Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Transponering - hvordan var det igjen?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-11, 23:40   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Transponering - hvordan var det igjen?

Herremannen har ny gitar som må stemmes, helst før gitartimen neste uke. Gitarlæreren hans har skrevet opp til meg hvordan strengene skal stemmes, og planen var å bruke klarinetten min til å finne rett tone. Da må jeg transponere for å få det riktig. Men nå må jeg altså bruke blokkfløyte i stedet, og det er evigheter siden sist jeg brukte kunnskapene mine om transponering og sånt i praksis, så jeg ble sannelig usikker: Jeg trenger ikke å transponere på blokkfløyta; en C er en C - eller husker jeg feil? (Jeg husker ikke engang hva man kaller den stemminga der man ikke trenger å transponere, eller hvordan jeg skal forklare hva jeg mener. Hjelpes.)

Gammel 19-08-11, 23:46   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponering - hvordan var det igjen?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg trenger ikke å transponere på blokkfløyta; en C er en C

Det stemmer.

Gammel 20-08-11, 00:00   #3
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Eller bruk en online tuner? Jeg har ikke prøvd den der selv, da. Jeg har lånt bort stemmemaskinen min, så for tida bruker jeg en android-app, den kan både spille av den tonen man vil ha, og den kan vise hvilken frekvens strengen du stemmer har, og sier fra når den er riktig.

Gammel 20-08-11, 00:10   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jøss Matilda - det var fænsy. Må teste den i morra. Har ikke android-telefon, så det alternativet utgår.

Og takk for svar, Elinblu. Kjenner jeg må friske opp kunnskapene mine om dette igjen.

Gammel 20-08-11, 09:03   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hey, den var kjekk, den linken der, Matilda - takk!

Gammel 20-08-11, 10:21   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

for tida bruker jeg en android-app, den kan både spille av den tonen man vil ha, og den kan vise hvilken frekvens strengen du stemmer har, og sier fra når den er riktig.

Hvilken? Hvilken? Jeg sitter klar med mobilen min!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 10:36   #7
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Den heter noe så fancy som G-strings (free). Søk på tuner, så kommer det opp flere alternativer, både gratis og betalversjoner. Finnes helt sikkert for iPhone også.

Gammel 20-08-11, 10:44   #8
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

I gamledager brukte jeg telefonen for å stemme gitaren - summetonen var alltid en A. Kanskje det stemmer enda?

Gammel 20-08-11, 10:45   #9
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Da må man jo ha fasttelefon ... Men jeg tror det er en A ennå, det har jeg i alle fall lært av min kjære far, som av og til har tydd til det som nødløsning.

Gammel 20-08-11, 11:01   #10
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Eller bruk en online tuner? Jeg har ikke prøvd den der selv, da. Jeg har lånt bort stemmemaskinen min, så for tida bruker jeg en android-app, den kan både spille av den tonen man vil ha, og den kan vise hvilken frekvens strengen du stemmer har, og sier fra når den er riktig.

Hva heter appen? Finnes den til iphone?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 11:33   #11
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Se innlegget mitt lenger opp! gStrings Free, heter den jeg bruker. Jeg gjorde som jeg beskreiv over - søkte på tuner og fikk opp litt forskjellig.

Gammel 20-08-11, 11:36   #12
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fant en iphone-app. Kostet fjorten kroner, men det var den verd! Gitaren ble stemt på rekordtid, og er nå klokkeklar. MYE enklere enn den klipsegreia jeg hadde til å sette på gitaren, og mye billigere.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 11:59   #13
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Så bra!

Gammel 20-08-11, 12:05   #14
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

...Jeg husker ikke engang hva man kaller den stemminga der man ikke trenger å transponere...

"C natura"

Gammel 20-08-11, 13:47   #15
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

"C natura"

Thank you! :venter på store nok unger så jeg kan dra på korpsøvelse på kveldstid uten barnevakt:

Gammel 20-08-11, 15:23   #16
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Og vil du bruke klarinetten for å finne rett tone, så spiller du en tone lysere på klarinetten: skal du ha E-A-D-G-H-E på gitaren (nei, det er ikke tilfeldig valgte toner ), tilsvarer det Fiss - H- E- A - Ciss - Fiss på klarinetten.

Gammel 20-08-11, 17:44   #17
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tusenogtredve, her.

Og vil du bruke klarinetten for å finne rett tone, så spiller du en tone lysere på klarinetten: skal du ha E-A-D-G-H-E på gitaren (nei, det er ikke tilfeldig valgte toner ), tilsvarer det Fiss - H- E- A - Ciss - Fiss på klarinetten.

Jepp, den delen husker jeg fortsatt.

Gammel 20-08-11, 17:53   #18
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, jeg husker sangøvelser på grupperom, springe ut i telefonautomaten og finne a-en når pianoet i den store salen var opptatt.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 01:54   #19
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Husker jeg veldig feil hvis jeg mener å huske at summetonen er 15Hz under en enstrøken A?

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 02:03   #20
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

http://www.tunemybass.com/ er en ok online tuner for både bass og gitar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.