Lær meg om toll
Har bestilt massevis oppigjennom fra bl. annet ebay. Kun en gang har jeg fått regning i ettertid på toll og moms og sånt, men det var en feil, så jeg ringte og ordnet opp og slapp å betale. Handler jo for under 200 kr.
Nå bestilte jeg 4 par sko fra ebay. Hvert skopar verd ca 110 norske, inkl frakt kommer hvert par på ca 160 kr. Ba selvsagt om å sende dem separat, og det er gjort. I dag har vi fått 3 brev fra Posten. Melding om ankommet ufortollet sending. Det siste kommer vel sikkert da i morgen, er vel lite sannsynlig at en av fire pakker går gjennom tollen.
Vi må da sende inn fullmakt for at de skal få åpne pakkene og fortolle dem står det. Det jeg ikke helt skjønner er om vi må betale for dette eller ei. Det står at ikke deklarasjonspliktige varer behandles gratis, betyr det da at så lenge vi er under 200 kr grensa skal vi ikke betale noe ekstra? Og hvorfor har de egentlig stoppet pakkene, er det bare en stikkprøve for å se at varer og beløp stemmer overens med oppgitt beløp og innhold? Så lenge varens verdi pr pakke er under 200 kr slipper vi vel å betale noe ekstra selv om vi har bestilt fra samme leverandør samtidig og får fire pakker derfra? Sender vi inn disse fullmaktene og kvitteringene i ett og samme brev, eller separat? Jeg aner jo ikke hvilket par sko som ligger i hvilken pakke, men de koster alle det samme.
Vi rakk i allefall ikke få dem til skolestart, slik vi håpet.