Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Erstatte paprika

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-11, 19:55   #1
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Erstatte paprika

Jeg er allergisk mot paprika, og irriterer meg grønn over at det finnes i omtrent hver eneste oppskrift som skal ha grønnsaker i seg.
Jeg er på utkikk etter noe som kan erstatte paprikaen i eksempelvis grønnsaksformer, wok og lignende. Noen som har gode ideer jeg kan prøve ut?

Gammel 03-09-11, 20:42   #2
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte paprika

Hmm... den var litt vanskelig. Paprika er både skarp og søt på samme tid. Fennikkel kan kanskje funke, men den har jo en ganske markant egensmak, men jeg synes det er godt. Ferske brekkbønner kan også være et alternativ.

Gammel 03-09-11, 20:44   #3
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det kommer vel litt an på oppskriften, kanskje? Rødløk er både søt og skarp når den stekes/ovnsstekes, men det er kanskje ikke en fullgod erstatter.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 20:47   #4
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo haugevis av grönnsaker som smaker godt i wok i alle fall. Jeg tar i det jeg selv vil ha, uavhengig av oppskrift: Sukkererter, brokkoli, chinakaal, vanlige erter, bönner, zucchini, tomater (hele smaa), champignon, vaarlök, purre, aubergine, eller söte ting som ananas, eple, druer hvis det er en karri.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 21:19   #5
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Ja altså jeg putter somregel i det jeg liker, men det ser ofte ut til at paprika er en vesentlig del av mange retter, og jeg lurer på om noen da vet om noe som kan erstatte det på en grei måte.

Gammel 03-09-11, 21:50   #6
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Ja altså jeg putter somregel i det jeg liker, men det ser ofte ut til at paprika er en vesentlig del av mange retter, og jeg lurer på om noen da vet om noe som kan erstatte det på en grei måte.

Jeg tror du må gi noen eksempler. Lettere å hjelpe da.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 21:55   #7
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Tja, fyllt paprika. Det er liksom ikke det samme med sopp eller kål.

Wok med sukkererter, rødløk, svinekjøtt, gulrot og paprika...
Sursøt saus.

Jeg skal tenke ut flere alternativer.

Gammel 03-09-11, 22:15   #8
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg har laget fylt tomat flere ganger, det er i alle fall godt. I wok bruker jeg bare det jeg har lyst på og som ser fint ut i butikken i stede. Bønneskudd, babymais, squash, eller rett og slett mer av de andre ingrediensene. Jeg savner ikke smaken da, for jeg liker rett og slett ikke paprika, så kanskje det er enklere for meg?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 22:18   #9
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Fylt squash eller aubergine er veldig godt.

Gammel 03-09-11, 22:18   #10
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Ja altså jeg vet ikke helt hvordan paprika smaker, annet enn at det sikkert må være godt siden det brukes i absolutt alt, så da føler jeg liksom at jeg trenger en erstatning for å finne ut hva jeg går glipp av eller noe sånt.

Gammel 03-09-11, 22:20   #11
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Fylt squash eller aubergine er veldig godt.

Ja det er det, men jeg har forstått at de er begge veldig tamme i smaken i forhold til paprika.

Gammel 03-09-11, 22:20   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en paprikaallergiker som middagsgjest støtt, men det er ikke noe problem.
For fylt bruker jeg tomat eller store champinjonger, i wok eller ovnsbakt dropper jeg den og fyller heller på med andre gode grønnsaker. Turban sitt forslag om rødløk tiltredes, eller er sukkererter en grønnsak som fanger opp mye av de samme smakene som paprika.
Purreløk i kombo med fløte gir også en helt eksepsjonelt god søtlig smak.

Sist redigert av Nextlife : 03-09-11 kl 22:44. Årsak: Skrivefeil
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 22:29   #13
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er også allergisk mot paprika, og savner det jo ikke, selv om jeg vagt husker smaken..

Men, for å få farge, bruker jeg ofte tomat eller gulrot. Blir jo annen smak, men en del retter ser jo "grå" ut..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 22:34   #14
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Jeg er også allergisk mot paprika, og savner det jo ikke, selv om jeg vagt husker smaken..

Men, for å få farge, bruker jeg ofte tomat eller gulrot. Blir jo annen smak, men en del retter ser jo "grå" ut..

Ja det er ikke tull en gang.

Hm, så sukkererter og rødløk dekker det? Det bruker jeg jo i omtrent alt, så da er jeg kanskje dekket da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.