|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Protonterapeut
|
![]() Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Gift...r-2556975.html
![]() |
#2 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontroller soppen!Men hvordan er det mulig å forveksle traktkantarell og spiss giftslørsopp?
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontroller soppen!Visstnok er de veldig like på et tidspunkt, leste jeg tidligere i dag.
![]() |
#4 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Traktkantarell kan lett forveksles med en giftig sopp, men vanlig kantarell tror jeg ikke man kan ta feil av. Det er den eneste jeg tør å plukke uten å ha med mer soppkyndig selskap.
![]() |
#5 |
Gjør så godt som jeg kan.
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Vanlig kantarell og piggsopp er sikre sopper, sies det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Hva med steinsopp, den har vel ingen giftige forvekslingsmuligheter? Dvs den har gallerørssopp, men den smaker bare dårlig, man blir ikke syk av den. Eller tar jeg feil her? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Jeg holder meg også til vanlig kantarell, siden jeg har null peiling. I marka her jeg bor har de sopp-kontroll-stasjon hver søndag om høsten, hvor man kan få soppen sjekket - kanskje det er noe de har overalt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Jeg holder meg også bare til sopper jeg er sikre på. Kantarell, traktkantarell, de lyse piggsoppene og svart trompetsopp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Selv kantarellen er jo bare en sikker sopp hvis man vet hvilke sikre kjennetegn man skal se etter. Bill. mkr. "har vokst opp i hjem med soppsakkyndig person" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!
Jeg tror, men kan ta feil, at det kan være blek kantarell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Epikur
|
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Ta med til en soppkontrollør, Mei! Men jeg tror det er blek kantarell.
![]() |
#13 |
Bare sær
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Takk for bilde, Harriet, og jeg er helt enig.
![]() |
#14 |
Epikur
|
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Daffy: man kan kanskje ta feil av steinsopp og skrubb, men de er gode matsopper begge to, så det er ingen fare.
![]() |
#16 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Etter litt googling er jeg vel ganske sikker på at dette er "sommerkantarell" ja. Øverst til venstre ligger en vanlig kantarell og en lys piggsopp for å vise fargeforskjellen. De ser ut som kantarell men har fargen til en piggsopp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Mannen er rimelig irritert over den artikkelen om soppforveksling. Den er godt egnet til å skremme opp glade sopp-nybegynnere ettersom den ikke forklarer hva slags kantarell de hadde plukket og hvordan en kan ta feil av disse soppene som på bilder ser helt forskjellig ut.
![]() |
#18 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!
Er det ikke også et poeng av traktkantarellen har ribber, mens giftslørsoppen har skiver? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Jo, det er et ytterligere poeng.
![]() |
#20 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Soppsesong: Husk å kontrollere soppen!Jeg føler for å understreke en gang til at de 6 (hvis det ikke er endret de senere årene) såkalt sikre soppartene bare er "sikre" hvis man vet hvilke kjennetegn man skal se etter. Det er jo nettopp det at de har bestemte egenskaper i kombinasjon som ingen andre arter har som gjør at de ikke kan forveksles - så sant man vet hvilke egenskaper. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|