Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Fordeler og ulemper med skinnsofa

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-11, 10:52   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordeler og ulemper med skinnsofa

I sofajakten har jeg snust litt på skinnsofa. Hvis man først skal kjøpe noe som skal vare noen år designmessig, så kan det jo være lurt å velge et trekk med slike egenskaper også.

Men jeg syns ikke skinn er så behagelig. Det er kaldt, glatt og siden det ikke har elastisiteten til ull; så er det hardt. Jeg er heller ikke så glad i "lakket" skinn, men foretrekker naturfarget som endrer seg med bruk. Er det vanskelig å vedlikeholde? Er det skikkelig dumt i en familie som godt kan la barnet spise kaviarbrødskiver i sofaen?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 11:06   #2
Blåklokke
Leser FP
 
Blåklokke sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.020
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Dersom dere bruker sofaen mye til spising og drikking når så er det absolutt enklere med skinn enn stoff i forhold til rengjøring. Vi har stoffsofa og kan ta av trekkene for vask maskin men vask med klut er selvfølgelig mye enklere.

Jeg er uansett ikke i tvil om at jeg liker stoffsofa bedre enn skinn.

__________________
2000, 2002, 2003, 2009, 2010, 2012, 2013...
Blåklokke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 11:43   #3
Handymamma78
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 10
Handymamma78 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Vi hadde skinnsofa de første årene med barn og har nå gått over til stoff.

Fordeler med skinn: Enkelt vedlikehold, lett å tørke av søl, enkel å behandle.Vi hadde sofaen i 5 år og den var omtrent like fin når vi ga den bort.
Ulemper med skinn: Utrolig klamt om sommeren, jeg personlig liker ikke blankt skinn lenger pga utseende. Kan gå hull i skinnet (vanskelig å reparere)

Fordeler med stoff: Ikke like klamt som skinn, mye variasjoner i typer stoff og farger, noen kan man enkelt skifte stoff på hvis de blir stygge.
Ulemper med stoff: MÅ impregneres ofte hvis man ikke ønsker søl og flekker skal trekke ned i stoffet. Flekker kan være vanskelige å fjerne selv med impregnering. Man kan risikere å få nupper på sofaen (spesielt med billige typer).

Dette er mine erfaringer og jeg vet ikke hvilken type sofa vi kommer til å kjøpe neste gang.

Handymamma78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 11:44   #4
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Vi har skinnsofa nettopp fordi vi har små som søler i den. Det er enkelt å vaske av med en klut. Jeg synes ikke den er kald eller har. Jo kanskje litt kald med en gang man setter seg med bar hud. Men ull stikker.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:02   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Nå har vi mikrofibersofa som ser ut som den er semsket. Etter ti år er den egentlig like fin, men litt blankere på armlenene der man hviler hodet når man ligger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:05   #6
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Mikrofiber har vel mange av de gode egenskapene til skinn. De tåler søl og å tørkles med en klut. Jeg synes det er penere enn skinn. Vi kjøpte skinnsofa for mange år siden, før mikrofiber var vanlig. Den har holdt seg, så kan man diskutere om det er en fordel eller ulempe at vi ikke trenger bytte den ut.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:06   #7
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

De fleste ser ut til å greie å kombinere sofaspising og tøysofa. Men ikke vi. Etter tre år ser den ikke ut i måneskinn, dessverre. Det var unektelig mye mer praktisk før, da vi hadde skinnsofa, men like behagelig er det ikke.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:14   #8
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.217
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Vi hadde en Natuzzi skinnsofa som vi hadde i 7 år, så overtok broren min den og han har hatt den i 4- og den ser like fin ut. Skinnsofa er mye enklere å holde ren og pen. TIl sammenligning har vi en sofa i brun cord som er kul, men er full av flekker som ikke går bort allerede etter 1,5 år. Så om vi skulle kjøpt ny sofa nå hadde jeg vurdert skinn.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 13:33   #9
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Katter og skinnsofa går ikke sammen. Selv om kattene ikke bruker sofaen som klorebrett, så er katteklør spisse, og nupper og riper skinnet på en sofa :btdt:

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 13:36   #10
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Har skinnsofa, kjøpt brukt faktisk og den holder seg jo fin. Skinnet blir liksom bare finere om det ser litt brukt ut. Og den er lett å holde rein, for den som driver med mat og slikt i stua.

Men jeg liker ikke skinn noe særlig kjenner jeg. Det er ett eller annet klamt og kaldt over det. Det er ikke så lunt og koselig å slange seg ned i en skinnsofa som en stoffsofa. Jeg bruker å legge et teppe i stolen når jeg skal se på TV jeg, og der er jo ikke helt meningen.

