Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-11, 00:05   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?

Ja, hvordan ville du plassert bøkene dersom du hadde 50 hyllemeter, hovedsaklig skjønnlitteratur, som skulle inn på ett rom? Alfabetisk? Sjanger/tema? Etter farger? () Andre måter vi ikke har tenkt på?

Dersom alfabetisk; hva når området for "B" er fullt - må man flytte på alle bøkene for å få plass til de fire nyinnkjøpte bøkene av *insert forfatter med etternavn som begynner på B* der?

Dersom ikke noe system i det hele tatt; Holder det i lengden eller blir man sprø?

Jeg vet det er bibliotekarer her inne - og sikker mange med enda flere bøker enn oss. Del erfaringer!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 00:13   #2
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan holde orden på 50 hyllemeter med skjønnlitteratur?

Sortert etter farge og høyde på bøkene.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 00:14   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Og når de fleste er hvite?

Gammel 28-08-11, 00:15   #4
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg sorterer etter farge, men har betraktelig færre meter enn dere. Når jeg hadde dem alfabetisk hadde jeg ekstra hylleplass i enden av hver hylle.

Gammel 28-08-11, 00:17   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Ekstra hylleplass i hver ende kan fungere noen uker, og måneder hvis vi er heldige. Men en gang blir det jo fullt.

Farge er helt og fullstendig uaktuelt. Men det har dere jo skjønt.

Gammel 28-08-11, 00:22   #6
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vi setter dem inn i hylla der det er plass. Serier prøver vi å få inn samlet, men ellers så er det hummer og kanari - men vi vet sånn ca hvor vi har ting likevel . Og vi har mye mer enn 50 hyllemeter i huset. Bare på kontoret her har vi 40.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 00:26   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Det er sånn vi har det nå - og vi har sånn passe orden på hvor vi har titlene (og hvis vi ikke finner boka vi leter etter med en gang så er det jo koselig å gå og titte på de andre litt først) men nå skal vi få nye hyller og da tenkte jeg å kanskje benytte sjansen til litt (om)organisering.

Gammel 28-08-11, 00:35   #8
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Her står de sånn noenlunde tematisk. Ellets må jeg tilstå at jeg har begynt å kvitte meg med bøker....

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 00:36   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Vi kvitter oss med flere bæreposer i året. Likevel blir det bare flere og flere.

Gammel 28-08-11, 00:41   #10
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alfabetisk etter forfatters etternavn, så klart. Og så setter du inn noen kule bokstøtter eller pynteting innimellom, som du fjerner etter hvert som det blir flere bøker. Da slipper du å omorganisere alt når du får inn nye bøker.

Gammel 28-08-11, 01:11   #11
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Gjør som meg: Kjøp en Kindle; digitale bøker tar liten plass. Slutt å kjøpe papirbøker.

Ben "one of two ain't bad" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 01:22   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Alfabetisk etter forfatterens etternavn. Ved flere titler av samme forfatter alfabetisk etter tittel. Faglitteratur står i egne hyller etter tema og alfabetisk etter forfatter. Ved innkjøp, forskyves alle bøkene så nye bøker også går inn alfabetisk.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 01:57   #13
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har sortert etter sjanger og tilgjengelighet. Det som blir mest lest, er i lett-tilgjengelig-høyde. Det som blir lest av ungene, står lavere. De tyngste bøkene (vi snakker heavy tegneserier her esse) står nederst. Fagbøker står litt sånn hist og her, sammen med bøker om samme tema.

Gammel 28-08-11, 08:21   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skal du sortere dem? Leser du samme bøkene om og om igjen? Jeg har serier sammen og har sortert bøkene mine tematisk, men i realiteten kunne jeg ha satt de hulter til bulter inn i hyllene siden jeg sjeldent leser de om igjen. Jeg har noen få elskede bøker som jeg kan lese om og om igjen, men de er det ikke mange nok til å bry seg med å sortere etter.

Hva er en hyllemeter egentlig? (Vil gjerne delta i tallfestingen )

Gammel 28-08-11, 08:40   #15
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har bøker av samme forfatter samlet og fagbøker sammen. Ellers står ting hulter til bulter.

Min kjære svigermor sier at bøker skal stå hulter til bulter slik at man virkelig kan gå å lete etter godbitene.

Gammel 28-08-11, 08:43   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi sorterer sånn noenlunde etter sjanger. Vi prøver også å samle det meste av samme forfatter. Det må ommøbleres innimellom, men det funker sånn noenlunde.

Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 08:53   #17
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har satt alle mine krimbøker alfabetisk. Resten er sortert etter sjanger.

Gammel 28-08-11, 09:05   #18
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør som amylin. Start med litt ekstra luft i hver hylle, og når du så må forskyve, legg inn litt ekstra luft da også.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 09:21   #19
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har ca 30 meter og lite luft.. Grovsorterer i kategoriene skjønnlitteratur og fag-/temalitteratur. Skjønnlitteratur er delt inn i skandinaviske forfattere og forfattere fra andre steder i verden. Fag-/temalitteratur er delt inn i høye bøker og lave bøker.. (de høye er slik som atlas, kokebøker, interiørbøker, mens de lave hovedsakelig er flora, fuglebok, soppbok etc.) Gamle bøker/verker vi ikke ønsker å kvitte oss med, men som sjelden leses står på de øverste hyllene.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 09:30   #20
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg sorterer faglitteratur og skjønnlitteratur hver for seg. En stund hadde jeg norsk skjønnlitteratur for seg, men det har jeg gitt opp. I tillegg har jeg en reol med pocketbøker fordi de tar mindre plass og jeg får plass til en hylle ekstra. Og jeg har egne hyller for atlas og coffe table-bøker. Reiselitteratur står også for seg selv. Kokebøker og bøker om planter, sopp og hage står i egen hylle på kjøkkenet. Jeg har aldri hatt nok hyller til å tenke plass til tilvekst.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.