Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kul byhelg i desember?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-11, 10:43   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kul byhelg i desember?

Hvor er det kult å reise for en langhelg i starten av desember?

Må ha kul shopping, og da mener jeg småbutikker, ikke kjøpesentre, bra kulturliv og gjerne muligheter for å gjøre loppiskupp. Været er ikke så viktig, men det bør ikke være altfor dyrt.

Paris? Helsinki? Roma? Madrid? Canada?

London og Berlin er allerede med i finalen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 10:47   #2
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kul byhelg i desember?

Budapest!

Gammel 27-08-11, 10:49   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må gi meg argumenter, ikke bare et bynavn!

Gammel 27-08-11, 11:03   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

En fantastisk andemiddag på en ytterst sjarmerende teatercafé hvor skuespillerne ramlet inn etter forestilling. Plenty av utemarkeder hvor forfrosne fingerhanskekledde hender stekte kastanjer og solgte nydelige kniplingsduker og strikkeplagg. Det ærverdige friluftsbadet Schechenyi, hvor de lokale bruker mange timer på å bevege seg gjennom ulike hammamavdelinger, og rynkete gamle ungarergubber spilte sjakk på den dampende bassengkanten. Her kan du også få en relativt tøff massasje av noe som minnet om en østtysk friidrettsutøver på 80-tallet, og som var vanskelig å kjønnsplassere. Vi bodde på sjarmerende hotell Astoria, som var både gammelt og skjevt, men oste gammel storhet og lå perfekt plassert.

Bedre nå?

Gammel 27-08-11, 11:09   #5
Albertine
Passiv

Standard

Storbyen Canada?

Jeg slår et slag for Wien, så får dere med vidunderlig julestemning og adventsmarked på kjøpet.

Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 11:23   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde gått for storbyen Canada

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 11:24   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jess, zulu!

Hatti, jeg har tenkt litt på det, men billettene var dyre.

Det sto et øyeblikk stille for meg med tanke på hvilke byer i Canada som lå på østkysten.

Gammel 27-08-11, 12:16   #8
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Storbyen Canada?

Jeg slår et slag for Wien, så får dere med vidunderlig julestemning og adventsmarked på kjøpet.

Wien er en nydelig by Uheldigvis tror jeg det mest sannsynlig er veldig surt og kaldt på den tiden og da ikke så trivelig å rusle rundt i byen. Det virker også til å være vanskelig å få rimelige flybilletter dit om det har noe å bety...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 12:32   #9
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Min særdeles reisevante venninne som har jobbet i reiselivsbransjen i mange år, pleier å anbefale Wien til førjulsshopping og storbyferier i desember. Jeg har ikke vært der selv, men det høres vakkert og stemningsfylt ut. Litt mer aristokratisk enn Budapest innbiller jeg meg at det er, men jeg er usikker på om det er bra.

Gammel 27-08-11, 12:50   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zürich!

Du vil elske Niederdorf, gamlebyen. Der er masse små, morsomme butikker og kaféer. Det er en butikk i en sidegate som selger brukte klokker av god (veldig høy) kvalitet til en rimelig penge sammenliknet med nypris. Det er en egen reisebokhandel der som jeg har drømt meg vekk i mange ganger. Hotellet vi pleier å bo på like ovenfor er sentralt og rimelig og morsomt for unger.

Søndag formiddag er for Bahnhofstrasse. Sitte på utekafe og se på folk. NB! Man pynter seg. Spise Grittibänz av søt gjærdeig og kanskje varme kastanjer eller vermicell? Det er julemarkeder på denne tida. Det er masse flott egenprodusert å få kjøpt og veldig hyggelig i flott pyntede gater.

Tur på et par timer i båt på Zürichsjøen eller kanskje en tur opp på Üetliberg for å spise Mandelgipfel og drikke kaffe. Gå ned igjen hvis været er fint. Jeg vet det er desember, men det kan være pluss ti grader allikevel.

Vil du vite mer?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 13:43   #11
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har hørt at København er fantastisk i desember, og kjenner flere som reiser omtrent hvert år.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 14:21   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal til Zürich i oktober, så jeg vil gjerne høre mer!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 14:50   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg hører også gjerne mer!

København er jeg i rimelig ofte, men det er definitivt også med på lista.

Gammel 27-08-11, 15:11   #14
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Reykjavik?

Loppis: Kolaportid er åpent hver lørdag og søndag og der selger de alt fra juggel, hjemmestrikk til kule/antikke/retro interiørting.

