Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Gips- eller sponplater?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-11, 21:16   #1
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Gips- eller sponplater?

Hva er best?

Vi har gipsplater her og det er grusomt å henge opp ting, må jo boltre fast skruene føler jeg. Hadde vært greit å bare kunne sitte i en liten spiker men det går jo ikke.

Men mener jeg har hørt at gips er best, når det gjelder brann og slikt?

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:19   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Har ikke peiling, men min mann som tidligere jobbet som tømrer bruker kun gips,
kan ikke huske jeg har hørt om så mange som bruker spon, mye mulig pga brannsikkerhet.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:25   #3
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Gips lydisolerer betre enn kva sponplater gjer, så me går for gipsplater på veggar mellom soveromma og sponplater på ytterveggar.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:43   #4
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Kan ikke fordra gips. Men det lyd-isolerer bra. Umulig å henge opp ting og lett å få hakk og merker. Jeg hadde gått for spon. Eller panel av vanlig plank.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:46   #5
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Gips er lyd- og brannhemmende. Er det 6 eller 8 timer tro?

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:51   #6
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Frister jo veldig hvis det er mest lyd og brannsikkert, men er pyton dette med å henge opp ting.

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:52   #7
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Opprinnelig lagt inn av Malus, her.

Kan ikke fordra gips. Men det lyd-isolerer bra. Umulig å henge opp ting og lett å få hakk og merker. Jeg hadde gått for spon. Eller panel av vanlig plank.

Ja blir fort hakk også, tåler jo ingenting

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:54   #8
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Opprinnelig lagt inn av Rose, her.

Frister jo veldig hvis det er mest lyd og brannsikkert, men er pyton dette med å henge opp ting.

Me har vel gips på to av fire vegger på storesøsters rom, to av fire på podens og ein vegg på vårt. Ellers er det yttervegger eller vegg ut mot gang. Da henges bilder og hyller og anna på veggene med spon (eller kva det no var me brukte).

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:39   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.028
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Jeg syntes det var himmel å flytte fra gips og betong til herlige sponplatevegger. En liten stift her og en skrue der, så får jeg hengt opp det jeg vil uten at jeg må til med gipsanker og omstendelige saker.

Det med brannfaren har jeg, for å være ærlig, ikke tenkt et sekund på. Burde kanskje gjort det, selv om det ikke ville gjort noe forskjell mtp huskjøp.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 00:11   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Gips er brannhemmende og lydisolerer bra. Hvis du vil, kan du jo legge panel utenpå gipsen. Jeg hadde før gjort det enn å sett opp sponplater.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 00:23   #11
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Vi har gips her vi bor nå. Ja, det blir ganske fort hakk i gipsen, men ikke værre enn at jeg syns det er hellt greit. Man lærer seg å bli forsiktig.

Vi har lagt spon bak gipsen i bildehøyde, slik at det er lettere å henge opp ting uten å måtte ta hensyn til gipsen.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 08:42   #12
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Huntonittplater! Både brannhemmende og brukanes i forhold til å henge opp ting på. Litt dyrere enn gips tror jeg men. Gir bra innemiljø, og finnes i både slette og "panel" varianter.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 11:17   #13
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gips eller spon plater?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Huntonittplater! Både brannhemmende og brukanes i forhold til å henge opp ting på. Litt dyrere enn gips tror jeg men. Gir bra innemiljø, og finnes i både slette og "panel" varianter.

What she said. Vi skal sette opp Huntonittplater i spisestua nå, tror det kommer til å bli ganske bra. Har det allerede på Størsta sitt rom, og det er ganske fint. Finnes i mange utgaver, og både ferdigmalte (som vi har valgt) og umalte.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 11:51   #14
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gips- eller sponplater?

Mange velger rupanel og gips, men osb-plater er også veldig vanlig. Dersom du kun skal sparkle og male rett på underlaget ville jeg ha valgt rupanel og gips. Skal du ha fliser på underlaget er også gips å foretrekke.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no