|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
<*(((<
|
Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Jeg har ny vaskemaskin, og vidunderet har et display som viser vasketiden og muligheten til å redusere denne ved å angi hvor skittent tøyet er. Typisk kan en veldig skitten 40 graders bomullsvask ta 2,5 timer, og reduseres gradvis ned helt til 45 minutter eller noe sånt.
|
|
|
#3 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Tja, si det. Jeg har bare registrert at vi har jeansprogram, at sentrifugeringa er 1200 omdreininger mot vanlig programs 1600, og at programmet tar 1 time og 12 minutter.
|
|
|
#4 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Hiv noen steiner oppi, så får du sikkert stonewash? Kanskje?
|
|
|
#5 |
|
<*(((<
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?
1 time og 12 minutter høres litt mer fornuftig ut enn 3 timer, skal tro hvorfor min skal bruke så himla lang tid?
|
|
|
#6 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Eller - med 3 timers vaskeprogram får du sikkert såkalte utvaskede jeans.
|
|
|
#7 |
|
Søt og rar
|
Vannet skal kose med stoffet i halvannen time før sentrifugering.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Jeg er tilhenger av jeans-programmet. Som skrevet over her er det lavere sentrifuge og hos oss også noe kortere vasketid. Jeg innbiller meg at både jeans- og mørke klær-programmet skal skåne klærne på en fin måte. Og kjøper den. |
|
|
|
#9 |
|
St(r)ikkeplante
|
Tørke, lage press og brette?
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Men kanskje maskinen din er så avansert at den analyserer hvor skitne jeansene er og reduserer vasketiden automatisk? Prøv. |
|
|
|
#11 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, vårt program heter "Mørkt tøy/jeans".
|
|
|
#12 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Så langt program må inkludere bløtlegging? Jeg var så teit at jeg valgt skitne sokker-programmet på vår maskin da den var ny. Det tok 3-4 timer.
|
|
|
#13 |
|
Leser
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Det eneste jeg vet som er spesielt med jeansstoff (i alle fall i gamle dager :knirk: ) var at stoffet hadde lett for å "blø", altså slippe farge. Mulig en lengre vask med kaldere vann ville ha gjort buksene like rene, men vært mer skånsomme mot fargen? :spekulerer villt:
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Hvordan skal maskinen vite hvor skitne jeansene er? (Altså: Det jeg spør om er egentlig, hvilken mekanisme hadde det vært mulig å bruke for å finne ut hvor skitne klær er automatisk?
|
|
|
#16 |
|
<*(((<
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Hm, mulig du er inne på noe der, Veronal. Er bløtlegging = skyllestopp?
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Har også det på min, men har aldri brukt det, nei.
|
|
|
#18 |
|
<*(((<
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Ang. det med skånsom vask: Jeg endte altså opp på et kort bomullsprogram med lav temperatur (30 grader) og 900 omdreininger, det må da være riktig så skånsomt for mine dyrebare jeans?
|
|
|
#19 |
|
Tatt på
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Min maskin har en viss tid som utgangspunkt og måler tyngde og litt til som jeg ikke helt vet og ender ofte opp med halve tiden.
|
|
|
#20 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?Du må vaske jeans på jeansprogram, hvem vet hva som kan skje hvis ikke! Blir de ull? Silke? Lettstelt? Underbukser?
|
![]() |
|
|