Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Verre" å oppdra gutter enn jenter?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-07, 21:50   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Verre" å oppdra gutter enn jenter?

...

Sist redigert av Skremmern : 11-11-08 kl 03:53.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 21:53   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Verre" å oppdra gutter enn jenter?

Sorry at jeg svarer, jeg har ikke begge deler, men fire gutter. Jeg syns ikke de har vært/er voldelige, og stort sett ikke veldig bråkete og aggressive, slå pleier de ikke gjøre. Jeg har møtt på mange jenter som er villere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 21:54   #3
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Tja, vet ikke helt. Tror vel neppe det er "lettere", men kanskje man har andre utfordringer. Jeg er tilhenger av biologi, arv og miljø-teorier. Altså en kombinasjon. Tror vel kanskje gutter ofte har en mer utadrettet atferd, men tenker at dette henger sammen med flere ting. Kanskje spiller biologi inn, men jeg tror i såfall at både arv og miljø spiller en vesentlig rolle i tillegg.

( Oops, så akkurat at du spurte de som hadde begge deler, men jeg har bare gutt. Lar svaret stå likevel).

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 21:55   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er uenig, sett fra mitt eget ståsted. Jentene mine er langt mer krevende, utagerende, "slemme" osv enn hva den rolige, greie, empatiske gutten min er.

Gammel 14-03-07, 21:56   #5
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei. Min erfaring er at jentene er seige og utholdende når de trasser, eller har satt seg noe fore. Hverken trusler eller lovnader fikk jentene mine til å endre oppfatning i forhold til å snu et trassanfall, f.eks.

Guttene kan jeg snakke til rette/ overtale på en helt annen måte.

Lettlurte mannfolk.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 21:56   #6
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Her er det omvendt.
Kjenner meg igjen i vimjers innlegg.

Gammel 14-03-07, 21:56   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har hørt en motsatt påstand. At jenter er verre å oppdra enn gutter. Når alt kommer til alt har det vel mer med personlighet enn med kjønn å gjøre tror jeg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 21:57   #8
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er selvsagt en generalisering man neppe kan verken avkrefte eller bekrefte. Det meste går vel mere på type person enn kjønn.

Jeg har to gutter og en jente. Den ene gutten har vel aldri i sitt liv slått noe som helst. Den andre slår mye, det er et tema hos oss for tiden...
Jenta slår i smug.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 21:57   #9
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Vel. Dette tror jeg er mer personlig betinget enn en generell regel.

Her er det tre jenter og to gutter. Guttene volder mor minst hodebry så langt De har ingen "villgutt" tendens noen av dem. Rolige og ikke minst veldig omtenksomme og enkle å rettlede. Jeg tilskriver atferden til deres personlighet.

Gammel 14-03-07, 22:00   #10
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har begge deler og føler vel at de er nokså like vanskelige, men på hver sin måte. Men om det har med at om det er jente eller gutt, eller om det er lynne det vet jeg ikke. Bråk er det i dem begge, gutten er vel kanskje litt mer som ikke hører på oss og gjør akkurat det som passer ham, mens jenta er litt mer utspekulert og luren.

Gammel 14-03-07, 22:00   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan aldri tenke meg at det er slik at man helt generaliserende kan si at jenter er lettere å oppdra enn gutter. Jeg antar ting er en god del mer komplisert enn som så. I tillegg til at barn er forskjellige, er foreldre forskjellige.

Ingen av mine tre (to gutter og en jente) har vist seg som spesielt voldelige. Derimot kan to av tre være ganske så utfordrende verbalt sett. Dette går også på tvers av kjønn.

Gammel 14-03-07, 22:02   #12
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror IKKE foreldrene mine synes det var lettere å oppdra søsteren min og meg enn broren vår. Heller tvert i mot.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 22:03   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

En venninne, eller bekjent blir vel mer riktig, hadde en teori. Det er visst lettere å oppdra, samt håndtere jenter fremfor gutter.

Dere som har begge deler, hva tror dere? Er gutter mer bråkete og aggresive enn jenter? Jeg har jo ikke egenerfaring, men mitt inntrykk (fra venner, fra familie, fra TV) er at gutter er mer voldelige. De slår mer.

Det stemmer i hvert fall absolutt her i huset. Storebror er i tillegg til å være mye mer fysisk også striere i temperament og humør enn søsteren sin og det ser ut til at lillebror tar etter storebror i det meste.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 22:03   #14
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener jeg også har hørt motsatt. I klassene mine har det oftere vært jentetrøbbel i det skjulte enn guttetrøbbel. Guttetrøbbel foregår mer i det åpne og er lettere å gripe fatt i.

Selv har jeg to snille gutter

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 22:05   #15
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er som man gjør det til selv.
Jeg har begge kjønn og alle barna er eksemplariske.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 22:11   #16
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Nei. Min erfaring er at jentene er seige og utholdende når de trasser, eller har satt seg noe fore. Hverken trusler eller lovnader fikk jentene mine til å endre oppfatning i forhold til å snu et trassanfall, f.eks.

Guttene kan jeg snakke til rette/ overtale på en helt annen måte.

Lettlurte mannfolk.

Må si meg helt enig med Vimjer.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 22:16   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Tja, jeg har en gutt og ei jente i den rekkefølgen, 5 og 2 år.
Hitill har gutten vært mest slitsom og stri, temperament og med typisk guttebråkete skrike høyt hele tiden-stil.
Men jenta har sterkest vilje.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 22:19   #18
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Har ikke to erfaringer, men jeg tror nå heller det har med gemytt, personlighet, og oppdragelse å gjøre.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 22:20   #19
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har to jenter og en gutt og jeg skal love deg at det ikke er gutten som har vært vanskeligst til nå.

Det er personligheten det kommer an på. Jeg har tre unger med vidt forskjellige personligheter. To ytterpunkter og en midt i mellom.

Gammel 14-03-07, 22:21   #20
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min erfaring er at gutter er vanskeligere, mens min mor hevder motsatt. Sier kanskje mer om meg enn om sønnen min

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.