Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Neil Gaiman: Ulvene i veggen

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-07, 09:12   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neil Gaiman: Ulvene i veggen

Vi voksne hjemme hos oss liker tegneseriene til Neil Gaiman veldig godt, og Dave McKean er jo en fantastisk billedkunstner og illustratør, så både The Day I Swapped My Dad For Two Goldfish og The Wolves in the Wall (de to barnebøkene de har samarbeidet om) har vært i huset vårt siden de ble tilgjengelige på Amazon.

Her om dagen var vi innom en bokhandel, og kom over Ulvene i veggen. Lillegutt ble straks dypt fascinert av både forsiden og tittelen, og ville veldig gjerne at vi skulle kjøpe den boken. Han fikk kikke på den engelske da vi kom hjem, og ble ikke mindre interessert av det. I går tok jeg ham med og kjøpte det eneste eksemplaret jeg greide å finne i byen (det har nemlig kommet en ny, kjip utgave i vanlig bokformat, der de fantastiske illustrasjonene er krympet til dels ned til omtrent frimerkestørrelse, og dermed forsvinner billedbokutgaven fra hyllene), og han kastet seg over den da vi kom hjem.

Vi leste hele boken på sengen i går, og den var like fascinerende som man kunne regne med. Den er temmelig skummel - særlig visuelt - og merkelig og noe urovekkende, så den passer nok ikke for dem som er mørkredde, men det er en veldig flott bok. "Den var litt skummel og litt morsom" var fireåringens dom, og han spekulerte også litt videre på at veggene i det huset i boken nok måtte være langt fra hverandre, siden det var plass til ulver der inne, for ulver er jo ganske store. Vi snakket igjen om boken til frokosten i dag - det er forholdsvis sjelden at vi snakker om kveldens bøker morgenen etter, så denne har gjort inntrykk.

Jeg regner med at den må leses flere ganger.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:20   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Neil Gaiman: Ulvene i veggen

De bøkene var nye for meg, og de så veldig fine ut. Dumt at ikke billedboken er å få tak i lenger, da. Tittelen minner meg om noe i en John Irving-bok.... The door in the floor?
Så artig at Lillegutt tenkte på tykkelsen på veggene!

Dessverre er nok ikke ulver i veggen noe for femåringen her i huset akkurat nå, han har vært litt redd når han har lagt seg i det siste, og har en veldig livlig fantasi. Av alle ting så er det noe han har sett på Jubalong som han har blitt redd av, en scene med noen gjennomsiktige menneskefigurer som beveger seg på en skummel måte. Han viser veldig levende hvordan han prøver å få de skumle bildene bort fra øynene og erstatte dem med hyggelige (som at Bamse verdens sterkeste bjørn begynner i hans barnehage), men det hjelper dessverre ikke alltid.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:24   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Neil Gaiman: Ulvene i veggen

Monstre inne i veggen er det første marerittet jeg kan huske å ha hatt, og jeg er ganske sikker på at jeg var yngre enn Lillegutt er nå. Det er en ganske marerittaktig bok - eller "drømmeaktig" er kanskje riktigere, selv om ulvene er skumle og bildene er mørke og til dels dystre. (Det går an å se flere av sidene i boken på Amazon-linken ved å klikke på "Search Inside", sånn hvis man ikke vet det fra før.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:25   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Neil Gaiman: Ulvene i veggen

Det høres veldig lovende ut. Vi har jo en morbid liten frøken med elefanthud i huset, så kanskje det hadde vært noe for henne?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:27   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Neil Gaiman: Ulvene i veggen

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det høres veldig lovende ut. Vi har jo en morbid liten frøken med elefanthud i huset, så kanskje det hadde vært noe for henne?

Det skal man ikke se bort fra, nei. Og hun vil kanskje ha sansen for det å bytte bort pappaen sin mot to gullfisk også?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:30   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Neil Gaiman: Ulvene i veggen

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det skal man ikke se bort fra, nei. Og hun vil kanskje ha sansen for det å bytte bort pappaen sin mot to gullfisk også?

Definitivt! (Hun mistet en vott ned på t-baneskinnene her for noen uker siden, og kunne ikke SKJØNNE hvorfor jeg ikke ville klatre ned på sporet og hente den. Skulle liksom en mamma være så fryktelig mye mer verdt enn en nydelig rosa vott fra H&M?)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 13:00   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Neil Gaiman: Ulvene i veggen

Jeg kjøpte denne billedboka i dag! Akademika på BI er ikke den bokhandelen som selger mest barnebøker, så jeg fikk den for 20,-

Jeg husker jeg så den i fjor, og en venninne kjøpte den til datteren sin da, men etter det så jeg ikke fler og hadde glemt den litt. Og i går dukket den opp igjen, i billigbunken til 59,- Jeg vurderte frem og tilbake, og endte opp med å ikke kjøpe den, den er jo ganske skummel.
Men i går kveld kom jeg på denne tråden og at den kom til å gå ut av produksjon, så jeg fortet meg tilbake i dag. Først kunne jeg ikke finne den, det viste seg nemlig at de var i ferd med å pakke bort alle tilbudsbøkene. Men den snille damen fant den fram til meg, så nå er den i hus.

Men jeg tror vi skal vente litt med å lese den. Pappaen er stor Gaiman-fan, så han kommer nok til å bli veldig glad i allefall.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 13:13   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Neil Gaiman: Ulvene i veggen

Så fint at du fant den. Det er en flott bok, og vi har lest den mange ganger nå. Poden leste den høyt (delvis fra hukommelsen og delvis fra teksten), med stor innlevelse, for farmor og farfar sist de var på besøk - det var en engasjerende forestilling. Og når vi leser den, hender det ofte at han protesterer litt ved å gjenta ett og annet avsnitt som vi ikke har betonet helt riktig eller hatt helt riktig tonefall på. Jeg tror ikke det er mange bøker han har vært mer oppslukt av enn denne.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 21:26   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Neil Gaiman: Ulvene i veggen

Jeg har lest den til 5 åringen min på biblioteket, tror hun fant den noe urovekkende. Dette er virkelig litteratur til barn - men hun foretrekker Barbapappa.

Ellers satt begge ungene og ville titte mens jeg lå i hengekøye og leste 300 av Frank Miller. Hmmm, ikke helt barnevennlig, nei.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no