Neste gang blir det stoff, når vi ikke har små barn lenger.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 13:37   #11
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Vi har hatt katt og skinnsofa og det var kanskje fem merker etter klør på hele sofaen etter fire år. Så det går an, men ser problemet ja.

FOrdelen er helt klart det som har med renhold å gjøre.
Ulempen kan jo være at man føler det er klamt. Det følte ikke jeg annet enn når det var ekstremt varmt. Og det er jammen ikke for ofte det er det.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 13:41   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Jeg misliker sterkt å sitte i skinnsofa rett og slett, selv om det er praktisk. Så her blir det aldri skinn.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 13:49   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Katter eller andre dyr er ikke noe issue for oss. Det største ankepunktet er at det er kaldt, men det er kanskje noe man kan venne seg til?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 13:55   #14
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Jeg synes ikke vår skinnsofa er verken kaldt eller klam, den er rett og slett veldig god å sitte i, fast men ikke hard. Skinnet gir litt etter, så litt elastisitet er det i den. Vi har hatt vår i seks år, og den er like fin, om enn litt mer innsittet enn da den var helt ny. Vi valgte bevisst en type skinn som skal tåle litt tøffere behandling, fordi den brukes nesten hele tiden, og ungene spiser ofte frokosten sin der. Den behandles med skinnmiddel når jeg får ånden over meg, og det er ikke spesielt ofte. Til vanlig bare tørker vi over med en fuktig klut.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 14:00   #15
VisiliA
Brenner seg ut
 
VisiliA sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
Innlegg: 161
VisiliA er litt kul
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Vi har skinnsofa fra Hjellegjerde (Neptun), i soft skinn. Veldig mykt og behagelig, oppleves ikke som klamt. Matt overflate og veldig føyelig. Veldig lettstelt og behagelig sofa. Vi har hatt vår i 10 år og er fortsatt veldig fornøyd. Den har ikke veldig stram og moderne design, men er heller ikke pløsete og fluffy som endel skinnsofaer jeg har sett. Har opplevd å sitte i skinn som føles kaldt, men tror det kommer an på hvilken skinnkvalitet man velger.

__________________
Storebror -87
Lillebror -91
Attpåklatten -99
VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 14:04   #16
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Vi har skinnsofaer i begge stuene, og er veldig fornøyd. Synes hverken det blir for kaldt eller for varmt/klamt. Med tre unger og tonnevis med hundehår er det greit å ha en sofa som er enkel å rengjøre. Vi renser og smører skinnet en gang i året, og det blir bare penere og penere med årene.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 14:09   #17
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Vi har skinnsofa, type lakket skinn. Det er unektelig praktisk, selv om jeg ikke synes den er fin. Mannen hadde den med seg inn i samboerskapet. Da den begynte å rakne i sømmene i fjor ante jeg muligheten for en ny i det fjerne, men vi fikk visst ny på garantien.

Flaks.

Jeg synes forøvrig skinnsofa både kan være fint og behagelig, og den overlever jo mye en tekstilsofa ikke overlever. Da vi hadde en sprutgulper var det for eksempel veldig praktisk.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 14:32   #18
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Vi har skinnsofa nettopp fordi vi har små som søler i den. Det er enkelt å vaske av med en klut. Jeg synes ikke den er kald eller har. Jo kanskje litt kald med en gang man setter seg med bar hud. Men ull stikker.

Enig. Vi har hatt stoff og har nå skinn, og jeg må innrømme at jeg foretrekker skinn sålenge vi har små barn.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 14:48   #19
sonata
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 57
sonata har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Med dyr og/eller barn i hus så er det klart at skinnsofa er langt mer praktisk mht rengjøring, og jeg tør påstå at er man nøye med valg av skinnsofa så er de minst like behagelige som stoffsofaene. Min som er fra Bolia er hverken kald eller klam. Elsker sofaen min. Hadde stoffsofa før, sammen med både hunder og katter, og det var særdeles lite praktisk. Nå med barn i hus så vil jeg ha det så stressfritt som mulig, mht interiør, derav skinn og rustikk stil, så jeg slipper å få noia av ymse uhell som skjer støtt og stadig. (rustikk stil er bra for blodtrykket, he he)

sonata er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 15:07   #20
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler og ulemper med skinnsofa

Vår sofa er forresten en Ekornes, og kostet ikke rent lite som ny, men med tanke på at den holder i en god del år så var det vel verdt investeringen.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no