|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bursdagskaker/ mat som kan stå noen dager/ fryses?Heisann! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bursdagskaker/ mat som kan stå noen dager/ fryses?Vet ikke om jeg ville latt det stå "etpar" dager, men å lage dagen før er ok. Kakebunner o.l. kan gjerne lages i god tid i forveien, men kaka blir finest hvis kremen/glasuren ikke er fryst. Dvs. smart å bake kaka - f.eks. uka i forveien - fryse den (hvis det er kake som skal deles, f.eks. sukkerbrød til bløtkake o.l. - er det lurt å dele den før frysing. Legg matpapir imellom lagene, så kan man ta den fra hverandre når den skal tines så den tiner fortere.). Så tar du den opp om morran dagen før så den tiner mens du er på jobb, og ta på krem og pynte kvelden før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Bursdagskaker/ mat som kan stå noen dager/ fryses?Sånn texas-sjokoladekake, med rømme og natronpulver, kan med fordel stå en dag eller to. Blir ikke tørr, og de aller fleste ungene jeg har servert den til elsker den. (Den er dog ikke særlig allergivennlig, dersom det er et tema.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Bursdagskaker/ mat som kan stå noen dager/ fryses?Soaked chocolate cake kan fint fryses.
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bursdagskaker/ mat som kan stå noen dager/ fryses?Saftige sjokoladekaker kan, i likhet med f.eks. gulrotkaker, med fordel stå en dag eller to. Og gjærbakst er flott å fryse og så varme opp (og evt. glasere, om det er f.eks. kringle) like før servering.
![]() |
#8 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Bursdagskaker/ mat som kan stå noen dager/ fryses?Oreokaka smakar jo best på dag tre. Gulrotkake held seg lenge. Ostekake held seg opp mot ei veke.
![]() |
#9 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Bursdagskaker/ mat som kan stå noen dager/ fryses?Ostekake kan fint stå noen dager.
![]() |
#10 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() |
![]() Sv: Bursdagskaker/ mat som kan stå noen dager/ fryses?Snickerskaka kan også godt stå noen dager om den står kaldt, fungerer helt topp
![]() |
#11 |
Gjer så godt eg kan
|
![]() Sv: Bursdagskaker/ mat som kan stå noen dager/ fryses?Iskake. Alle sortar gjærbakst kan frysast ned i god tid og tinast over natta. Eg puttar gjerne kanelsnurrar o.l. i steikeovnen nokre få minutt rett før servering. Då blir dei aldeles som nysteikte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bursdagskaker/ mat som kan stå noen dager/ fryses?
Den kan også fint stå flere dager i kjøleskapet. Jeg lager den nesten bestandig 2 dager før den skal brukes første gangen. Så er det rester noen dager etter der også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|