan være litt sære på det. Helst vil de "finne" vann et annet sted. Min katt har både do og mat i en bod i trappa og det fungerer helt fint for henne. Men hun er ikke så sær på akkurat den biten. Dvs vannskål har vi gitt opp, hun drikker alle andre steder enn akkurat der uansett.
![]() |
|
|