Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-11, 23:08   #1
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?

Jeg har ny vaskemaskin, og vidunderet har et display som viser vasketiden og muligheten til å redusere denne ved å angi hvor skittent tøyet er. Typisk kan en veldig skitten 40 graders bomullsvask ta 2,5 timer, og reduseres gradvis ned helt til 45 minutter eller noe sånt.

I tillegg har maskinen blant annet et jeansprogram som jeg vurderte å bruke på buksene mine i dag, det var tross alt jeans jeg skulle ha vasket. Men dette programmet kunne ikke vasketiden justeres på, og det var angitt til å ta hele tre timer! Og siden livet er kort og buksene mine bare trengte en litt oppfriskning, så ble det med et kort ordinært program i stedet, eget jeansprogram til tross.

Men burde jeg egentlig vaske jeansene mine på jeansprogram? Gode jeans koster jo uhm skjorta, så jeg vil jo gjerne ta godt vare på de. Og hva er det i så fall som er spesielt med jeansprogrammet, tro? I manualen kunne jeg se at sentrifugeringen var redusert til 900 omdreininger og ekstra skylling var lagt til, men ellers lite info.

Noen med kunnskaper, sterke meninger eller bare behov for å si noe om jeansprogram og vaskemaskiner?

Gammel 23-08-11, 23:11   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?

Vi har også det på vår nye. Det er ikke brukt enda

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 23:13   #3
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, si det. Jeg har bare registrert at vi har jeansprogram, at sentrifugeringa er 1200 omdreininger mot vanlig programs 1600, og at programmet tar 1 time og 12 minutter. Bruker det vanligvis når jeg vasker jeans, hvis det ikke haster og jeg velger 20-minuttersprogrammet istedet.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 23:13   #4
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Hiv noen steiner oppi, så får du sikkert stonewash? Kanskje?

Gammel 23-08-11, 23:15   #5
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Tja, si det. Jeg har bare registrert at vi har jeansprogram, at sentrifugeringa er 1200 omdreininger mot vanlig programs 1600, og at programmet tar 1 time og 12 minutter. Bruker det vanligvis når jeg vasker jeans, hvis det ikke haster og jeg velger 20-minuttersprogrammet istedet.

1 time og 12 minutter høres litt mer fornuftig ut enn 3 timer, skal tro hvorfor min skal bruke så himla lang tid?

Gammel 23-08-11, 23:16   #6
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Eller - med 3 timers vaskeprogram får du sikkert såkalte utvaskede jeans.

Gammel 23-08-11, 23:16   #7
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

1 time og 12 minutter høres litt mer fornuftig ut enn 3 timer, skal tro hvorfor min skal bruke så himla lang tid?

Vannet skal kose med stoffet i halvannen time før sentrifugering.

Gammel 23-08-11, 23:16   #8
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg er tilhenger av jeans-programmet. Som skrevet over her er det lavere sentrifuge og hos oss også noe kortere vasketid. Jeg innbiller meg at både jeans- og mørke klær-programmet skal skåne klærne på en fin måte. Og kjøper den.

Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 23:16   #9
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Tørke, lage press og brette?

Gammel 23-08-11, 23:17   #10
Manitoba
Passiv

Standard

Men kanskje maskinen din er så avansert at den analyserer hvor skitne jeansene er og reduserer vasketiden automatisk? Prøv.

Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 23:18   #11
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Jeg er tilhenger av jeans-programmet. Som skrevet over her er det lavere sentrifuge og hos oss også noe kortere vasketid. Jeg innbiller meg at både jeans- og mørke klær-programmet skal skåne klærne på en fin måte. Og kjøper den.

Ja, vårt program heter "Mørkt tøy/jeans".

Hvilken maskin har du, Torsk?

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 23:20   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så langt program må inkludere bløtlegging? Jeg var så teit at jeg valgt skitne sokker-programmet på vår maskin da den var ny. Det tok 3-4 timer. Jeg trenger ikke å okkupere vaskemaskinen for bløtleggingsformål.

Gammel 23-08-11, 23:24   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste jeg vet som er spesielt med jeansstoff (i alle fall i gamle dager :knirk: ) var at stoffet hadde lett for å "blø", altså slippe farge. Mulig en lengre vask med kaldere vann ville ha gjort buksene like rene, men vært mer skånsomme mot fargen? :spekulerer villt:

Gammel 23-08-11, 23:25   #14
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men har du cowboy-program? Jeg har hørt at det er det siste nye.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 23:26   #15
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Men kanskje maskinen din er så avansert at den analyserer hvor skitne jeansene er og reduserer vasketiden automatisk? Prøv.

Hvordan skal maskinen vite hvor skitne jeansene er? (Altså: Det jeg spør om er egentlig, hvilken mekanisme hadde det vært mulig å bruke for å finne ut hvor skitne klær er automatisk? )

Gammel 23-08-11, 23:26   #16
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Hm, mulig du er inne på noe der, Veronal. Er bløtlegging = skyllestopp?

Jeg har en Electrolux, this one: http://www.lefdal.com/product/hvitev...ux-vaskemaskin

Gammel 23-08-11, 23:26   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Har også det på min, men har aldri brukt det, nei.

Gammel 23-08-11, 23:29   #18
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Ang. det med skånsom vask: Jeg endte altså opp på et kort bomullsprogram med lav temperatur (30 grader) og 900 omdreininger, det må da være riktig så skånsomt for mine dyrebare jeans?

Gammel 23-08-11, 23:30   #19
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Min maskin har en viss tid som utgangspunkt og måler tyngde og litt til som jeg ikke helt vet og ender ofte opp med halve tiden.

Gammel 23-08-11, 23:32   #20
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du må vaske jeans på jeansprogram, hvem vet hva som kan skje hvis ikke! Blir de ull? Silke? Lettstelt? Underbukser?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:45.