Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skal jeg bruke mye potet til?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-11, 18:17   #1
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Hva skal jeg bruke mye potet til?

En konstant våt sommer får skylden for at tørråte har angrepet potetlandet mitt. Så da må vist all poteten opp av jorda, og brukes så snart som mulig, før den blir ødelagt. Men hva skal jeg lage av potetene? Her i huset spiser vi i utganspunktet lite potet, og det var meninga å ta opp litt og litt utover hele høsten.

Gode potet-oppskrifter ønskes herved

Gammel 29-08-11, 18:24   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal jeg bruke mye potet til?

Du lager din egen potetgullfabrikk!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 18:25   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Nei men sånn helt alvorlig; potetmos går det mye poteter til, og den hjemmelagde er mye mye bedre enn posefosen. Særlig om du tilsetter litt andre rotgrønnsaker, smør og hvitløk. Også kan dere lage grønnsakssuppe. Mye grønnsakssuppe!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 18:29   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror egentlig man kan lage slik frossen-mos på egenhånd. Dvs koke masse poteter, mose dem, og fryse dem ned i porsjoner. Når du vil ha potetmos tar du opp en porsjon og varmer den med melk og smør. Jeg har ikke testet teorien, men blir svært forundret hvis det er bare potetmosfabrikken som klarer å gjøre slikt.

Gammel 29-08-11, 19:05   #5
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg tror egentlig man kan lage slik frossen-mos på egenhånd. Dvs koke masse poteter, mose dem, og fryse dem ned i porsjoner. Når du vil ha potetmos tar du opp en porsjon og varmer den med melk og smør. Jeg har ikke testet teorien, men blir svært forundret hvis det er bare potetmosfabrikken som klarer å gjøre slikt.

Ja, det er jo det Nora har gjort, så da skulle man tro at hvermannsen også kan gjøre det.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 19:25   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Obs, om man fryser kun potetmos uten noe melk i blir det skikkelig seigt og svampete. BTDT.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 19:30   #7
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Obs, om man fryser kun potetmos uten noe melk i blir det skikkelig seigt og svampete. BTDT.

Men ferdig mos med melk og hele greia går bra å fryse?

Gammel 29-08-11, 19:39   #8
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Ja.
Og vi lager ofte flere former med fløtegratinerte poteter også. Skjærer skiver, koker i fløtemelk med hvitløk og ønsket krydder, og når potetene er ferdigkokt og fløtemelken har kokt inn litt legger vi i former og kjøler ned før vi fryser.
Genialt å ha dette ferdig syns jeg.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:26   #9
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Potet- og purreløksuppe er kjempegodt. På fransk er det skikkelig stilig, da heter det Vichy Soisse....

Bondeomelett, omelett med poteter og skinke el. pølse.

Hva med rett og slett å ha en skikkelig - POTETFEST!?!?

Evt lage spleiselag - folk kan ha med karbis, roastbiff, pølser og desserter, så holder dere tilbehøret....

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:31   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Men ferdig mos med melk og hele greia går bra å fryse?

Ja, hvertfall med morsmelk. Jeg erfarte det da jeg lagde babymos og frøs kokte moste poteter alene, de ble svampete. Hadde jeg i morsmelk gikk det fint.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:46   #11
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Kompe, potetball, raspeball? Lefse og lompe?

Gammel 29-08-11, 22:48   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ofte Jamie Olivers potet,-. og aspargesform som tilbehør til kjøttretter (kan sikkert brukes til fisk også, jeg tåler ikke det og har ikke prøvd).
Jeg bytter ofte ut aspagesene med vårløk, purreløk, rødløk, aspargesbønner osv, og det funker veldig bra.
Denne formen kan også brukes som hovedrett, da pleier jeg å ha godt brød, balsamico og olje til.
http://www.foodnetwork.com/recipes/c...ipe/index.html

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:48   #13
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Komper!

Alt for lenge siden jeg har hatt, dessverre.

Gammel 29-08-11, 22:49   #14
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Potetball

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.