Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-11, 15:01   #1
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 38
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?

...

Sist redigert av Strutsen : 17-12-12 kl 18:47.
Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:03   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?

Det spørs jo helt på hva man er sykemeldt for. Selvsagt kan man gå på butikken hvis man er sykemeldt for manglende stemme eller senebetennelse. Er man sykemeldt for lungebetennelse, er det kanskje ikke så lurt.

Jeg tenker sjelden på hva "folk vil tro" i slike sammenhenger. Jeg antar i grunnen at jeg har et såpass godt omdømme på jobb at folk ikke tror jeg skulker hvis de ser meg på butikken en dag jeg er sykemeldt. Og har jeg ikke det, vel, så er det fortsatt ikke deres sak.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:03   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer helt an på hva jeg er sykemeldt for.

Da jeg var sykemeldt i svangerskapet var det døden for meg å sitte stille på grunn av muskler som spant seg og gjorde vondt-vondt-vondt, så jeg gikk turer og handla og gjorde aktive ting hver dag. Kontorsitting 8 timer daglig fikk jeg ikke til.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:04   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det kommer an på grunnen til sykemeldingen. Da jeg var sykemeldt med fødselsdepresjon skulle jeg jo helst være en del ute. Hadde jeg vært hjemme med omgangssyke hadde jeg holdt meg hjemme.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:05   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det spørs da helt hvorfor man er sykemeldt, hva man kan gjøre, men jeg ser da absolutt ingen problemer med å handle basert på de aller fleste årsaker jeg kan tenke meg.
Er man sykemeldt for "brukket foten" gjør det seg ikke å dra på joggetur, men også disse kan naturlig nok handle. For andre diagnoser er jo også trening muligens det som må til for å bli frisk. Så å sitte inn og sture er ikke nødvendig akkurat.

Men som mannen sa sa han sist var hjemme med egenmelding, han ble ikke med på shopping av den grunn. På matbutikken kunne han dradd, men nå hadde det seg sånn at han egentlig ville være nær badet, så da droppet han det også...

Gammel 01-09-11, 15:05   #6
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som nevnt av andre kommer det jo an på hva man er sykemeldt for. Er det stress eller annet som går på psyken er det bra å komme seg ut.

Gammel 01-09-11, 15:06   #7
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer helt an på hva jeg er sykemeldt for.

I dag f.eks, er jeg syk. Jeg prøvde meg på en tur på jobben, men ble sendt hjem. Jeg er overhodet ikke smittsom, så på veien hjem var jeg innom butikken og møtte en venninne uten at jeg har en fnugg av dårlig samvittighet for det.

For en del år siden var jeg sykemeldt på grunn av en depresjon. Mannen min foreslo at vi skulle ta oss en tur utenlands for å få alt litt på avstand. Jeg spurte legen min om dette, og hun mente at en sydentur var akkurat det jeg trengte der og da. Igjen, jeg dro.

Noen gang er er aktivitet bra når man er sykemeldt, har man smittsom hjernehinnebetennelse eller har brekt ryggen er det nok best å holde seg helt i ro hjemme.

Gammel 01-09-11, 15:07   #8
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det kommer an på. En liten tur på butikken kan det hende jeg må selv om jeg har omgangssyke, men jeg prøver da å få foreldrene mine til å handle om jeg virkelig trenger noe, evnt guttungen.

Nå er jeg f.eks. sykemeldt etter operasjon, og må jo pent handle selv.. Har såvidt begynt å røre litt mer på meg, og å gå en rolig tur er jo noe man må kunne gjøre, selv om man ikke er på jobb. Var også innom jobb og ordnet et par småting noen dager etter operasjon, og de skjønte vel fort hvorfor jeg ikke kunne være der med det første...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:07   #9
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Om du er sykmeldt; vil du da holde deg stort sett innendørs så lenge sykmeldingen varer, eller tillater du deg å f.eks. gå i butikken, gå en liten tur, og andre dagligdagse ting?

Spør du ut fra et syk-perspektiv eller hva-vil-folk-tenke-perspektiv?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:08   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det kommer an på hva jeg er sykemeldt for. Og hva jeg skal. Er jeg sødme med ungene kjører jeg dem dit de skal og handler melk og brød selv om jeg har feber, kan man si.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:09   #11
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Som flere andre allerede har skrevet; det kommer an på årsaken til sykemeldingen. Men jeg fungerer slik at jeg tenker litt over hva folk vil tro, akkurat når det gjelder sykemelding. Det kommer av at jeg en gang jobbet et sted hvor alle ble mistenkt for å ha vondt i viljen når de ble hjemme fra jobb. Det er jo riktignok lenge siden, så kanskje jeg skal slutte med det.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:10   #12
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser at alle tenker nokså likt i denne tråden, og sånn tenker jeg også. Når man er sykemeldt kan man gjøre det som er lurt å gjøre for å bli frisk fortest mulig. Ofte vil det være å komme seg ut av huset og gjøre noe, det være seg trening, gå tur, treffe venninner eller om så gå på shopping (selv om jeg personlig har vanskelig for å forestille meg en eneste sykdomstilstand der shopping ville ha gjort meg friskere )

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:11   #13
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var sykemeldt for svangerskapskvalme før sommeren og gjorde alt jeg klarte. Gikk korte turer, var på butikken og prøvde å leve så normalt som mulig. Nå er jeg 50% sykemeldt for det samme og prøver på det samme. Oppi alt så er det jo en grunn for sykemeldingen, så man bør jo la den bestemme litt.

Gammel 01-09-11, 15:12   #14
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Litt begge deler, egentlig.

Ok.

Aktiviteter gjøres ut fra årsak til sykemelding, og jeg driter fullstendig i hva folk tenker om de ser meg ute på tur når jeg er sykemeldt.
Sykemelding er en personlig sak som er mellom meg og legen, og evt arbeidsstedet dersom den har årsaker som kommer derfra.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:13   #15
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri hatt sykemelding, men jeg går på butikken på egenmeldings-dager, ja. Mannen er jo ikke hjemme på hverdager, så noen må jo gjøre det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:15   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er egenmelding tillater jeg meg selv ingenting. Til nød en tur i nærbutikken etter melk, til nød. Men så er jo også egenmeldingen gjerne av en grunn som tilsier at jeg helst holder senga da, ellers hadde jeg jo vært på jobb.

Er jeg langtidssykemeldt er de fleste aktiviteter ok, trening og sosialt, ting som er positive for formen (om det nå er mentalt eller fysisk) og da hadde jeg i såfall ikke brydd meg med hva Andre måtte Tenke om det, men for å være ærlig - når jeg har vært langtidssykemeldt har det vært helt greit å holde meg hjemme for det meste.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:16   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

En liten tur på butikken kan det hende jeg må selv om jeg har omgangssyke,

Ugh!

Gammel 01-09-11, 15:18   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg er smittsom sender jeg eldste på butikken altså. Men jeg kjører henne til butikken, og venter i bilen. :bøgda:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 15:58   #19
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ugh!

Det er i verste, verste fall. Hvis guttungen er på skolen, foreldrene mine på jobb, og jeg trenger dopapir, har jeg faktisk ikke noe valg.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 16:00   #20
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Det er i verste, verste fall. Hvis guttungen er på skolen, foreldrene mine på jobb, og jeg trenger dopapir, har jeg faktisk ikke noe valg.

Har du ikke dopapir i boden?? You have to think ahead!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.