Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Soppeksperter - jeg trenger hjelp

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-11, 18:56   #1
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Soppeksperter - jeg trenger hjelp

Er dette blomkålsopp? Tør jeg servere den?

(Og så må jeg skryte litt av dagens fangst forøvrig.)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Resize of IMG_3525.JPG (109,6 KB, 40 visninger)
Filtype: jpg Resize of IMG_3534.JPG (66,2 KB, 118 visninger)
Filtype: jpg Resize of IMG_3535.JPG (93,7 KB, 25 visninger)
Filtype: jpg Resize of IMG_3538.JPG (107,8 KB, 34 visninger)
Filtype: jpg Resize of IMG_3539.JPG (78,5 KB, 29 visninger)

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 19:04   #2
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Soppeksperter - jeg trenger hjelp

Nam - så mye deilig trompetsopp! Det er en stor favoritt her. Jeg tørker den og bruker den i sauser og gryter hele året.

Hva angår blomkålsopp, så er jeg desverre helt blank, men hvis den er spiselig, må det jo være en god fangst.

Gammel 10-09-11, 19:05   #3
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Det står at den utelukkende vokser ved gamle furuer (over 100 år gamle) - la du merke til det?

Gammel 10-09-11, 19:08   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

jeg vil selvsagt ikke komme med noen garantier over nett søik, men den ser helt riktig ut.

god fangst!

Gammel 10-09-11, 19:21   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Det står at den utelukkende vokser ved gamle furuer (over 100 år gamle) - la du merke til det?

De vokste ved roten av en stor furu, ja. Jeg hugget den ikke for å telle årringer.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 10-09-11, 21:47   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det kan se ut som en liten blomkålsopp det ja. Jeg vil ikke bedømme sopp ut i fra bilder alene. Blomkålsopp lukter litt som kantarell. Jeg tror ikke det er noen som kan forveksles med denne, men der skal jeg ikke uttale meg for bråsikkert. Blomkålsopp smaker veldig godt og mildt. Den minner om kantarell i smak også.

forvekslingsarten er vel korallsopp, som ser ganske så annerledes ut, egentlig

Gammel 10-09-11, 21:50   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

forvekslingsarten er vel korallsopp, som ser ganske så annerledes ut, egentlig

Ah, takk. Jeg har googlet litt for å finne hva den kan forveksles med, og korallsopp er jo nokså annerledes.

Men den ligger nå her på avisen sin, etter at all den andre soppen er stekt opp. Kanskje jeg diskuterer det med moren min i morgen. Svart trompetsopp ser forresten ganske motbydelig ut etter et møte med stekepannen.

Gammel 10-09-11, 22:02   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Lys gul korallsopp kan forveksles med blomkålsopp på avstand, men korallsoppen ser mer "fingeraktig" ut. Selv om jeg ikke tør påstå noen ting ut i fra bilde så er jeg ganske sikker på at det er en blomkålsopp du har funnet. Du tok den litt tidlig. Den har potensiale til å bli kjempestor, men samtidig så er det dumt å vente for lenge hvis det er fare for at andre plukker den.

Noen av blomkålsoppene jeg har med ett eksemplar fylt en stor soppkurv. Fascinerende og god sopp og det er på mange måter litt av et funn siden de ikke er så vanlige.

Det er mye folk som plukker sopp der, så jeg hadde risikert at den ikke fikk stå. Det er forresten en til av samme størrelse. Og så husker jeg hvor jeg fant den.

Jeg husker trompetsoppstedet også. Det er det tydeligvis ingen som går tur i området som kjenner, for det var masse gammel, lys grå sopp der.

Gammel 10-09-11, 22:19   #9
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Du kan prøve å legge ut bilde på forumet på dette nettstedet: http://soppognyttevekster.no/ Der er det mange soppkyndige folk som kan gi gode svar. Jeg kjenner jeg fikk veldig lyst til å finne en blomkålsopp ...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.