Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kommaregler

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-07, 13:29   #1
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kommaregler

Jeg sliter litt med komma kjenner jeg. Jeg kan lese en tekst i en bok og ikke få med meg innholdet fordi jeg irriterer meg så over kommabruk. Og så slår det meg: Kanskje det er meg som ikke kan kommareglene riktig?

Et eksempel fra en bok jeg leste i dag:

Fagutvikling står svært sentralt i utøvelse av barnesykepleie, og det er også et viktig moment i våre yrkesetiske retningslinjer.

Skal det virkelig være komma der? det er jo to helsetninger? Trodde det var leddsetning, helsetning. ikke helsetning,helsetning eller helsetning, leddsetning.

Correct me if I am wrong.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 15:56   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Et eksempel fra en bok jeg leste i dag:

Fagutvikling står svært sentralt i utøvelse av barnesykepleie, og det er også et viktig moment i våre yrkesetiske retningslinjer.

Skal det virkelig være komma der? det er jo to helsetninger? Trodde det var leddsetning, helsetning. ikke helsetning,helsetning eller helsetning, leddsetning.

Correct me if I am wrong.


Jeg mener det skal være komma mellom helsetninger som bindes sammen med det som jeg er vant til å kalle sideordnende konjunksjoner (og, eller, men, for).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 16:16   #3
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kommaregler

Ser riktig ut for meg også

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no