Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Holdbarhet, mat på (åpnet) glass

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-11, 11:43   #1
konsulenten
Passiv

Standard

Holdbarhet, mat på (åpnet) glass

Er så i tvil om holdbarheten til mat på glass etter at de er åpnet. Det er jo heller sjelden det står noe om det på glasset (holdbarhetsdatoen gjelder vel uåpnet glass). Det er ting som oliven, soltørkede tomater, kapers, tomatpuré og den slags type ting. Hva gjør dere andre, spiser det opp med en gang?

Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 11:45   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet, mat på (åpnet) glass

Kommer an på hva det er i grunn. Sylteagurker og rødbeter og sånn holder jo lenge. Tomatpure holder noen dager, den bruker jeg hvis den ser grei ut. Syltetøy bør helst ikke mugne. Hjemmelagde greier holder ganske kort.

Gammel 29-08-11, 11:48   #3
konsulenten
Passiv

Standard

Ok, det er visst individuelt skjønner jeg. Oliven ser ut til å holde et par uker i kjøleskap etter åpning. Soltørkede tomater (i olje) har jeg ikke klart å google meg frem til. Tørkede skal visst holde veldig lenge. Anyone?

Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 11:58   #4
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har et glass med soltørka tomat stående, på det står det 30 dager etter åpning. Og på glasset med jalapenos står det 3 dager etter åpning. Hva slags mikroorganismer er det som orker å angripe jalapenos, liksom?

Gammel 29-08-11, 11:58   #5
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her kan glass stå lenge i kjøleskapet. Jeg ser, lukter og smaker før jeg bruker hvis det har stått en stund. Det meste tåler å stå en stund.

Gammel 29-08-11, 11:59   #6
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Soltørkede tomater i olje holder til datoen selv etter åpning på de glassene jeg har kjøpt.

Gammel 29-08-11, 12:01   #7
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Jeg er litt sånn se, lukt og smak, er jeg i tvil kaster jeg. Datomerkingen spiller mindre rolle.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 20:15   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du merker fort om det er myggel på.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 18:59   #9
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Tja, bearbeidede greier som syltetøy, tomatpure og lignende holder kortere enn ting som oliven, soltørkede tomater og sånt.
Jeg bruker øyne, nese og evt smak for å avgjøre om det kan brukes eller ikke, datomerking er underordnet på slike ting.

Gammel 03-09-11, 19:01   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Tja, bearbeidede greier som syltetøy, tomatpure og lignende holder kortere enn ting som oliven, soltørkede tomater og sånt.

Det er ikke min erfaring.

Syltetøy holder i en evighet, likeså tomatpure (om lokket er skrudd hardt fast), soltørkede tomater holder lenge, men oliven mygler over en lav sko.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 19:09   #11
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Her kan glass stå lenge i kjøleskapet. Jeg ser, lukter og smaker før jeg bruker hvis det har stått en stund. Det meste tåler å stå en stund.

Samme her. Og her synes jeg oliven, soltørka tomat o.l. står leeenge. Jeg spiser det så sant det ser friskt ut.

Gammel 03-09-11, 19:10   #12
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har også opplevd at oliven raskt blir dårlig (mugg), mens tomatpuré holder seg overraskende lenge. Er det ikke tegn til mugg spiser jeg, nemlig.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 19:10   #13
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er ikke min erfaring.

Syltetøy holder i en evighet, likeså tomatpure (om lokket er skrudd hardt fast), soltørkede tomater holder lenge, men oliven mygler over en lav sko.

Jeg bruker bare hervik syltetøy, eller hjemmelaget og det mygler fort.
Tomatpure bruker jeg aldri hvis det har stått åpnet mer enn 4-5 dager, oliven har jeg nå hatt et stort åpnet glass av i kjøleskapet siden april, det er like fint, ingen mugg og ingen vond smak eller lukt. Så erfaringene er tydeligvis veldig forskjellige.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.