|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har fått viljen sin
|
![]() Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Ja, hvordan ville du plassert bøkene dersom du hadde 50 hyllemeter, hovedsaklig skjønnlitteratur, som skulle inn på ett rom? Alfabetisk? Sjanger/tema? Etter farger? ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Sortert etter farge og høyde på bøkene.
![]() |
#4 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Jeg sorterer etter farge, men har betraktelig færre meter enn dere. Når jeg hadde dem alfabetisk hadde jeg ekstra hylleplass i enden av hver hylle.
![]() |
#5 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Ekstra hylleplass i hver ende kan fungere noen uker, og måneder hvis vi er heldige. Men en gang blir det jo fullt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Vi setter dem inn i hylla der det er plass. Serier prøver vi å få inn samlet, men ellers så er det hummer og kanari - men vi vet sånn ca hvor vi har ting likevel |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Det er sånn vi har det nå - og vi har sånn passe orden på hvor vi har titlene (og hvis vi ikke finner boka vi leter etter med en gang så er det jo koselig å gå og titte på de andre litt først) men nå skal vi få nye hyller og da tenkte jeg å kanskje benytte sjansen til litt (om)organisering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Her står de sånn noenlunde tematisk. Ellets må jeg tilstå at jeg har begynt å kvitte meg med bøker.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Alfabetisk etter forfatters etternavn, så klart. Og så setter du inn noen kule bokstøtter eller pynteting innimellom, som du fjerner etter hvert som det blir flere bøker. Da slipper du å omorganisere alt når du får inn nye bøker.
![]() |
#11 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Gjør som meg: Kjøp en Kindle; digitale bøker tar liten plass. Slutt å kjøpe papirbøker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
One of These Days
|
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Alfabetisk etter forfatterens etternavn. Ved flere titler av samme forfatter alfabetisk etter tittel. Faglitteratur står i egne hyller etter tema og alfabetisk etter forfatter. Ved innkjøp, forskyves alle bøkene så nye bøker også går inn alfabetisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Vi har sortert etter sjanger og tilgjengelighet. Det som blir mest lest, er i lett-tilgjengelig-høyde. Det som blir lest av ungene, står lavere. De tyngste bøkene (vi snakker heavy tegneserier her esse) står nederst. Fagbøker står litt sånn hist og her, sammen med bøker om samme tema.
![]() |
#14 |
Leser
|
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Hvorfor skal du sortere dem? Leser du samme bøkene om og om igjen? Jeg har serier sammen og har sortert bøkene mine tematisk, men i realiteten kunne jeg ha satt de hulter til bulter inn i hyllene siden jeg sjeldent leser de om igjen. Jeg har noen få elskede bøker som jeg kan lese om og om igjen, men de er det ikke mange nok til å bry seg med å sortere etter.
![]() |
#15 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Jeg har bøker av samme forfatter samlet og fagbøker sammen. Ellers står ting hulter til bulter.
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Vi sorterer sånn noenlunde etter sjanger. Vi prøver også å samle det meste av samme forfatter. Det må ommøbleres innimellom, men det funker sånn noenlunde. |
![]() |
![]() |
#18 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Jeg gjør som amylin. Start med litt ekstra luft i hver hylle, og når du så må forskyve, legg inn litt ekstra luft da også.
![]() |
#19 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Vi har ca 30 meter og lite luft.. Grovsorterer i kategoriene skjønnlitteratur og fag-/temalitteratur. Skjønnlitteratur er delt inn i skandinaviske forfattere og forfattere fra andre steder i verden. Fag-/temalitteratur er delt inn i høye bøker og lave bøker.. (de høye er slik som atlas, kokebøker, interiørbøker, mens de lave hovedsakelig er flora, fuglebok, soppbok etc.) Gamle bøker/verker vi ikke ønsker å kvitte oss med, men som sjelden leses står på de øverste hyllene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?Jeg sorterer faglitteratur og skjønnlitteratur hver for seg. En stund hadde jeg norsk skjønnlitteratur for seg, men det har jeg gitt opp. I tillegg har jeg en reol med pocketbøker fordi de tar mindre plass og jeg får plass til en hylle ekstra. Og jeg har egne hyller for atlas og coffe table-bøker. Reiselitteratur står også for seg selv. Kokebøker og bøker om planter, sopp og hage står i egen hylle på kjøkkenet. Jeg har aldri hatt nok hyller til å tenke plass til tilvekst.
![]() |
|
|