Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-11, 21:04   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Gift...r-2556975.html

I løpet av søndag og mandag ble to par fra Bergen, uavhengig av hverandre, innlagt med soppforgiftning. To av dem, har fått konstatert alvorlig nyresvikt.
Alle hadde vært på sopptur i Hordnesskogen.

Gammel 18-08-11, 21:18   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soppsesong: Husk å kontroller soppen!

Men hvordan er det mulig å forveksle traktkantarell og spiss giftslørsopp?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:24   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soppsesong: Husk å kontroller soppen!

Visstnok er de veldig like på et tidspunkt, leste jeg tidligere i dag.

Gammel 19-08-11, 08:52   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!

Traktkantarell kan lett forveksles med en giftig sopp, men vanlig kantarell tror jeg ikke man kan ta feil av. Det er den eneste jeg tør å plukke uten å ha med mer soppkyndig selskap.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 08:54   #5
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vanlig kantarell og piggsopp er sikre sopper, sies det.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 08:57   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hva med steinsopp, den har vel ingen giftige forvekslingsmuligheter? Dvs den har gallerørssopp, men den smaker bare dårlig, man blir ikke syk av den. Eller tar jeg feil her?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 08:57   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg holder meg også til vanlig kantarell, siden jeg har null peiling. I marka her jeg bor har de sopp-kontroll-stasjon hver søndag om høsten, hvor man kan få soppen sjekket - kanskje det er noe de har overalt?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 09:19   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg holder meg også bare til sopper jeg er sikre på. Kantarell, traktkantarell, de lyse piggsoppene og svart trompetsopp.

Jeg har imidlertid funnet et sted hvor det vokser svært lyse, nesten helt hvite kantareller i år. De ser ut som vanlige kantareller - i alle størrelser, de lukter som vanlig kantarell og de vokser i et område med kantareller av vanlig farge. Noen av dem har flekker/områder med vanlig kantarellfarge, men de fleste er beige. Er det noen som har sett noe lignende?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 09:20   #9
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Selv kantarellen er jo bare en sikker sopp hvis man vet hvilke sikre kjennetegn man skal se etter. Bill. mkr. "har vokst opp i hjem med soppsakkyndig person"

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 09:20   #10
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg holder meg også bare til sopper jeg er sikre på. Kantarell, traktkantarell, de lyse piggsoppene og svart trompetsopp.

Jeg har imidlertid funnet et sted hvor det vokser svært lyse, nesten helt hvite kantareller i år. De ser ut som vanlige kantareller - i alle størrelser, de lukter som vanlig kantarell og de vokser i et område med kantareller av vanlig farge. Noen av dem har flekker/områder med vanlig kantarellfarge, men de fleste er beige. Er det noen som har sett noe lignende?

Jeg tror, men kan ta feil, at det kan være blek kantarell.

Edit: Her står det litt om den.

Gammel 19-08-11, 09:21   #11
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg tror, men kan ta feil, at blek kantarell er spesielt sjeldent.

Ja? Og jeg som har plukket dem, sett på dem, tatt bilde av dem... og kastet dem. Hver gang.

Gammel 19-08-11, 09:32   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ta med til en soppkontrollør, Mei! Men jeg tror det er blek kantarell.

Jeg tror det er ønsketenking ("jeg skulle ønske denne lignet en traktkantarell, den gjør det litt når jeg lukker det ene øyet og myser med det andre") som sørger for forvekslingen. det er virkelig ikke mulig å ta feil, etter mine begreper.

Traktkantarell lukter krydderaktig, den har ordentlig gul stilk og er lettere å klippe enn å plukke.

Her ser dere et bilde av dem i den perioden man kanskje kanskje kan ta feil.

Traktkantarell til høyre, giftslørsopp til venstre. Men se på stilken og se på det "søkket" nedi midten av traktkantarellen. Umulig å ta feil!

Gammel 19-08-11, 09:34   #13
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for bilde, Harriet, og jeg er helt enig.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 09:34   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Daffy: man kan kanskje ta feil av steinsopp og skrubb, men de er gode matsopper begge to, så det er ingen fare.

Gammel 19-08-11, 09:35   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Stilken på traktkantarell avslører den ja.

(Men vokser de så nært som på dette bildet? Eller er det photoshoppet?)

Gammel 19-08-11, 09:39   #16
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Etter litt googling er jeg vel ganske sikker på at dette er "sommerkantarell" ja. Øverst til venstre ligger en vanlig kantarell og en lys piggsopp for å vise fargeforskjellen. De ser ut som kantarell men har fargen til en piggsopp.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 260720111259.jpg (200,6 KB, 15 visninger)
Gammel 19-08-11, 10:29   #17
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Mannen er rimelig irritert over den artikkelen om soppforveksling. Den er godt egnet til å skremme opp glade sopp-nybegynnere ettersom den ikke forklarer hva slags kantarell de hadde plukket og hvordan en kan ta feil av disse soppene som på bilder ser helt forskjellig ut.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 10:49   #18
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ta med til en soppkontrollør, Mei! Men jeg tror det er blek kantarell.

Jeg tror det er ønsketenking ("jeg skulle ønske denne lignet en traktkantarell, den gjør det litt når jeg lukker det ene øyet og myser med det andre") som sørger for forvekslingen. det er virkelig ikke mulig å ta feil, etter mine begreper.

Traktkantarell lukter krydderaktig, den har ordentlig gul stilk og er lettere å klippe enn å plukke.

Her ser dere et bilde av dem i den perioden man kanskje kanskje kan ta feil.

Traktkantarell til høyre, giftslørsopp til venstre. Men se på stilken og se på det "søkket" nedi midten av traktkantarellen. Umulig å ta feil!

Er det ikke også et poeng av traktkantarellen har ribber, mens giftslørsoppen har skiver?

Gammel 19-08-11, 16:47   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jo, det er et ytterligere poeng.

Gammel 19-08-11, 18:11   #20
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Jeg føler for å understreke en gang til at de 6 (hvis det ikke er endret de senere årene) såkalt sikre soppartene bare er "sikre" hvis man vet hvilke kjennetegn man skal se etter. Det er jo nettopp det at de har bestemte egenskaper i kombinasjon som ingen andre arter har som gjør at de ikke kan forveksles - så sant man vet hvilke egenskaper.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.