Kultur: Operahuset/musikkhuset Harpa har nylig åpnet og har konserter/opera og ballett på programmet.

Mat: Hva vil du ha? Både fancysmancy og billig og bra, og det er ikke dyrt der nå.

Prisnivå: Ganske billig, både flybilletter, hotell og opphold.

Shopping: Laugarvegur og Skolavørustigur har masse fine, små islandske butikker. Både designklær og strikk og second hand.

Gammel 27-08-11, 15:12   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg sjekket flybilletter til Reykjavik, og de lå på samme pris som New York, faktisk.

Gammel 27-08-11, 15:15   #16
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg sjekket flybilletter til Reykjavik, og de lå på samme pris som New York, faktisk.

Really!? Jeg bør altså begynne å bestille, om vi skal hjem til jul, skjønner jeg.

Gammel 27-08-11, 15:16   #17
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var i Lisboa i desember og det var deilig! Ikke sånn supervarmt, men litt sånn norsk fin høst. Dekorasjonene i gatene var festlige og det var perfekt stemning for å besøke slott som i Sintra, eller det vanvittige klosteret i Mafra.

Jeg har ellers vært i Wien og Praha i november og det var litt bitende kaldt og guffent, men ellers stemningsfullt der også.

Shoppingen er kanskje kulest i Lisboa og Praha, men Praha er jo veldig ofte overfylt av mennesker, synes jeg.
Mens Wien kanskje har det beste kulturtilbudet.

Gammel 27-08-11, 15:17   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg sjekket bare en helg i starten av desember, altså. Om man kan tweake reisetidspunktene så kanskje man får det billigere.

Gammel 27-08-11, 15:24   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært i Wien i desember, og det var aldeles magisk. Julemarkedet er stort og akkurat slik et julemarked skal være. Schönbronn (skrives det slik) var eventyrlig vinterpyntet, og hele byen strålte av God Jul. Med forbehold om at det er 20 år siden, anbefales førjulstur til Wien varmt.

Jeg kan også anbefale København i desember, men Wien var mye flottere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 15:28   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hotellet vi pleier å bo på heter Leoneck. Det ligger rett ovenfor Central som er et trikkeknutepunkt. Bor man der går trikken (nummer 6) rett forbi hotellet og rett til Zoologisk hage. Den er ikke sånn kjempediger, men veldig flott.

Hvis du tar turen i Niederdorfområdet kommer du til Grossmünster kirke, krysser du elva her finner du Fraumünster og den er verdt et besøk for å se vakre glassmalerier av Chagall. Vandrer du videre mot Bahnhofstrasse som er hovedgaten a la Karl Johan må du være sikker på å gå gjennom Augustinergasse som er alldeles vakker og ta turen i Rennweg bare for å ha gjort det. Der er alle butikken uten prislapper. Bare se med andre ord.

I Bahnhofstrasse er det masse flotte butikker, men også endel som er bortimot vulgære. Her selges edelstener av en sånn størrelse at det bare er russiske mafiafruer som kan og vil kjøpe dem. I denne gaten finnes en diger lekebutikk over flere etasjer, den heter Franz Carl Weber og her finner du alt hva hjertet måtte begjære. Jeg kan anbefale å kjøpe en kugelbahn hvis du greier å få den med hjem. Det blir tungt, men dette er noe ungene her har hatt utrolig mye moro med og som alle tre leker med sammen, til og med storesøster lar seg rive med ennå. De finnes i mange varianter, men den jeg lenker til likner mest på den vi har.

Tvers over gaten for FCW finnes det en stor bokhandel i flere etasjer. Den heter Orrell Füssli. Den har en stor og god avdeling med engelske bøker. Sko er billig i Sveits sammenliknet med her hjemme og både til unger og voksne finnes det masse flott.

Zürich har et flott operahus og Tonhalle har flotte klassiske konserter først og fremst. Vil du lære litt om sveitsisk historie besøker du Landesmuseum og for moderne kunst og arkitektur er det Museum für Gestaltung eller Kunsthaus Zürich som gjelder. Her finner du en liste over "events" i Zürich i desember.

På Paradeplatz, øverst i Bahnhofstrasse, ligger Zeughauskeller. Det er en veldig genuint sveitsisk restaurant og er det perfekte stedet å spise den lokale spesialiteten Zürcher geschnetzeltes som "må" spises med rösti. Tvers over plassen finner man Sprüngli og der må man kjøpe Luxemburgerli til dessert. Min favoritt er Champagne. Vil dere ha flere restauranttips så spør.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.