|
Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() BallettbekledningUllungen begynner på ballett nå i høst. Nå lurer jeg på hva som er vanlig påkledning? Hun er fem. Da jeg selv gikk på barneballett var det strengt forbudt (!) med ballettskjørt, vi skulle ha vanlige gymdrakter helt uten noe fiksfaks. Men dette var på 70-tallet, da det ikke fantes billige ballettdrakter i alle kjedebutikkene.
![]() |
#2 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: BallettbekledningMan kan ha på seg hva som helst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: BallettbekledningDer snuppa har gått, så har ballettdrakt fra HM vært forholdsvis standard. Med sånt lite tyllskjørt på nederst og gjerne med Hello Kitty-merke. På føttene har de hatt gymsokker. Dette kan også kjøpes på HM, men de som selges på sportsbutikken er bedre.
![]() |
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: BallettbekledningDet varierer veldig, tror jeg. Der Liv går, er det så vidt jeg har skjønt nærmest påbudt med ballett-/turndrakt, strutteskjørt og ballettsko. Det er i alle fall ingen som noen gang har vist seg i noe annet.
![]() |
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: BallettbekledningJeg håper det går fint med tyll, for min 4-åring har en skikkelig rååsa sak med skjørt og prinsesser på. Og Hello Kitty-"ballett-sko" fra HM? Hun starter i morgen, og Tårnfrid som er på vei til Paris nå har allerede lagt frem herligheten. Det sukkes og stønnes (hhv henført/lett oppgitt).
![]() |
#6 |
Tvåtusentalssuffragett
![]() Sv: Ballettbekledning
Tidene forandrer seg! Jeg husker at jeg fikk en ballettdrakt i presang. Helt enkel, hvit med et bittelite skjørt festet til drakten, ikke i tyll, men i samme (gymdrakt-)stoff som resten av drakten. Men den fikk jeg altså ikke lov til å bruke på balletten.
![]() |
#7 |
intro
|
Sånne med skinnsåle, strikk over foten og gjerne pastellfarget syntetmateriale - ofte med Hello Kitty, som nevnt over her. Typisk kr 59,50.
![]() |
![]() |
#8 |
Hertuginne
|
![]() Sv: BallettbekledningPå vårt dansestudio er dansedrakt, tights og dansesko fra H&M mest utbredt. Hvis du likevel vil ha litt mer ordentlige danseklær er det en fin, liten butikk i nærheten av tinghuset som har det du trenger. Men det er egentlig helt unødvendig, for H&M duger helt greit.
![]() |
#9 |
frakoblet
|
![]() Sv: BallettbekledningJeg har hatt to ballerinaer, og sko fra H&M ble ansett som ikke gode nok - de sitter ikke godt nok på foten. Ballettskolen solgte utstyr, men man får jo også tak i det andre steder. Jeg ville hørt med ballettskolen hva slags utstyr de anbefaler. Det kan jo tenkes at de ønsker at barna har mest mulig like drakter til forestillinger, og da er det dumt å kjøpe feil først.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BallettbekledningVi fikk dette på mail fra danseskolen:
Lillesøster (2006) begynner på klassisk i neste uke. Storesøster (2003) begynner på jazz. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Tvåtusentalssuffragett
Jeg går/tar trikk forbi den butikken daglig, og kaster lengselsfulle blikk inn av vinduene. Har absolutt lekt med tanken på å kjøpe ballettutstyr der, da jeg har en uforløst barndomsdrøm om duse pasteller/leggvarmere/små tyllskjørt etc... Det var hardt å vokse opp på 70-tallet!
![]() |
#13 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: BallettbekledningJeg ville tatt kontakt med ballettpedagogen hennes for å høre om det er noen spesielle krav til f.eks farger på draktene. Vet at noen skoler ønsker at elevene har like farger på tøyet, enklere for pedagogene å se bevegelsene deres da. Dette gjelder kanskje ikke de aller yngste? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: BallettbekledningSå vidt jeg husker fra barneballetten på 70-tallet med Streng Frøken var noe av poenget med kun drakt og strømpebukse/tights at strutteskjørt og annet stæsj ville være i veien for å lære teknikk. Små chiffonskjørt var OK da vi ble litt eldre, men før det skulle lår og hofter synes og strutting var dessuten i veien hvis man skulle lære armposisjoner, inkludert hvordan tommelen skulle plasseres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tvåtusentalssuffragett
Oppklarende! Da jeg begynte å tenke tilbake på ballettdrakt-nekten, føyde jeg den inn i rekken av Tilsammans-hendelsene som i sannhet sto i kø i hele min barndom.
![]() |
#16 |
intro
|
![]() Sv: BallettbekledningVi ble forresten påprakket både sko, skjørt, tights, lyserosa drakt og bag på den første dansetimen i fjor - til blodpris.
![]() |
![]() |
#17 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Vi har også disse, fra http://www.dancewear.no/. De har butikk i Vækerøveien. Disse skoene er av lær, og litt mer komfortabel enn de billigste. Dyre er de ikke.
![]() |
|
|